Friday, June 29, 2007

تايم : اقتصاد احمدي نژاد را زمين مي زند



تايم ترجمه از سايت روز : خميني، در پاسخ به يکي از مشاورانش که در مورد نرخ تورم ابراز نگراني مي کرد گفته بود که انقلاب اسلامي سال 1979، به دليل بالا رفتن قيمت هندوانه به ثمر نرسيده است.امروز در ايران احمدي نژاد تندرو، نمي تواند به اندازه آيت الله خميني آنقدر شجاع باشد که درباره قيمت ميوه و سبزي و مسکن و بنزين، چنين اظهار نظري بکند.احمدي نژاد آهنگرزاده، که از خود تصويرقهرماني از قشر فقير جامعه ارائه داده است، با وجود بالا رفتن قيمت نفت، نتوانسته است که به وعده هاي پوپوليستي انتخاباتي اش مبني بر بالا بردن کيفيت زندگي و تقسيم پول نفت با فقرا، عمل کند.در اوايل ماه جاري، 57 اقتصاددان ايراني که اساتيد دانشگاه و مقامات پيشين هم در ميانشان بودند، نامه سرگشاده اي به احمدي نژاد، سياست هاي دولت را در سياست خارجي "غير سازنده" که منجر به تحريم ايران از سوي سازمان ملل به دليل برنامه هاي اتمي ايران شده است، و سياست هاي اقتصادي که باعث بالا رفتن تورم شده است، مورد نقد قرار دادند. در اين نامه در مورد تذکر هاي سال گذشته اقتصاددانان در مورد ناکارآمدي اقتصادي دولت احمدي نژاد، اشاره شده است. از آن زمان، نرخ تورم به بيش از 17 درصد رسيد و اين روند همچنان ادامه دارد و دومين توليد کننده عضو اوپک را تهديد مي کند.ممکن است که تصميم براي سهميه بندي بنزين يکي از اصلاحات اقتصادي ايران از زمان انقلاب باشد. اين موضوعي بود که در طول چند دهه بر روي آن بحث شده و به کناري گذاشته شده بود.مصرف بنزين در ايران، خارج ار عهده تصفيه خانه هاي اين کشور است و باعث شده است که ايران ميليارد ها دلار براي وارد کردن 40 درصد از نياز هاي بنزين کشور در بازار هاي جهاني، خرج کند. سهميه بندي بنزين احتمالا يکي از نيازهاي مهم اقتصادي بوده که طي چند دهه به دلايل سياسي مسکوت گذاشته شده است.سال گذشته، مجلس ايران براي واردات بنزين 2.5 ميليارد دلار در نظر گرفت اما 5.5 ميليارد دلار به دليل فروش آن به نرخ دولتي، خرج کرد. مقدار بسيار زيادي از اين بنزين به کشور هاي همسايه که نرخ بنزين در آنها بالاتر است، قاچاق مي شود.نرخ دولتي بنزين همچنان 5.5 پنس انگليس براي هر ليتر است و اين رقم ناچيز باعث مي شود که مصرف بنزين در ايران بالا برود. روزانه، رانندگان بي احتياط يک چهارم ميليون ليتر بنزين روي زمين پمپ بنزين ها مي ريزند و آن را به هدر مي دهند. هتل ها و دفاتر در تابستان هاي گرم ايران با کولر هاي گازي، منجد و در زمستان هاي سرد بوسيله حرارت مرکزي، بسيار گرم مي شوند.تقاضاي مصرف بنزين در ايران، سالانه 11 درصد افزايش پيدا مي کند و باعث مي شود که قيمت اتومبيل به شدت بالا برود. در ايران 8.5 ميليون اتومبيل وجود دارد که اکثر آنها بنزين سوز و مانند پيکان، هيلمن هانتر مونتاژ شده توسط ايران، هستند و مصرف بنزين آن به اندازه 35 ميليون اتومبيلي است که در جاده هاي انگلستان تردد مي کنند.اما ايستادگي رژيم ايران در مقابل جامعه جهاني که خواستار توقف غني سازي اورانيوم ايران هستند نشان مي دهد ايران مجبور شده است استراتژي جديد بکار بگيرد و وابستگي اين کشور را به واردات نفتي، کاهش بدهد.آمريکا، که سردمدار کشورهايي است که به ايران فشار مي آورند، مي گويد که واردات نفت ايران نقطه "تلاقي " است. برخي از اقتصاد دانان ايران معتقدند که تحريم واردات نفتي ايران مي تواند با بوجود آوردن غارتگري در کشور، باعث سقوط نظام ظرف 48 ساعت بشود.برخي ديگر از اقتصاددانان معتقدند که طرح سهميه بندي بنزين همچنان ايران را به واردات بنزين وابسته نگه مي دارد و به نرخ تورم مي افزايد.سخنوران سياسي بر روي خودکفايي تصفيه خانه هاي ايران، متمرکز شده اند تا به پاشنه آشيل بودن واردات بنزين، پايان بدهند. سال گذشته، ايران برنامه چند ميليارد دلاري پنج ساله اي را براي تعمير و توسعه تصفيه خانه ها تنظيم کرد تا بتواند توليد 1.6 ميليون بشکه در روز را از 3 ميليون بشکه که در حال حاضر توليد مي شود، به عهده بگيرد. اما تحليلگران مي گويند که اين برنامه متناسب با وضعيت فعلي ايران که با تحريم آمريکا مواجه شده و برنامه هاي اتمي باعث کاهش سرمايه گذاري خارجي شده است، نيست.
منبع: تايم آنلاين، مايکل تئودلو، 27 ژوئن 2007

No comments: