Tuesday, September 18, 2007

تهدید فرانسه به جنگ علیه جمهوری اسلامی • نگاهی به مطبوعات اروپا


تهدید فرانسه به جنگ علیه جمهوری اسلامی • نگاهی به مطبوعات اروپا
دويچه وله : اظهارات برنار کوشنر، وزیر خارجه‌ی فرانسه در این مورد که "باید خود را برای بدترین وضعیت با ایران آماده کرد و بدترین وضعیت جنگ است"، بازتاب وسیعی در مطبوعات اروپا یافته است.
نقش فزاینده‌ی اتحادیه‌ی اروپا در تعیین سیاست بین‌المللروزنامه‌ی ایتالیایی کوریره دلا سرا چاپ میلان در شماره‌ی امروز خود، ضمن اشاره به اینکه، سخنان شدیداللحنی از سوی فرانسه در مناقشه‌ی اتمی با ایران به گوش می‌رسد، می‌نویسد:«اروپا می‌کوشد هر چه بیشتر در سیاست بین‌الملل داعیه‌ی خود را به نمایش بگذارد. پاریس و برلین که می‌‌کوشند به همراه لندن بعنوان پیشقراول، برنامه‌‌های هسته‌ای ایران را از طریق دیپلماتیک متوقف سازند، تصمیم گرفته‌اند در رویارویی با محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی لحن شدیدتری اتخاذ کنند. هرچند که لحن این سه کشور شدت متفاوت دارد، ولی بر روی محتوای آن توافق شده بود. در حول و حوش دفتر صدراعظمی آلمان دشوار می‌شد نظری انتقادی نسبت به اظهارات تهدیدآمیز برنار کوشنر، وزیر امور خارجه‌ی فرانسه یافت. در کابینه‌ی آنگلا مرکل نیز به روند مناقشه‌ی اتمی با ایران به منزله‌ی "بحرانی دشوار" نگریسته می‌شود. ولی آلمان‌ها استدلال خود را بر روی "خطرات جنگ" بنا نمی‌‌کنند.»
امکان جنگ علیه ایران واقعی استروزنامه‌ی فیگارو چاپ پاریس در شماره‌ی ۱۸ سپتامبر خود می‌نویسد:«زمان در ایران به سرعت می‌گذرد. ما به احتمال یک، دو یا سه سال بیشتر با لحظه‌ی دهشتناک فاصله نداریم، یعنی زمانی که جمهوری اسلامی به ساخت سلاح اتمی موفق خواهد شد. زمان در هفته‌ها سپری می‌شود، هفته‌هایی که شاید بتوان مانع از یک "بدیل فاجعه‌بار" شد، بدین گونه که یا ما با یک بمب ایرانی سروکار خواهیم داشت، یا با یک جنگ علیه ایران. (...) از آنجا که اروپایی‌ها تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را مدام به تعویق می‌افکنند، آنگاه باید یادآور شد که این یگانه وسیله‌ برای حمایت از تلاش‌ها و رویکرد دیپلماتیک است، تا شاید بتوان ایران را قانع ساخت از مواضع خود عقب‌نشینی کند. در مورد آنچه که کوشنر بعنوان امکان (یک جنگ) مطرح کرده است، نباید چندان به تخیل نشست. این امکانی است کاملا واقعی. ناکامی در عراق شاید آمریکا را به این نتیجه برساند که باید به ایران حمله برد تا ثابت کند که ذخیره‌های راهبری آمریکا هنوز به پایان نرسیده است. بنابراین بجای یک تعبیر نادرست از واقعیت، بهتر است خود را برای آن آماده ساخت تا بهتر بتوان مانع از وقوع آن شد.»
مناقشه‌ای علنی میان پاریس و تهرانروزنامه‌ی «لا رپوبلیکا» چاپ رم اظهارات مقامات فرانسه در مناقشه‌ی اتمی با ایران را یک مناقشه‌ی علنی نامیده و می‌نویسد:«اظهارات برنار کوشنر، وزیر خارجه‌ی فرانسه در مورد اینکه باید آماده‌ی بدترین شرایط بود، در سیاست جهانی، انقلابی در ابعاد متوسط را باعث شد. واکنش تهران در قبال اظهارات پاریس نیز نمی‌توانست شدیدتر از این باشد. و اتحادیه‌ی اروپا در مورد این مناقشه نظر یکسانی ندارد. بسیاری دولت‌ها، از جمله ایتالیا، آلمان و اتریش تصمیم فرانسه را بخاطر لحن شدید این کشور در مورد برنامه‌ی اتمی ایران، مورد انتقاد قرار داده‌اند.»
موافقت سرکوزی با اظهارات کوشنرروزنامه‌ی آلمانی‌زبان بادیشه نویسته ناخریشتن چاپ کارلسروهه در شماره‌ی امروز خود می‌نویسد:«وزیر خارجه‌ی فرانسه بطور کاملا عریان و بدون هر نوع رنگ و لعاب دیپلماتیک رژیم ملایان در ایران را مورد تهدید قرار داد. در این تردیدی نیست که برنار کوشنر حمله‌‌ی شدید خود به جمهوری اسلامی را در پی توافق با رئیس جمهوری نیکلا سرکوزی آغاز کرده است. از زمان تغییر قدرت در کاخ الیزه، مناسبات میان فرانسه و ایالات متحده‌ی آمریکا ابعاد دیگری به خود گرفته و دوری‌گزینی متقابل دیروز، به تمایلات بسیار دوستانه‌ی امروز بدل شده است

No comments: