Saturday, November 03, 2007

احضار سفير ايران در كابل در اعتراض به اعدام افغان ها
معاون وزير خارجه افغانستان كاردار ايران در كابل را احضار كرد تا اعتراض كشورش را در خصوص مجازات اعدام براي افغان ها و همچنين اخراج پناهندگان افغاني اعلام كند. به گزارش ايرنا "محمد كبير فرحي" همچنين ابراز نگراني كرد كه ادعاهايي درباره كتك‌كاري افغاني‌ها در تهران مطرح شده است. وزارت خارجه افغانستان در بيانيه‌‌اي با بيان اين مطالب اظهار داشت: «اعدام قاچاقچيان افغاني در استان‌هاي مرزي ايران غيرمعمول است.» يك گروه حقوق بشر افغانستان در آخرين مقاله خود در اكتبر ادعا كرد كه يك جوان 17 ساله افغاني به جرم قاچاق يك و نيم كيلو هروئين در ايران به اعدام محكوم شد. بر اساس اين بيانيه، فرحي اظهار داشت كه قاچاقچيان مواد مخدر از اين جوانان سوءاستفاده مي‌كنند و محكوم كردن آنان مغاير با حقوق بشر، استانداردهاي بين‌المللي و همچنين روابط بسيار خوب دو كشور همسايه است. وي همچنين اخراج اجباري افغان‌ها از مناطق مرزي را محكوم كرد و گفت: «افغانستان در اين وضعيت توانايي پذيرش گروه‌هاي پناهنده را ندارد و ما از مقامات ايراني مي‌خواهيم در اين تصميم تجديد‌نظر كنند.» ايران به خاطر فشارهاي فراوان در پي تحمل چند دهه پناهندگان افغاني تقريباً 160 هزار پناهنده را از 21 آوريل اخراج كرده است. ايران و افغانستان داراي روابط خوب سياسي هستند اما آمريكا ادعا مي‌كند كه شورشيان طالبان از سوي ايرانيان تجهيز مي‌شوند. اين در حالي است كه طالبان هر گونه رابطه احتمالي با ايران را رد كرده است.

1 comment:

Unknown said...

«نگذاریم خانم شباب حسامی، قربانی دیگر بازداشت های خودسرانه باشد»

با شدت گرفتن برخوردها و سرکوب جمعیت ال یاسین و تحت فشار و شکنجه قرار دادن استاد ایلیا رهبر این جمعیت، زمزمه ها حکایت از احتمال بازداشت خودسرانه خانم شباب حسامی (همسر استاد ایلیا) دارد. خانم حسامی مادر دو کودک خردسال است که طی دو سال گذشته فشارهای شدید روانی از سوی دایره مذاهب بر ایشان اعمال شده است. ماموران امنیتی علیرغم قانونی بودن فعالیت های ایشان، به علت تشدید فشار بر همسر وی جهت امضای برگه اعترافات و ضبط فیلم خانم حسامی را تهدید به بازداشت کرده اند.
بنابراین از تمامی سازمان های بین المللی، مدافعان حقوق بشر، فعالان مدنی و فرهنگی، روزنامه نگاران، نویسندگان و اصحاب قلم و فرهنگ و خانواده مطبوعات مستقل ایرانی می خواهیم با اعلام حمایت خود از خانم شباب حسامی، این فعال فرهنگی را از خطر دستگیری و اعمال شکنجه های روانی هر روزه، مصون دارند.


اخبار مربوط به جمعیت ال یاسین: www.yaasin-times.blogfa.com
رزومه و سوابق فعالیتی شباب حسامی:
http://www.4shared.com/file/108728337/e50fc93a/Resume-ShababHesami.html

مدافع عدالت