Tuesday, July 24, 2007

ممنوعيت پرواز ماهان اير در انگليس ‌نتيجه تحريم‌هاي آمريکاست


بي‌بي‌سي:
بي‌بي‌سي در تحليلي ممنوعيت پرواز هواپيمايي ماهان در انگليس را به بازتاب تحريم آمريکا نسبت داده و نوشته است كه با ممنوعيت پرواز هواپيماهاي شرکت ماهان به انگليس دوباره مسئله فرسودگي هواپيماهاي ايراني مطرح شده است. به گزارش ايسنا، بي‌بي‌سي ادامه داد: مشکل اصلي شرکت‌هاي هواپيمايي ايران، فرسودگي ناوگان هوايي است و اين کشور به دليل تحريم‌هاي آمريکا نتوانسته در سه دهه اخير ناوگان هوايي خود را بازسازي و نوسازي کند. اين تحريم‌ها بعد از انقلاب‌ 1979 ميلادي آغاز شده و بر اساس آن ايران نمي‌تواند هواپيماهايي که بيش از 10 درصد قطعات تشکيل دهنده آنها آمريکايي باشد را خريداري کند حتي اگر اين هواپيماهاي در کشورهاي ديگر ساخته شود. ناتواني ايران در خريد هواپيماهاي نو باعث شده تا اين کشور براي تامين نيازهاي خود دست به خريد هواپيماهاي دست دوم و هواپيماهاي روسي بزند. اين راه حل در کوتاه مدت جوابگوي نيازهاي داخلي و بين‌المللي ناوگان هوايي بوده اما سقوط پي در پي هواپيماهاي با عمر بالا باعث شده تا ناوگان هوايي اين کشور در دريف خطرناک‌ترين ناوگان هوايي جهان جاي بگيرد. آمارهاي منتشره نشان مي‌دهد كه در طول 25 سال گذشته 17 هواپيماي ايراني دچار سانحه شده و نزديک به 1500 نفر از سرنشينان آنها کشته شده‌اند. متوسط عمر ناوگان هوايي ايران حدود 25 سال بوده اما دولت اعلام کرده با خريد و اجاره هواپيماهاي دست دوم و از رده خارج کردن هواپيماي فرسوده، عمر ناوگان هوايي کشور به کمتر از 20 سال رسيده است. بر اساس آخرين گزارش رسمي که به تازگي منتشر شده در ايران 15 شرکت هواپيمايي دولتي و خصوصي فعاليت مي‌کنند که 122 هواپيما در اختيار دارند. از مجموع هواپيماهاي که شرکت‌هاي هواپيمايي در اختيار دارند 74 فروند آنها ملکي و 38 فروند ديگر اجاره‌اي است که در مسيرهاي داخلي و خارجي مسافر جابه جا مي‌کنند. بر اساس گزارش سازمان مديريت و برنامه ريزي، متوسط عمر هواپيماهايي شرکت ماهان 20 سال است که نزديک به سه سال کمتر از متوسط عمر هواپيماهاي شرکت هواپيمايي ملي ايران است. ميانگين سن هواپيماهاي شرکت هواپيمايي ملي ايران که به بسياري از شهرهاي بزرگ جهان پرواز دارد نزديک به 23 سال گزارش شده است. ايران در طول سال‌هاي اخير تلاش‌هاي زيادي براي نوسازي ناوگان هوايي خود انجام داده اما عمده اين تلاش‌ها بي ثمر بوده و اين کشور نتوانسته در خريد هواپيما از بند تحريم‌هاي امريکا بگريزد. اين گزارش در حالي منتشر مي‌شود كه در پي ممنوعيتي که وزارت حمل و نقل انگليس براي پرواز هواپيماهاي شرکت ايراني ماهان در نظر گرفته، مقامات ايراني ابراز اميدواري کرده‌اند که مشکل ماهان به زودي حل شود. عليرضا منظري ـ معاون سازمان هواپيمايي کشوري ـ اعلام کرده که اين سازمان موضوع را پيگيري مي‌کند و اميدواراست مشکل هواپيمايي ماهان به زودي حل شود. وزارت حمل و نقل انگليس چندي پيش پرواز هواپيماهاي شرکت هواپيمايي ماهان اير را به دليل ايمن نبودن به انگليس ممنوع اعلام کرده است. مقامات بريتانيايي به شرکت هواپيمايي ماهان اعلام کرده‌اند که هواپيماهاي اين شرکت اين پس حق پرواز در آسمان انگليس را نخواهند داشت. با تصميم دولت انگليس، پنج پرواز هفتگي شرکت هواپيمايي ماهان به اين كشور لغو مي‌شود. اين شرکت هواپيمايي به 10 کشور اروپايي پرواز دارد و اين اولين بار است که محدوديت‌هايي از طرف کشورهاي اروپايي براي شرکت ماهان در نظر گرفته شده است. سهامدار اصلي شرکت ماهان که در سال 1992 در کرمان تاسيس شده، موسسه مولي الموحدين است. اين موسسه به گفته مقامات دولتي يک موسسه خيريه است که بخش عمده‌اي از سهام شرکت خودروسازي کرمان خودرو را نيز در اختيار دارد
.

No comments: