Wednesday, September 05, 2007

شتاب براي رکوردشکني در اعدام
احکام تابستان اخير، به اندازه كل سال 2006 - پنجشنبه 15 شهریور 1386 [2007.09.06]
پريسا حاتمي
با آنكه موج نفس‌گير اعدام‌ها در ايران در تابستان گذشته، اعتراض بسياري از فعالان حقوق بشر را برانگيخته و به صدور بيانيه اعتراضي از سوي اتحاديه اروپا منجر شده بود، اجراي گسترده احكام اعدام در شهرهاي مختلف ايران همچنان ادامه دارد. در آخرين موارد، ديروز 17 نفر در استان خراسان رضوي و 4 نفر در استان فارس اعدام شدند.
گفتني است خبر اعدام 17 نفر مذكور صرفا در يك بخش خبري تلويزيون ايران اعلام شده و در خبرگزاري‌ها هيچ بازتابي نداشته است، كه اين موضوع به پررنگ شدن اين احتمال كمك مي‌كند كه حجم اعدام‌ها در شهرهاي مختلف ايران به مراتب بيشتر از چيزي است كه در خبرها اعلام مي‌شود.
بر اساس اعلام سازمان عفو بين الملل، ايران در سالهاي اخير از لحاظ تعداد اعدام در بين كشورهاي جهان پس از چين رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. همچنين ايران، تنها كشوري است كه دادگاه‌هاي آن براي كودكان و نوجوانان (افراد زير 18 سال) نيز حكم اعدام صادر مي‌كنند.
آمار اعدام‌هاي تابستان 86
در تابستان گذشته به بهانه اجراي طرح ارتقاي امنيت اجتماعي و مبارزه با اراذل و اوباش، برخوردهاي خشني از سوي نيروي انتظامي و دستگاه قضايي با برخي متهمان صورت گرفت كه شامل برخوردهاي به شدت خشن خياباني و به گردش انداختن پرونده‌هاي تعدادي از متهماني كه در زندان بودند، مي‌شد.
اوج اين برخوردها صدور بي‌رويه حكم اعدام براي دهها تن از متهمان و اجراي آن در ملأ عام و با تبليغات فراوان بود كه اين اقدام در رويه‌اي مشابه در شهرهاي مختلف كشور در دستور كار قرار گرفت.
اگرچه مراجع رسمي هيچ آمار كامل و جامعي در خصوص اعدام‌شدگان منتشر نكرده‌اند، اما اخبار موردي كه پس از هر سري از اعدام‌ها منتشر شده، به طور تقريبي رقمي نزديك به200 اعدام در تابستان گذشته را بدست مي‌دهد. اين رقم در مقايسه با رقم اعدام‌هاي كل سال 2006 به مراتب بيشتر است، چرا كه بر اساس اعلام سازمان عفو بين الملل، تعداد اعدام‌هاي ايران در سال گذشته ميلادي به 177 مورد رسيد. اما آمارهاي نسبتا كامل زير كه مربوط به 10 استان از مجموع 30 استان كشور است، رقمي بالغ بر 100 مورد اعدام را در تابستان گذشته نشان مي‌دهد كه با احتساب استان‌هاي ديگر و مواردي كه احيانا از قلم افتاده، قطعا اين رقم براي كل كشور از 200 نفر فراتر مي‌رود. در چند موردريال مقامات قضايي در ايران از اجراي قريب الوقوع احكام متعدد اعدام خبر داده‌اند و همچنين گزارش‌ها از تشكيل پرونده‌هاي سنگين حاوي كيفرخواست اعدام براي دهها تن از افرادي كه "اراذل و اوباش" خوانده مي‌شوند، حكايت دارد.
در روزهاي تابستان اخير تا امروز كه در ميانه شهريور ماه به سر مي‌بريم، در اين 10 استان اين تعداد نفرات اعدام شده‌اند:
16 تير، 1 نفر در اصفهان18 تير، 1 نفر در اراك21 تير، 1 نفر در فسا30 و 31 تير، 16 نفر در تهران (اوين)30 تير، 3 نفر در تبريز31 تير، 1 نفر در يزد2 مرداد، 2 نفر در دليجانهفته اول مرداد، 12 نفر در كرج7 مرداد، 1 نفر در ساري10 مرداد، 7 نفر در مشهد10 مرداد، 2 نفر در سيستان و بلوچستان11 مرداد، 2 نفر در تهران16 مرداد، 1 نفر در گنبد كاووس20 مرداد، 3 نفر در زاهدان23 مرداد، 1 نفر در گلستان23 مرداد، 2 نفر در تايباد29 مرداد، 3 نفر در ساوه1 شهريور، 1 نفر در شيراز11 شهريور، 1 نفر در قرچك ورامين14 شهريور، 17 نفر در خراسان رضوي14 شهريور، 4 نفر در شيرازاستان كرمان، 12 نفر در انتظار اعداماستان تهران، 17 نفر در انتظار اعدام
اعتراضات بين المللي به ايران
موج اعدام‌هاي تابستان اخير در ايران، اعتراضات بسياري را نيز در سطح بين المللي برانگيخته است. علاوه بر اعتراض دهها تن از فعالان حقوق بشر و سازمان‌هاي حقوق بشري بين المللي، يك ماه پيش دولت پرتقال، رئيس دوره‌اي اتحاديه اروپا نيز به نمايندگي از اين اتحاديه با صدور بيانيه‌اي نسبت به "موج اعدام‌ها در ايران" ابراز نگراني كرد.
در بيانيه رئيس دوره‌اي اتحاديه اروپا نسبت به "روند فزاينده صدور حکم اعدام در ماه‌هاي جاري" ابراز نگراني شده و از جمهوري اسلامي ايران خواسته شده بود به اين روند پايان دهد. در بيانيه منتشر شده از سوي دولت پرتقال همچنين به موضوع صدور حکم اعدام براي دو شهروند کرد، عدنان حسن پور و هيوا بوتيمار، اعتراض شده و از تهران خواسته شده بود از اجراي اين حکم خودداري کند.
اين بيانيه با امضاي اتحاديه اروپا پس از آن صادر شد که تعدادي از کشورهاي اروپايي از جمله فرانسه، ايتاليا و هلند به صورت جداگانه بيانيه‌هاي مشابهي را منتشر کردند. در همان زمان، رومانو پرودي، نخست‌وزير ايتاليا نيز از اين اعدام‌ها به شدت انتقاد كرد. وي پس از آنكه سخنگوي وزارت امور خارجه ايران، انتقاد معاون وزارت امور خارجه ايتاليا را دخالت در امور داخلي ايران ناميد، خود شخصا به ميدان آمد و گفت: "ايتاليا حق دارد مخالفت خود با مجازات اعدام را علنا اعلام کند. مخالفت با اجراي حکم اعدام همچنان جزو سياست هاي ماست و اين مساله آشکارا تنش هايي با برخي کشورهاي اجراکننده اعدام به دنبال دارد."
واكنش سبزهاي آلمان به اعدام‌ها در ايران نيز بسيار شديد بود. به طوري كه کلوديا روت‌، دبير اول سبزهاي آلمان در واکنشي تند گفت: "انسان‌ها را در نمايش‌هاي خياباني حلق‌آويز مي‌کنند. ملت ايران فرهنگي عميق دارد. آن‌ها نمي توانند ايران را به‌ دوره‌ي بربريت بازگردانند. وقتي رژيم کار ژورناليستي را، جاسوسي عنوان مي‌کند، هدفي
اعدام دو روزنامه‌نگار کرد را متوقف کند."مشخص دارد: هرکس چيزي خلاف ميل آن‌ها گفت و يا انتقادي‌ کرد، محکوم به مرگ است. دولت ايران بايد سريعا اعدام دو روزنامه نگار کرد را متوقف کندً

No comments: