Saturday, September 29, 2007

برنامه‌هاي جديد فرماندهان در عرصه سياست

برنامه‌هاي جديد فرماندهان در عرصه سياست
"حذف احزاب قدرت طلب، خنثي كردن فتنه‌ها در دانشگاه" - یکشنبه 8 مهر 1386 [2007.09.30]
پريسا حاتمي
همزمان با دستور قائم‌مقام بسيج به دانشجويان بسيجي براي "خنثي كردن فتنه‌گري‌هاي سياسي درون دانشگاه با حضور به موقع"، سردار افشار فرمانده اسبق بسيج و معاون سياسي وزير كشور دولت احمدي نژاد نيز بار ديگر، و اين بار شديدتر از گذشته، به احزاب حمله كرد و با متهم كردن آنها به "قدرت طلبي به هر قيمت"، احزاب را به حذف و طرد تهديد كرد.
عليرضا افشار كه از اواسط تابستان گذشته لباس نظامي را از تن بيرون آورد و به عنوان معاون سياسي و به جاي هاشمي ثمره، مشاور ارشد احمدي نژاد، راهي ساختمان وزارت كشور شد، پيش از اين هم چند بار سخنان درخشاني درباره احزاب گفته بود كه با انتقاد گسترده احزاب و مطبوعات مواجه شده بود.
آخرين نمونه از اظهارات انتقاد برانگيز او درباره احزاب، هفته پيش و به دنبال تشكيل اولين جلسه كميسيون ماده 10 احزاب به رياست وي، اعلام شد و بلافاصله واكنش گسترده رسانه‌ها و احزاب را به دنبال داشت. وي پس از اين جلسه و در تبيين مصوبات آن، اعلام كرده بود كه از اين پس "استفاده مطبوعات و ساير رسانه‌ها از عنوان احزاب و تشکل‌هاي سياسي که مجوز فعاليت از کميسيون ماده 10 احزاب ندارند مجاز نيست و براي اين منظور به زودي فهرست احزاب و تشکل‌هاي سياسي که مجوز قانوني دارند براي رسانه‌ها ارسال مي‌شود."
اين اظهارات افشار هرچند با انتقاد گسترده احزاب و رسانه‌هاي اصلاح طلب به محدوديت‌هاي جديد مواجه شد، اما چند روز بعد بار ديگر از زبان سخنگوي وزارت كشور تكرار شد تا مشخص شود كه اين سخنان، يكباره و نسنجيده نبوده، بلكه كاملا حساب شده و در راستاي سياست كلي دولت احمدي نژاد مبني بر سانسور رسانه‌ها و محدود كردن احزاب است.
حذف احزاب قدرت طلب
معاون سياسي تازه‌كار پورمحمدي كه پيش از اين به كسوت نظامي خود شهرت داشته است، در آخرين روز كاري هفته گذشته بار ديگر بر شهرت خود به عنوان يك عنصر ضد حزب كه اكنون معاون سياسي وزير كشور شده است، افزود و در حاشيه مراسمي با عنوان "ناگفته‌هاي جنگ" عليه احزاب سخن گفت.
افشار با تكرار سخنان پيشين خود كه انتقاد رسانه‌ها را برانگيخته بود، بار ديگر بر اين ديدگاه خود پافشاري كرد كه رد صلاحيت کانديداها تاثيري در حضور مردم در انتخابات مجلس نخواهد داشت و تاکيد کرد احزابي که به گفته وي "به هرقيمتي مي‌خواهند به قدرت برسند" طرد خواهند شد.
وي ديدگاه ضد حزبي دولت احمدي نژاد را با اين تعابير متناقض تشريح كرد كه "حزب براي ايجاد دموکراسي و مردم سالاري ديني لازم است؛ چون مردم به تنهايي نمي‌توانند ايده‌هاي خود را ارايه دهند و تجمع آن‌ها حول يک محور بهتر مي‌تواند ديدگاه‌هاي آن‌ها را براي نحوه اداره کشور و انتقادها و نقطه نظرات آن‌ها منعکس کند" اما "دولت احمدي‌نژاد حزبي نيست. واقعا اين اراده ملي بود که احمدي‌نژاد روي کار آمد و اين براي او يک امتياز است که وام‌دار حزبي نيست که تحت فشار آن، عزل و نصب کند و تصميم گيرد."
وي سپس با تعريف خود از حزب ايده‌آل با عنوان "حزب اسلامي" با عبارت "حزبي با هدف افزايش شعور و بينش سياسي مردم و طي مسير صحيح خدمات در جامعه"، افزود: "ما بايد گفتمان قدرت را تبديل به گفتمان خدمت کنيم. کساني را که براي ارايه خدمت به دنبال قدرت هستند را جزو خدمت مي‌دانيم ولي احزابي که به هر قيمتي مي‌خواهند به قدرت برسند را طرد مي‌کنيم."
سردار افشار كه دو هفته پيش هم نسبت به "حضور افراد فاقد صلاحيت در انتخابات" ابراز نگراني كرده و نگراني اصلاح طلبان از ردصلاحيت‌ها را بي‌مورد دانسته بود، اكنون بار ديگر بر انجام رد صلاحيت ها تاكيد كرد و گفت: "بداخلاقي‌ها، زير پا گذاشتن قوانين، عدم تعيين صلاحيت به بهانه ايجاد رقابت بيشتر و حضور گسترده مردم را قبول ندارم."
ماموريت بسيج براي "خنثي كردن فتنه‌ها" در دانشگاه
سخنان تهديدآميز سردار افشار، معاون كنوني وزير كشور دولت احمدي نژاد درباره احزاب در حالي مطرح مي‌شود كه سردار ميراحمدي، جانشين فرمانده نيروي مقاومت بسيج نيز در اولين نشست تشكيلاتي بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي استان تهران از اعضاي بسيج دانشجويي خواست "فتنه‌گري‌هاي سياسي در درون دانشگاه" را با "تدبير و حضور به موقع" خنثي كنند.
سردار ميراحمدي، پيش از اين جانشين فرمانده كل بسيج بوده است و آنطور كه جعفري، فرمانده كل سپاه گفته است، پس از اين جانشين وي در نيروي مقاومت بسيج خواهد بود و در نبود او كارها را انجام خواهد داد. از اين رو نقش او در هدايت بسيج، پس از اين بيشتر خواهد بود.
وي در توضيح آنچه "لزوم حضور در صحنه" ناميده، با بيان اينكه "عدم حضور در صحنه و نقش‌آفريني به موقع آسيب‌هاي فراواني را نصيب جامعه اسلامي و حتي انقلاب اسلامي ما کرده است"، به موضوع سهميه‌بندي بنزين به عنوان يكي از نقاط اشتباه بسيج و پاشنه آشيل نظام اشاره كرد و گفت: اشتباهي که کارگزاران داشتند‌ آن بود که بايد به دستگاه‌هايي که بايد شرايط پيش‌بيني ‌کرده و تمهيدات لازم را فراهم مي‌کردند، از قبل اعلام مي‌کردند. سه ماه قبل از آنکه سهميه‌بندي بنزين اعلام شود ماهواره‌هاي دشمن و جريان‌هاي فتنه‌گر بر روي اين موضوع کار مي‌کردند تا با حضور آشوبگران و حمله‌ي آنها به جايگاه سوخت و مراکز خريد و دولتي شرايط را بحراني کنند."
او همچنين با بيان اينكه "يک دانشجوي بسيجي بايد دائما اخبار مهم کشور را دنبال و رصد کرده و مباحث را تحليل کند و در اين راستا جريان‌هاي سياسي را به خوبي شناخته و اهداف آشکار و پنهان آنها را درک کند"، از دانشجويان بسيجي خواست شرايط را به خوبي بفهمند و در صحنه‌هاي لازم حضور داشته و نقش‌آفرين باشند. چرا که "افتخار شما دانشجويان بسيجي و نسل‌هاي گذشته دانشجويان که در فتنه‌گري‌هاي گذشته حضور داشتند، آن بود که دانشجوي بسيجي در خط مقدم مبارزه با اين فتنه‌گري‌هاي سياسي حضور داشته که اين افتخار بزرگي براي دانشجويان بسيجي است و در اين راستا نيز هزينه فراواني داده‌اند. بنابراين فتنه‌گري‌هاي سياسي در درون دانشگاه تنها با تدبير و حضور به موقع دانشجوي بسيجي خنثي مي‌شود
."

No comments: