Saturday, September 29, 2007

وعده هاي ميلياردي براي آمريکاي لاتين

وعده هاي ميلياردي براي آمريکاي لاتين
علي رغم کسري بودجه دولت نهم - یکشنبه 8 مهر 1386 [2007.09.30]
سعيده ملکوتي
محمود احمدي نژاد در راه بازگشت از نيويورک به تهران، براي چندمين بار به آمريکاي لاتين نيز سفر و از دو کشور بوليوي و ونزوئلا ديدار کرد. اين ديدارهاي هر چند کوتاه، با انتشار خبرهايي در مورد سرمايه گذاري هاي ميلياردي ايران در اين کشورها همراه بود.
بيش از يک ميليارد دلار کمک و سرمايه گذاري در بوليوي با جمعيتي نه ميليوني ( کمتر از تهران) و همچنين توافقات دوباره با رئيس جمهور چپ گراي ونزوئلا در زمينه هاي مختلف از اين جمله بود.
شبكه تلويزيوني سي ان ان در پي سفر محمود احمدي نژاد به بوليوي گزارش داد که: "رئيس جمهوري ايران قول داد تا در پنج سال اينده يك ميليارد دلار به اقتصاد بوليوي كمك كند. بيشتر اين كمك ها در استخراج ذخاير گسترده گاز طبيعي بوليوي هزينه خواهد شد."
در همين زمينه كارلوس ويه گاس، وزير منابع هيدروكربور بوليوي نيز گفت: "كشف و استخراج منابع انرژي، پتروشيمي و ساخت نيروگاه هاي برق آبي از جمله موارد توافق بوليوي و ايران در سفر اخير محمود احمدي نژاد به لاپاز به شمار مي آيند".
خبرگزاري فارس هم به نقل از آژانس "پرنسا لاتينا كوبا" از قول ويه گاس خبر داد: "سران ايران و بوليوي اوايل وقت جمعه بوقت تهران با امضاي يادداشت تفاهمي در لاپاز همكاري در اين بخش ها را مورد تاكيد قرار دادند."
اين مقام بوليويايي افزود: "شركت هاي ملي نفت اين كشور و ايران سرمايه گذاري مشتركي براي توسعه بخش انرژي در بوليوي خواهند داشت و آموزش متخصصين و انتقال فن آوري از سوي ايران در اين بخش نيز از ديگر موارد همكاري آنها خواهد بود".
ايران و بوليوي همچنين در مورد احداث خط لوله گاز در اين كشور آمريکاي جنوبي با هز ينه اي حدود يك ميليارد و يكصد ميليون دلار به توافق دست يافتند.
رئيس دولت جمهوري اسلامي در بازگشت از سفر خود در تهران در اين مورد گفت: "بوليوي کشوري بسيار ثروتمند با منابع طبيعي فراوان است اما متاسفانه حضور 200 سال استعمار اين مردم را به خاک سياه نشانده است و چهره فقر را در رفتار و چهره مردم مي توان ديد."
احمدي نژاد ادامه داد: "مردم بوليوي خودشان را پيدا کرده اند و رئيس جمهور جواني را از متن خود برگزيده اند که اونيز زندگي خود را وقف خدمت به اين مردم کرده است و براي توسعه روابط با جمهوري اسلامي ايران بسيار علاقه مند است."
وي با اشاره به اينکه غربي ها اجازه نداده اند حتي به اندازه نياز بوليوي، کارشناس در بخش نفت و گاز نيروي انساني تربيت شود، اضافه کرد: "ايران و بوليوي در زمينه سرمايه گذاري مشترک و تربيت و آموزش کارشناسان و متخصصان بخش صنعت نفت و گاز اين کشور با کمک ايران قراردادي امضا کردندو يک قرارداد نيز در زمينه سرمايه گذاري در صنايع گوناگون امضا و يک بيانيه اعلام روابط سياسي دو کشور منتشر شد."
اين در حالي است که بر اساس گفته هاي مقامات وزارت انرژي بوليوي، صنعت گاز اين کشور نيازمند 800 ميليون دلار سرمايه گذاري خارجي است. اين کشور در حال حاضر قادر به تامين تقاضاي گاز مورد نياز برزيل و آرژانتين است ولي براي تامين تقاضاهاي جديد نيازمند 800 ميليون دلار سرمايه گذاري خارجي طي سه سال آينده خواهد بود.
پس از اين سفر، احمدي نژاد سفر کوتاهي نيز به کشور ونزوئلا داشت. کشوري که سال هاي اخير بر اساس مواضع ضد امريکايي اش بيش از پيش با جمهوري اسلامي نزدک شده و در طول چند سال اخير بده و بستان هاي اقتصادي فراواني نيز داشته است.
برآوردها حکايت از آن دارد که تاکنون روابط اقتصادي ايران با ونزوئلا به سطح 7/1 ميليارد دلار رسيده و حدود 8 ميليارد دلار قرارداد اقتصادي ميان دو كشور امضا شده است.
اين در حالي است که اين دو کشور از جمله مهم ترين کشورهاي توليد کننده نفت در جهان هستند.
در سفر اخير رئيس دولت ايران به ونزوئلا قراردهاي ديگري از جمله "در زمينه احداث کارخانه قطعه سازي خودرو و ساخت شبکه کارخانه هاي آرد سازي در بخش خصوصي و همچنين سرمايه گذاري مشترک در پتروشيمي امضاء‌ شد".
چند روز پيش از انجام اين سفر، هوگو چاوز در نطقي راديو تلويزيوني از انقلابي در صنايع پتروشيمي کشور خبر داده بود.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از کاراکاس، چاوز روز يکشنبه (اول مهر ماه) اعلام کرد: "ونزوئلا در نظر دارد در پنج سال آينده توسعه عظيمي در صنعت پتروشيمي خود ايجاد کند و درآمدهاي خود را از اين صنعت تا 100 ميليارد دلار در سال افزايش دهد."
به گفته چاوز: "ونزوئلا بايد تا سال 2013 با 20 ميليارد سرمايه گذاري حدود 700 هزار فرصت شغلي در صنعت پتروشيمي ايجاد کند که اين حدود 10 برابر تعداد کارگران در صنعت نفت است."
چاوز که در برنامه هفتگي راديو و تلويزيوني سخن مي گفت، تصريح کرد: "ونزوئلا به دنبال سرمايه گذاري و دانش فني از کشورهاي برزيل، روسيه و ايران است. هدف بزرگ انقلاب در صنعت پتروشيمي تبديل ونزوئلا به يک قدرت جهاني پتروشيمي است."
ايران و ونزوئلا در آخرين ديدار چاوزاز ايران در ماه ژوئيه سال جاري، و همزمان با سفر وي به استان بوشهر کار احداث واحدي براي توليد مشترک متانول را آغاز کرده بودند. ارزش سرمايه گذاري براي احداث کارخانه توليد متانول در شهر عسلويه، 700 ميليون دلار برآورد شده است.
در همين زمينه مدير برنامه ريزي و توسعه شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران از سرمايه گذاري مشترک يک ميليارد و 400 ميليون دلاري ايران و ونزوئلا براي ساخت و راه اندازي دو واحد متانول در دو کشور خبر داده بود.
پيش از آن نيز در کميسيوني مشترک بين دو کشور 11 سند همکاري جديد به امضا رسيد که يکي از اين اسناد به ساخت 7 هزار واحد مسکوني در ونزوئلا توسط بخش خصوصي ايران اختصاص داشت. يک سال پيشتر نيز از سوي شرکت صدرا اعلام شده بود بررسي هاي دقيقي براي حضور در بازار كشتي‌سازي ونزوئلا تا سال 2012 آغاز شده است.
مهندس گل نژاد معاون مهندسي صدرا در اين زمينه گفته بود: "تنها نوع خاصي از همكاري مد نظر نيست و انواع همكاري‌ها براي احداث كارخانه كشتي‌سازي در ونزوئلا و توليد كشتي و يا همكاري در ساخت قطعات كشتي از جمله اقداماتي است كه شركت صدرا براي حضور در ونزوئلا مدنظر دارد".
خبر هاي مختلف از سرمايه گذاري هاي کلان در کشورهاي امريکاي لاتين و کمک هاي ميلياردي به آنها از سوي دولت در حالي منتشر مي شود که کمتر از يک ماه پيش در خبري اعلام شد: "طرحي در مجلس مطرح شد که در صورت تصويب به دولت اجازه مي‌دهد معادل دو هزار و پانصد ميليارد تومان ارز برداشت کند و با آن مطالبات به تعويق‌افتاده‌ معلمان را بپردازد. فوريت اين طرح با مخالفت نمايندگان روبرو شده است."
بنابرهمين گزارش بودجه‌ تصويب شده براي سال جاري ۱۶ درصد کسري دارد. اين رقم روز شنبه، سوم شهريور، از قول وزير امور اقتصادي داوود دانش‌جعفري نقل شده است. همين گزارش حکايت از آن دارد که "ظاهرا دولت در برآورد مخارج يا درآمدهاي خود اشتباه کرده، يا با هزينه‌هاي پيش‌بيني نشده‌اي روبرو شده است. دولت نهم سال گذشته نيز با چنين وضعي روبرو بود و براي تامين کسري بودجه چهار متمم تقديم مجلس کرد. متمم پنجمي نيز به مجلس ارايه شد که راي موافق نمايندگان را به دست نياورد."جبران کسري بودجه از طريق برداشت از صندوق ذخيره‌ ارزي، از جمله نکاتي بود که به نظر اغلب کارشناسان از عوامل رشد نقدينگي و تورم در ايران است. همين امر باعث بروز مخالفت‌هايي با استفاده‌ بيش از حد از دلارهاي نفتي شده که در مجلس سابقه داشته و به بدنه‌ دولت نيز سرايت کرده است.تحليلگران معتقدند در حالي که منابع بانک مرکزي از وابستگي زياد بودجه به درآمدهاي نفتي سخن مي‌گويند، دولت نهم در گزارش عملکرد دو ساله‌اش مدعي شده اين وابستگي در سال گذشته با ۱۰ درصد کاهش به ۵۲ درصد رسيده و در سال جاري به کمتر از ۵۰ درصد مي‌رسد. تاکنون که سال به نيمه نيز نرسيده زمزمه‌ برداشت حدود ۴ ميليارد دلار به گوش مي‌رسد که در صورت تحقق آن اتکاي بودجه به درآمدهاي نفتي چندان کاهشي نشان نخواهد داد.

No comments: