Saturday, September 29, 2007

برخورد با فرهنگيان در آغاز سال تحصيلي

برخورد با فرهنگيان در آغاز سال تحصيلي
فراخوان کانون صنفي براي "زنگ همبستگي معلمان" - یکشنبه 8 مهر 1386 [2007.09.30]
سامناک آقاييSamnak56@gmail.com
در حالي هفته اول سال تحصيلي جديد به پايان رسيدکه جامعه فرهنگي کشور و به ويژه معلمان در شرايط کاري دشواري قرار گرفته اند. آخرين اخبار مربوط به وضعيت معلمان بازداشت شده، ادامه محاکمات و تازه ترين برخوردهاي امنيتي و قضائي با معلمان و هچنين اقدامات اخير حراست آموزش و پرورش ها، فضاي نگران کننده اي بر آموزش و پرورش کشور حکفرما کرده است. همزمان، کانون صنفي معلمان ايران با صدور بيانيه اي از فرهنگيان خواسته با امضاي طومارها وارسال آن به مجلس، برخواست خودمبني براجراي لايحه مديريت خدمات کشوري و رفع مشکل فعالان صنفي تأکيد نمايند.
مشکلات معيشتي، فشارهاي کاري و مشکلات موجود در نظام آموزشي کشور، درکنار برخوردهاي نگران کننده حراست هاي مستقر در آموزش و پرورش، موج جديد اعمال فشارها و تهديدها از جانب نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي و نهايتا عملکرد دستگاه قضائي در قبال معلمان، اين نگراني را در ميان آنان به وجود آورده که تصفيه معلمان در سطوح مختلف به بهانه هاي عقيدتي، سياسي، قومي و مذهبي به اجرا در آيد.
به گزارش سايت خبري تحليلي خور نيوز، هفته گذشته وزارت آموزش و پرورش استان آذربايجان غربي در اقدامي کم سابقه در شهرستان مهاباد و حومه آن حدود 45 معلم بومي را يکجا اخراج کرد. از اين تعداد تنها 7 تن در مدارس داخلي شهر مهاباد تدرس مي کردند، 38 معلم ديگر در مدارس روستاها مشغول به تدريس بودند؛ 34 تن از کل اخراج شدگان را ميز معلمين زن تشکيل مي دهند.
اين گزارش مي افزايد وزارت آموزش و پروش با ارسال حکمي به هر يک از معلمين اخراج شده به آنان اعلام کرده اين وزارتخانه ديگر به آنها احتياجي ندارد. اين حکم در حالي به آنان اعلام شده که بلافاصله بعد از اخراج اين تعداد، وزارت آموزش و پرورش همين تعداد معلم را از ميان سربازمعلم ها و معلمن غير بومي به خدمت گرفته است.
از سوي ديگر پيش از اين حراست اداره آموزش و پرورش شهرستان بانه، لقمان صداقت يکي از معليمن اين شهررا، به اتهام رعايت نکردن شئونات اسلامي و ضديت با اسلام اخراج کرده بود.
در سنندج گفته مي شود که فرزاد کمانگر، يکي از معلميني که بيش از يک سال از بازداشت او به اتهام فعاليت هاي سياسي و مدني مي گذرد، در اثر شکنجه هاي شديد جسمي و روحي در وضعيت وخيمي بسر مي برد.
حسن رجبي و هوشنگ نجف آبادي دو معلم مشهدي نيز دو روز قبل از آغاز سال تحصيلي و هادي لطفي يک روز بعد از آنها در شعبه 6 دادگاه انقلاب مشهد به اتهام "اقدام عليه امنيت ملي" محاکمه شدند.
در ادامه برخوردها و محاکمات هفته گذشته، بنابه گزارش سايت نوروز روز چهارشنبه در همدان دومين جلسه رسيدگي به پرونده 9 تن از اعضاي کانون صنفي معلمان اين شهر در شعبه 106 دادگاه انقلاب برگزار شد.
بر اساس اين گزارش نوروز نادر قديمي، يوسف رفاهيت، يوسف زارعي، علي صادقي، هادي غلامي، جلال نادري، علي نجفي، مجيد فروزانفر و محمود جليليان دربرابر اتهاماتي همچون "تشويش اذهان عمومي"، "صدور اطلاعيه و برگزاري تجمعات غيرقانوني" با استناد به اصل 27 قانون اساسي در برابر قاضي پرونده از خود دفاع کردند و يادآور شدند که کانون صنفي معلمان همدان يک تشکل شناسنامه دار و داراي مجوز قانوني است.
گزارش نوروز مي افزايد: "اين 9 معلم از جمله 45 معلميني بودند که 18 فروردين سال جاري در محل دفتر کانون همدان هنگام برگزاري جلسه دعا دستگير شدند. افراد دستگير شده از دو تا ده روز در بازداشت به سربردند و با قيد کفالت و قرار وثيقه موقتا آزاد شدند. برخي از اين 9 نفر از هيات هاي رسيدگي به تخلفات اداري هم احکام تنبيهي دريافت کرده بودند.
تاکنون يوسف زارعي به 36 ماه تبعيد به ايلام، نادر قديمي به 60 ماه تبعيد به خراسان شمالي، هادي غلامي به 12 ماه انفصال از خدمت و يوسف رفاهيت به تقليل دو گروه شغلي محکوم شده اند. در کنار مجازات فعالان صنفي طي روزهاي گذشته براي بيش از 700 تن از معلمان عادي که در جريان اعتراضات صنفي شناسائي شده اند حکم کسر حقوق از 10 تا 200 هزار تومان صادر شده است".
در اين گزارش همچنين آمده است: "چند تن از معلمين زن نيز مشمول مجازات هاي اداري قرار گرفته اند که از جمله آنها قلندري، مرادي، حکمتي و احمدوند را مي توان ذکر کرد".
اين در حال است که بسياري از معلمان انتظار داشتند با توجه به آغاز سال تحصيلي جديد و تبليغات وسيع مقامات دولتي در خصوص مهرورزي و نيز تقارن اين ايام با ماه مبارک رمضان جريان تعقيب و مجازات معلمان با عناويني نظير اقدام عليه امنيت و... متوقف شود.
بيانيه کانون صنفي معلمان ايرانهمزمان با برخوردهاي فوق، کانون صنفي معلمان ايران با صدور بيانيه اي خواستار همبستگي فرهنگيان در مقابله با فشارهاي وارد شده بر اين صنف و نيز لايحه مديريت خدمات کشوري شده است.
در ابتداي اين بيانيه خطاب به معلمان يادآوري شده: "پي¬گيري¬ها و فعاليت¬هاي تشکل¬هاي صنفي معلمان با پشتيباني شما عزيزان منجر به ارائه لايحه مديريت خدمات کشوري (نظام هماهنگ پرداخت) از سوي دولت سابق به مجلس شوراي اسلامي شد، و مجلس هفتم در اولين روز کاري خود با «الزام دولت به تصويب کليات اين لايحه آن را افتخار مجلس هفتم ناميد و تحقق همه وعده¬ها و پاسخ به همه خواسته¬هاي بر حق فرهنگيان را منوط به اجراي اين لايحه نمود.» اما با گذشت بيش از سه سال از تصويب کليات اين لايحه به دليل ايرادات متعدد شوراي نگهبان و همچنين مخالفت و مقاومت شديد دولت در برابر اجراي آن عملاً اين لايحه از دستور کار مجلس و دولت خارج گرديد، و اميدهاي فراواني که به ويژه براي فرهنگيان ايجاد شده بود، همگي نقش بر آب شد."
بيانيه افزوده: "در همين مقطع (ماه¬هاي دي تا اسفند 85) تشکل¬هاي صنفي فرهنگيان تحت عنوان شوراي هماهنگي تشکل¬هاي صنفي که از اتحاد کانون¬هاي صنفي معلمان سراسر کشور شکل گرفته است. در پاسخ به خواست عمومي فرهنگيان تجمع آرامي را در مقابل مجلس شوراي اسلامي و به منظور تأکيد بر خواست فرهنگيان بر اجراي بدون قيد و شرط لايحه مديريت برگزار نمودند، که حضور چندين هزار نفراز فرهنگيان در تجمعات خود جوش بعدي گواه روشني بر خواست قلبي و اراده جمعي معلمان براي پي¬گيري اين لايحه بود. تجمعاتي که هر بار با متانت کامل آغاز و بدون هيچگونه برخورد و مسأله¬اي پايان مي¬يافت، و نظم و همدلي فرهنگيان مي¬توانست، الگوي مناسبي از مردمسالاري را در نظام جمهوري اسلامي ايران به نمايش بگذارد، و جا داشت که مسئولين محترم با پاسخ به موقع و منطقي، به اين تجمعات آرام پايان داده و لبخند رضايت را بر لب¬هاي مردان و زنان حاضر در مقابل مجلس بنشانند."
کانون صنفي خاطرنشان کرده: "اما با تصميمات نسنجيده و غيرمنطقي که از 23 اسفند آغاز شد عملاً کام همکاران فرهنگي و مردمي که شاهد و پي¬گير اين ماجرا بودند، تلخ و بدخواهاني که به دنبال ايجاد شکاف در صفوف ملت هستند شادکام شدند. بازداشت صدها معلم در 23 اسفند و فرستادن آن¬ها به سلول¬هاي انفرادي، ضرب و شتم معلمان در مقابل مجلس و وزارت آموزش و پرورش و در انظار عمومي، صدور احکام آماده به خدمت براي صدها معلم دلسوز، صدور احکام تبعيد براي فعالان صنفي، اخراج و بازنشستگي اجباري برخي از فعالان، احضار و برگزاري دادگاههاي تخلفات وانقلاب براي ده¬ها فعال صنفي به ويژه اعضاي هيئت مديره تشکل¬هاي صنفي در سراسر کشور و در انتها لغو مجوز فعاليت برخي از تشکل¬ها از جمله اقداماتي بود که به منظور سرکوب حرکت حق¬طلبانه معلمان ايران صورت گرفت، و اگر نبود پي¬گيري و حمايت شما همکاران ارجمند قطعاً ادامه راه براي تشکل¬هاي صنفي و نمايندگان شما در اين تشکل¬ها غيرممکن مي¬شد."
کانون صنفي معلمان در ادامه تصريح نموده: "پس از حوادث اسفند سال 85 کانون صنفي معلمان ايران در پيوند با ساير نهادهاي مدني مستقل، تلاش¬هاي ارزنده¬اي در دفاع از حقوق معلمان نموده، و با حضور در اتحاديه جهاني معلمان سعي در نهادينه کردن فعاليت¬هاي خود از طريق عضويت در مجامع بين¬المللي داشته است. در اين راستا نماينده کانون صنفي معلمان ايران به دعوت اين اتحاديه در پنجمين کنگره جهاني اتحاديه معلمان سراسر جهان که بيش از 50 ميليون معلم عضويت آن را پذيرفته¬اند شرکت نموده و به اين وسيله زمينه عضويت دائمي معلمان ايران را در اين اتحاديه فراهم نموده است، که قطعاً در آينده شاهد دستاوردهاي ارزنده اين حضور بين¬المللي خواهيم بود. همچنين اسقامت و پايداري تشکلها ي صنفي و شماهمکاران آگاه در سراسر کشورنتايج مفيد و غيرقابل انکاري داشته است، که ناديده گرفتن آن¬ها حاصلي جز ايجاد يأس و بي¬تفاوتي نخواهد داشت. افزايش نسبي حقوق معلمان، افزايش سقف ارتقاء شغلي، افزايش هر چند اندک عائله¬مندي بازنشستگان و فوق¬العاده سختي شرايط کار، اعطاي همزمان ارتقاي شغلي و همترازي به دارندگان مدارک کارشناسي ارشد و بالاتر و... بخشي از دستاوردهاي حرکت صنفي معلمان بوده است."
بيانيه کانون صنفي سپس آورده: "با توجه به اصول فوق توهين و ضرب و شتم معلمان در کنار خانه ملت و بازداشت آنان در مقابل ديدگان مردم، صدور احکام تبعيد و اخراج و انفصال، ممنوعيت افراد براي عضويت در کانون¬هاي صنفي معلمان و جلوگيري از تجمعات و همايش¬هاي معلماني که سلاحي جز قلم و ايمان ندارند، چه توجيهي دارد؟ کدام اصل قانون اساسي يا قانون حقوق شهروندي اجازه مي¬دهد، که معلمان رادرزندان¬هاي انفرادي و با چشم¬بند، بدون دسترسي به وکيل مورد بازجويي قراردهند؟ براساس کدام منطق شرعي يا حقوقي بعضي¬ها به خود اجازه دادند، تا در پاسخ به خواسته¬هاي بر حق کساني که با آرامش تمام نسبت به وضعيت نامناسب حقوقي خود اعتراض نموده¬اند ازخشونت استفاده نمايند؟"
بيانيه، سپس با ذکر اين که "ضمن اعتراض شديد به روند موجود، اميدواريم مسئولان محترم کشور در آغازسال تحصيلي بالغوهمه احکام صادرشده، براي معلمان، راه تعامل وگفتگورابارديگرباز نمايند" پيشنهاد کرده: "کانون صنفي معلمان ايران حق خود مي داند، که به مناسبت 13 مهر (5 اکتبر) روز جهاني معلم مراسمي ويژه همگام وهمسوباسايرمعلمان جهان برگزارنمايد. لذا از مسئولان محترم در وزرات کشور، وزارت آموزش و پرورش و استانداري¬ها تقاضا مي¬شود به اين حق قانوني فرهنگيان احترام گذاشته و تمهيدات لازم را براي برگزاري مراسم اين روز فراهم نمايند."
کانون صنفي در انتها تاکيد کرده: "از کليه معلمان درسراسرکشورانتظار داريم که درروزپنج¬شنبه مورخه ي ۱۲/مهرماه/۱۳۸۶ ازساعت ۱۰تا۱۲ در نوبت صبح و۱۵تا۱۷ در نوبت عصر نخستين جلسه ي شوراي هماهنگ معلمان مدارس سراسر کشور را تحت عنوان زنگ همبستگي معلمان برگزار نمايند وضمن تبادل نظرپيرامون مسائل آموزشي، تربيتي وصنفي معلمان با امضاي طومارها وارسال آن به مجلس شوراي اسلامي، برخواست خودمبني براجراي لايحه مديريت خدمات کشوري و رفع مشکل فعالان صنفي تأکيد نمايند."

No comments: