Saturday, September 29, 2007

برخورد سرد آمريکا با پيشنهاد مذاکره

برخورد سرد آمريکا با پيشنهاد مذاکره
استقبال بي سابقه نظام از رييس جمهور - یکشنبه 8 مهر 1386 [2007.09.30]
حميد احدي
در پايان سومين سفر رييس جمهور احمدي نژاد به آمريکا که با سردترين برخوردهاي مقامات جهاني روبه رو شد، سران حکومت در حضوري گسترده در فرودگاه به استقبال احمدي نژاد رفتند و اين مراسم به طور مستقيم هم از شبکه سراسري صدا و سيما پخش شد. از ديد کارشناسان سياسي ناکام ماندن رييس دولت در ابتکارعملي که به نظر مي رسد اين سفر در آستانه برگزاري جلسه شوراي امنيت و بررسي قطعنامه تازه اي براي تحريم ايران، به خاطر آن صورت گرفت، عامل اصلي تبليغاتي است که در داخل کشور صورت مي گيرد.
بي پاسخ ماندن پيشنهادهاي احمدي نژاد براي مذاکره و برخورد سرد مقامات آمريکايي و رهبران کشورهاي حاضر در نيويورک بخش ديگري از اين ناکامي محسوب مي شود که تنها با جنجال حاصل از سخنان تند و توهين آميز رييس دانشگاه کلمبيا تبديل پوشانده شد.
به نوشته خبرگزاري ها ازگزارش مراسم استقبال از احمدي نژاد، حداد عادل با بيان اين كه در جريان اين سفر باب گفت وگو از موضع انقلاب اسلامي با ملت آمريكا، فرهيختگان آمريكايي و كساني كه در دام سرمايه دار سلطه گر و صهيونيست نيفتاده اند باز شده است، افزود: در طول اين 28 و 29 سال يك فضايي بوده است كه در آن حرف منطقي ملت ايران گفته نشود و به نظر من مهم ترين دستاورد اين سفر اين است كه ما از اين به بعد مي توانيم همه مان بگوييم كه آماده گفت وگو با مردم آمريكا و مسئولان آمريكايي هستيم.رييس مجلس در ضمن گفت در اين سفر تابوي مذاکره نکردن شکسته شد و اين يک اقدام بسيار بزرگ و دستاورد بزرگ بود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي که گويا از پيش حدس زده بود که با اين گفته با سوالاتي روبرو مي شود که اساسش بر اين خواهد بود که چگونه مذاکره با آمريکا تاکنون وادادگي و تسليم خوانده مي شد و ممنوع بود اما اينک برعکس شده است اعلام كرد: مسئله گفت وگو نكردن نيست؛ مسئله اين است كه چه كسي گفت وگو كند و چه بگويد .
نقل گفته هاي رييس مجلس در روزنامه کيهان از آن جا اهميت دارد که دو روز قبل همين روزنامه در يادداشتي به قلم حسين شريعتمداري با بزرگ نمائي ماجراي دانشگاه کلمبيا نوشت اين درس مهمي است براي کساني که هنوز در پي مذاکره هستند تا بدانند که مذاکره يعني تسليم و وادادگي.
در همان زمان که چنين نوشته اي در تهران منتشر مي شد محمود احمدي نژاد خود در مصاحبه مطبوعاتي پايان سفرش که بدون کمترين انعکاس بين المللي ماند و با بي اعتنائي رسانه هاي جهاني روبرو شد چند بار اظهار داشت که من آماده مذاکره هستم و ما جز در مورد اسرائيل براي مذاکره با هيچ کشوري منعي نداريم.
حضور بي سابقه
بزرگ ترين مراسم استقبال از رييس دولت در حالي برگزار شد که پيش از اين در پايان سفرهاي سه رييس دولت جمهوري اسلامي [محمدعلي رجائي، آيت الله خامنه اي و محمدخاتمي] مراسمي در اين حد تدارک ديده نشد و حضور مقامات کشوري و لشکري که به کنار باند فرودگاه مهرآباد به استقبال محمود احمدي نژاد شتافته بودند، موج تبليغات پيرامون اين سفر را به اوج رساند؛ حضور بي سابقه اي که از بالاترين مقامات کشوري و لشکري تا مادر و خانواده رئيس جمهور را در برگرفته بود.
گفتني است که اين استقبال در حالي صورت گرفت که در مقايسه با تمام دفعاتي که در گذشته روساي دولت هاي ايران به مجمع عمومي سازمان ملل رفته اند، در جريان سفر امسال احمدي نژاد، روساي دولت هاي حاضر در نيويورک سردترين برخورد را با رييس دولت ايران صورت دادند. هيچ يک از سران کشورهاي بزرگ جهان و منطقه حاضر به ديدار با احمدي نژاد نشدند و نطق مطول وي در مجمع عمومي حتي به اندازه سخنراني هاي قبلي خود برانگيزاننده نبود. اما جنجالي که با مقدمه سخنان رييس دانشگاه کلمبيا به راه افتاد زمينه ساز تيترها و برخوردهائي شد که وي را تبديل به چهره خبرسازي کرد.
روزنامه اعتماد نوشته: "برخي از مقامات که براي استقبال به فرودگاه رفته بودند ترجيح دادند سخني نگفته و تنها به خوش و بش با رئيس جمهور بپردازند. به اين ترتيب هنگامي که هواپيماي احمدي نژاد روي باند فرودگاه مهرآباد تهران آرام گرفت، رئيس جمهور اين بار با تشريفاتي متفاوت از گذشته روبه رو شد؛ تشريفاتي که تنها محدود به فرش قرمز روي پله ها و حضور انگشت شمار مسوولان نبود. هاشمي شاهرودي و حداد عادل روساي دو قوه قضائيه و مقننه آمده بودند تا به رئيس قوه مجريه خسته نباشيد بگويند. محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري و دکتر علي اکبر ولايتي نيز حضور به هم رسانده بودند. سرلشکر فيروزآبادي رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح، سرلشکر جعفري فرمانده سپاه پاسداران و سردار نقدي معاون ستاد کل نيروهاي مسلح و احمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي نيز ديشب به فرودگاه آمده بودند تا مراسم استقبال از رئيس جمهور از حضور آنان خالي نباشد.هر چند حضور مهدي چمران که به نيابت از شوراي شهر تهران به ديدار احمدي نژاد آمده بود به اندازه کافي عجيب مي نمود، اما حضور احمد جنتي دبير شوراي نگهبان در اين مراسم خالي از لطف نبود. احمد جنتي که 24 ساعت قبل تحسين از احمدي نژاد را در تريبون نماز جمعه به حد اعلا رسانده بود به پيشواز رئيس جمهور آمده بود. در اين ميان خود هيات دولت بيکار ننشسته و تمام وزرا را به فرودگاه فراخوانده بود. وزراي اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامي، راه، امور اقتصادي و دارايي، جهاد کشاورزي، نيرو، ارتباطات، تعاون، دفاع و آموزش و پرورش ساعتي پيش از فرود هواپيماي حامل رئيس جمهور براي پيشواز آمده بودند.وزارت نفت نيز در غياب وزير سرپرست اين وزارتخانه را به استقبال فرستاده بود.تنها وزرايي که به استقبال احمدي نژاد نيامده بودند همان هايي بودند که احمدي نژاد را در سفر به نيويورک همراهي کردند. اين مراسم از لطف حضور مشاوران رئيس جمهور نيز خالي نبود در کنار شمقدري، شيخ الاسلامي رئيس دفتر رئيس جمهور، زريبافان، علي آبادي رئيس سازمان تربيت بدني و سعيدلو معاون اجرايي احمدي نژاد ديده مي شدند. مادر رئيس جمهور نيز در حالي که يکي از پسرانش همراهي اش مي کرد به پيشواز ديگر پسرش آمده بود."
به نوشته روزنامه اعتماد "سخنراني سيدمحمد خاتمي در سازمان ملل و طرح ايده گفت و گوي تمدن ها که استقبال گسترده اي در سطح جهان را به دنبال داشت نيز نه تنها نتوانست حضور اينچنيني مقامات را رقم بزند بلکه حتي انتقاداتي را هم عليه او موجب شد."
علي اكبر ولايتي، مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل هم در مورد اهميت سفر رئيس جمهور به نيويورك در حاشيه استقبال از رئيس جمهور گفت: "استقبالي كه امشب از رئيس جمهور انجام شد بيانگر اين است كه براي مردم اين سفر يك سفر بسيار مهمي بوده است و باعث ايجاد عزت جمهوري اسلامي ايران در عرصه جهاني شده است."
ولايتي در گفت وگو با ايسنا تاکيد کرده كه تاكنون چنين استقبالي از رئيسان جمهور در داخل كشور در هنگام بازگشت صورت نگرفته است.
گزارش توطئه
رئيس جمهور که با هياتي سي و پنج نفره و در هواپيماي اختصاصي به اين سفر رفته بود در فرودگاه مهرآباد به خبرنگاران گفت سه شبكه رسانه اي سراسري در جهان از يك هفته پيش به طور مستمر برنامه جنگ رواني و تخريبي گسترده به راه انداختند و در آن شخصيت و تاريخ و عظمت ملت ايران را نشانه رفتند و با حرف هايي كه خودشان شايسته آن بودند جمهوري اسلامي را به آن متهم كردند.
احمدي نژاد گفت: آنها يك هفته از مخالفان ملت ايران دعوت كردند تا براي تظاهرات و برخورد با نماينده اين ملت بزرگ اجتماع كنند، صحنه و سالن سخنراني هم به گونه اي تيره وتار و يكطرفه طراحي شده بود و تعدادي هم براي همراهي با خود جمع كرده بودند اما فضا و جو جلسه كاملاً معكوس شد به طوري كه برخلاف آنچه تصور مي كردند توانسته بودند كمتر از 200 نفر از كشورهاي آمريكايي و اروپايي گردآوردند كه حتي برخي از آنان نمي دانستند براي چه آمده اند.
رييس دولت سپس ماجرائي را بازگفت که حيرت خبرنگاران را در پي آورد. وي بدون مشخص کردن اين که از مخالفان جمهوري اسلامي، يا دولت آمريکا و يا مسوولان دانشگاه کلمبيا سخن مي گويد اظهار داشت شماره اي كه به متقاضيان براي دريافت كارت ورود به جلسه ارايه شده بود، به گونه اي بود كه هر كس تماسي مي گرفت به يك نوار ضبط شده متصل مي شد كه در آن 7-8 دقيقه توهين هايي به ملت ايران مي شد و حرف هايي عليه ملت ايران و احمدي نژاد كه كوچك ملت ايران است، منتشر مي شد تا افراد را از حضور در اين جلسه منصرف كند.
منظور از سفر
نکته ديگري که از اين سفر نقل کردني مي نمايد ملاقات هاي معمولي با سران کشورها بود که در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل عادي شده است اما امسال در سومين سفر احمدي نژاد چندان با سردي روبرو بود که سيستم اطلاع رساني رياست جمهوري که براي بزرگ نمائي اين سفر بسيج شده بود نيز جز با اشاره کلي به ديدارها از آن بهره اي نتوانست بگيرد. ممانعت از بازديد وي از "نقطه صفر" که ورود به آن براي همگان آزاد است و کم اعتنائي رسانه ها نسبت به مصاحبه مطبوعاتي اش از جمله رويدادهائي بود که به قاعده بايد سفر سوم رييس جمهور را به نيويورک با انتقاد اصولگرايان روبرو مي کرد. چنان که يکي از اصلاح طلبان هم از قبل پرسيده بود که اين سفر به چه منظوري صورت مي پذيرد.
اما به نظر مي رسد همه اين ناکامي ها و سردي ها موجبي شده است براي تقويت و اوج گيري امواج تبليغاتي داخلي که حاکميت نيز با آن موافقت داشته است. اوج اين تبليغات را احمد جنتي در نماز جمعه اين هفته تهران به عهده گرفت جنتي احمدي نژاد را در اين سفر به ستاره اي تشبيه کرد که در سازمان ملل درخشيد. وي با ستودن رفتار رئيس جمهور در برابر هتاکي هاي رئيس دانشگاه کلمبيا عنوان کرد احمدي نژاد امريکا را استيضاح کرده است. دبير شوراي نگهبان پا را فراتر نهاد و سخنان احمدي نژاد را مانند سخنان يک روحاني ارزيابي کرد. وي يد طولايي در حمايت از احمدي نژاد دارد و نامه وي به جرج بوش را وحي الهي خوانده بود.
اما در اين ميان دفتر رياست جمهوري با صدور اطلاعيه اي از مردم خواست سجده شکر به جاي بياورند. اين دفتر در بيانيه يي "پيروزي درخشان و خيره کننده رئيس جمهوري" را تبريک گفت و از مردم خواست به جاي حضور در مراسم استقبال احمدي نژاد با حضور در مساجد، حسينيه ها و شرکت در نمازهاي جمعه سجده شکر به جاي آورند

No comments: