Saturday, September 29, 2007

تغيير جنسيت در ايران آسان است

تغيير جنسيت در ايران آسان است
گزارش لاستامپا از جراحي هائي که مشتري خارجي هم دارد - یکشنبه 8 مهر 1386 [2007.09.30]
فريان صباحي
مطب پروفسور بهرام ميرجلالي در خيابان ميرداماد، نشاني ارزشمندي است. نه فقط براي ايراني ها، بلکه براي خارجي هايي که قصد دارند تغيير جنسيت بدهند: تعداد زيادي از عرب ها براي تغيير جنسيت خود به ايران مي روند زيرا اين کار درايران آزاد است، ايتاليايي ها و سوئدي ها و اتگليسي ها هم به پروفسور مير جلالي مراجعه مي کنند. با احتساب هرينه سفر، باز هم هرينه جراحي به نسبت خارج ارزان تر تمام مي شود: تغيير جنسيت از مردي به زني سه هزار و پانصد دلار هزينه دارد (به اين قيمت ممکن است هزينه درمان هاي هورموني و سينه مصنوعي هم افزوده شود)، تغيير جنسيت زنان براي مرد شدن سه هزار دلار هزينه دارد. بيمه خدمات درماني 25 درصد از هزينه ها را درمورد ايراني ها، پرداخت مي کند. آنچه مهم است، اين است که اين عمل جراحي در ايران کاملا قانوني است: طبق قوانين جمهوري اسلامي، افراد همجنس گرا مي توانند عمل جراحي لازم را انجام دهند و حتي هويت تازه آنها را در مدارک شان تغيير مي دهند.
اين اطلاعات را روز گذشته حجت الاسلام محمد مهدي کريمي نيا در جريان کنفرانس "تغيير جنسيت در ايران" که در شهر تورينو برگزار شد، در اختيار ما قرار داد. کريمي نيا رفتاري بسياد جدي دارد و بيش تر از 42 سال نشان مي دهد: مثل اکثر روحانيون شيعه، ريش فلفل نمکي کوتاه دارد و در شهر مقدس قم حقوق خانواده تدريس مي کند. او با عمامه سفيد و عباي قهوه اي نازکي در جلسه حاضر شد و توضيح داد که نزد روحانيون شيعه تغيير جنسيت، قانوني است حتي اگر با انجام عمل جراحي بر روي مخلوق خداوند، صورت گرفته باشد. وي گفت: "در هر حال تغيير شکل دادن جزو ذات انسان است. زمين را شخم مي زنيم و گندم مي کاريم، برداشت مي کنيم و گندم را آسياب مي کنيم و با آب مخلوط مي کنيم و از آن نان بدست مي آوريم".
گفته هاي کريمي نيا بر اساس فتوايي از آيت الله خميني بود که در سال 1964، در زماني که محمدرضا پهلوي، شاه ايران وي را به بورساي ترکيه تبعيد کرده بود، صادر شد. در آن سال، خميني درباره مسئله تغيير جنسيت فتوايي صادر کرد که مضمون آن چنين است: "اين کار مباح است و با داشتن دلايل مستند پزشکي، اشکال ندارد".
اين فتوا در وهله اول طنين افکن نشد و فقط بعد از انقلاب و حکومت اسلامي در سال 1979، بار ديگر مطرح شد. کريمي نيا مي گويد: "يک روز فردي به نام فريدون در مقابل جمعيت منتظر و کنجکاو، با حالتي پريشان نزد آيت الله خميني رفت و مشکلش را با او مطرح کرد: او احساس مي کرد در بدن مردانه خود اسير شده است و حتما بايد زن بشود. امام خميني موافقت کرد و فريدون بعد از عمل جراحي نامش را به مريم تغيير داد".
نظر(آيت الله) خميني در موافقت با تغيير جنسيت مورد توافق عده زيادي از روحانيون شيعه از جمله آيت الله سيستاني در عراق، واقع شد. اما روحانيون سني اين کار را کاملا ممنوع کرده اند. به همين دليل تعداد زيادي از عرب ها به صورت مخفيانه به کلينيک خيابان ميرداماد مي روند.
به چه دليل روحانيون شيعه تغيير جنسيت را مجاز مي دانند ولي روحانيون سني آن را مطلقا ممنوع کرده اند؟ کريمي نيا توضيح مي دهد: "دليل آن اين است که حرام دانستن چيزي بايد در قرآن نوشته شده باشد، مثل شرب خمر يا همجنس گرايي. در مذهب شيعه حلال يا حرام بودن چيزي که در قرآن درباره اش گفته نشده باشد، با تفسير عالم روحاني تعيين مي شود و به همين دليل مي تواند حلال اعلام شود. دليل اينکه ايران شيعه به مدرنيسم نزديک تر است، اين است که امکان تفسير مسائل توسط مجتهد وجود دارد، مجتهد نزد ما شيعيان اهميت زيادي دارد و ما مي توانيم درباره رحم اجاره اي يا لقاح مصنوعي اجازه او را کسب کنيم".
در ابن مورد کريمي نيا مي گويد: "بسياري از اين افراد بعد از تغيير جنسيت مي خواهند ازدواج کنند و صاحب فرزند بشوند. پزشکي يک بار تلاش کرد تا رحم سه نفر از مريض هايش را بارور کند، در يک مورد موفق شد، اما بعد از تشکيل تخمک، جنين بلافاصله سقط شد. شوهران زناني که تغيير جنسيت داده اند، مي توانند با زن ديگري ازدواج موقت بکنند و قرارداد ببندند که بعد از بدنيا آمدن بچه، او را به پدر و همسرش بدهند تا در کنار آنها زندگي کند. اما آن هائي که با عمل تغيير جنسيت زن شده اند بايد متوجه باشند که هرگز نمي توانند مادر واقعي آن فرزند باشند، حتي اگر او را با عشق بزرگ کرده باشند".
کريمِ نيا مي افزايد که حتي لازم نيست که شوهر آنها با زن ديگري رابطه جنسي داشته باشد و عقد کرده باشد، او مي تواند از طريق لقاح مصنوعي در رحم اجاره اي بچه دار شود. اين راه حل که در اسلام مجاز است، نه فقط براي تغيير جنسيت يافته ها مناسب است، بلکه براي زوج هايي که زن نمي تواند حامله بشود نيز از اين روش استفاده مي کنند.
با وجود اينکه روحانوين شيعه در مقايسه با روحانيون سني، روشنفکر تر بنظر مي آيند، اما دگر جنس خواهان را افرادي عادي بحساب نمي آورند بلکه از نظر آنان، دگر جنس خواهان، بيماراني هستند که بيماريشان قابل علاج است. در جامعه سنتي مثل ايران، تغيير جنسيت دادن هنوز تابو است و افرادي که دست به چنين کاري مي زنند، همچنان تحت فشار هاي زيادي هستند.
حجت الاسلام کريمي نيا معتقد است: "اين موضوع در هر کشوري اتفاق مي افتد".
منبع: لاستامپا 24 سپتامبر

No comments: