Saturday, September 29, 2007

تحريم سيا و ارتش امريکا

تحريم سيا و ارتش امريکا
اقدام متقابل مجلس شوراي اسلامي: - یکشنبه 8 مهر 1386 [2007.09.30]
محبوبه نيك نهاد
به‌رغم شادي وزارت امور خارجه ايران از تصميم گروه 1+5 براي فرصت دادن به آژانس بين المللي انرژي اتمي براي به سرانجام رساندن آنچه البرادعي "آخرين فرصت" ايران براي مصالحه خوانده بود، به نظر مي‌رسد نشانه‌هايي از افزايش تنش بين ايران و غرب بر سر پرونده هسته‌اي در حال بروز است كه ممكن است در هفته‌هاي آينده رنگ و بوي جديدي به روابط خارجي ايران كه به شدت رو به تيرگي است، بدهد.
اتهام وجود يك مركز مخفي فعاليت‌هاي اتمي در ايران، طرح دوباره ادعاي مالكيت امارات بر جزاير سه‌گانه در مجمع عمومي سازمان ملل و همچنين خروج غيرمنتظره هند از مذاكرات طولاني با ايران و پاكستان درباره خط لوله صلح، چند مورد از نشانه‌هايي است كه همگي از افزايش تنش‌ها در لايه پنهان مسائل خارجي ايران خبر مي‌دهند كه ارتباط مستقيمي با بحران هسته‌اي دارند.
در همين حال، بارزترين عرصه رويارويي ايران و آمريكا در روزهاي اخير، در حول و حوش موضوع تروريست خوانده شدن سپاه از سوي كنگره و سناي آمريكا بود كه با واكنش متقابل مجلس ايران مبني بر "تروريست" خواندن "سيا و ارتش آمريكا" روبرو شد.
نمايندگان مجلس هفتم در اقدامي كه از سوي رسانه‌هاي ايران "نمادين" خوانده شد، به اقدام کنگره و سناي آمريکا مبني بر تروريستي اعلام کردن سپاه پاسداران واكنش نشان دادند و در بيانيه‌اي ارتش آمريکا و سازمان اطلاعات و امنيت اين کشور را " تروريست پرور" ناميدند.
در اين بيانيه كه در جلسه علني روز شنبه مجلس خوانده شد، نمايندگان مجلس هفتم با محكوم كردن "تجاوزات ارتش آمريکا و ايجاد ناامني در منطقه به خصوص عراق و افغانستان" ارتش و سازمان اطلاعات آمريكا را به دلايلي همچون "بمباران هيروشيما و ناكازاكي"، "اشغال ويتنام، افغانستان و عراق"، حمايت از اسرائيل و صدام، "تربيت تروريست‌هاي القاعده و طالبان" و شکنجه مردم عادي در زندان هاي ابوغريب و گوانتانامو و زندان هاي مخفي متعدد در جهان به ويژه در اروپا به حمايت از تروريسم متهم كردند. در اين بيانيه همچنين از سازمان ملل متحد خواسته شده كه با دخالت خود "از ادامه کار شکنجه‌‌گاه‌‌هايي مانند گوانتانامو و ابوغريب و زندان‌هاي مخفي آمريکا در کشورهاي مختلف جلوگيري کند."
تاسيسات هسته‌اي پنهان، از انتشار خبر تا تكذيب
دو روز پس از آنكه روزنامه كيهان در سرمقاله خود به تعبير برخي سايت‌هاي خبري "يك گاف امنيتي" داد، مجاهدين خلق در پاريس ادعا كردند كه ايران در نزديكي تاسيسات هسته‌اي اعلام شده خود در نظنز، در حال ساخت مركز جديدي است كه از دسترس بازرسان آژانس مخفي نگه داشته شده است.
كيهان در يادداشت مذكور كه با هدف اثبات منتفي بودن امكان حمله آمريكا به ايران نوشته شده بود، به اينكه غرب از توان هسته‌اي ايران ارزيابي دقيقي ندارد، اشاره كرده و نوشته بود: "برنامه هسته‌اي ايران دقيقاً تا كجا پيش رفته و با نقطه‌اي كه آمريكايي‌ها آن را پايان راه تلقي مي‌کنند، دقيقاً چقدر فاصله دارد؟ اكنون اطلاعات غرب از برنامه هسته‌اي ايران منحصر به آن مواردي است كه بازرسان آژانس به آنها دسترسي دارند و بيش از آن چيزي نمي‌دانند." اين يادداشت روز سه شنبه در كيهان منتشر شد و روز پنجشنبه "شوراي ملي مقاومت" در يک کنفرانس خبري در پاريس از وجود يک تاسيسات نظامي هسته اي در چند کيلومتري تاسيسات نطنز خبر داد. روز جمعه نيز دفتر نيکولا سرکوزي، رئيس‌جمهوري فرانسه، اعلام کرد که تاسيسات نطنز براي مصارف نظامي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و هدف برنامه اتمي ايران صلح آميز نيست. دفتر سرکوزي بدون ذکر منبع خود گفت که مدارک محکمي براي اين ادعاي خود در دست دارد.
انتشار اين اخبار باعث شد كه جواد وعيدي، معاون علي لاريجاني در شوراي عالي امنيت ملي، به سرعت به ميدان بيايد و خبر را تكذيب كند. تكذيبيه وعيدي بدون هيچ توضيح ديگري در رسانه‌هاي رسمي ايران انتشار يافت و هدف از انتشار اينگونه اخبار، "ايجاد بهانه و مستمسكي براي برهم زدن فضاي مثبت ايجاد شده درباره حسن نيت و ابتكارات و مواضع سازنده جمهوري اسلامي ايران" دانسته شد.
کويت، مدعي جزاير در مجمع عمومي
در روزهاي اخير همچنين خبر ديگري در رسانه‌ها منتشر شد كه نشان از تشديد فشارها و تضعيف موقعيت ايران در منطقه دارد. خبر حاكي از اين بود كه وزير امور خارجه كويت در نشست مجمع عمومي سازمان ملل، بار ديگر اتهامات شيخ ‌نشين امارات را درباره سه جزيره ايراني در خليج فارس تكرار كرده است.
اين در حالي است كه اين ادعا پيش از اين بارها در بيانيه‌هاي شوراي همكاري خليج فارس مطرح شده بود. اما اين اولين بار است كه ادعاي ضد ايراني امارات كه حمايت همه‌جانبه اعراب را پشت سر دارد، آن هم از سوي يك كشور ديگر عربي غير از امارات، در مجمع عمومي سازمان ملل مطرح مي‌شود.
اما شيخ محمد الصباح، وزير امور خارجه کويت باب اين اقدام خصمانه را عليه جمهوري اسلامي باز كرد كه در اجلاس اخير مجمع عمومي سازمان ملل، جزاير سه‌گانه ابوموسي، تنب بزرگ و کوچک را كه متعلق به ايران و واقع در خليج فارس هستند، متعلق به شيخ نشين هاي امارت دانست.

No comments: