Wednesday, September 19, 2007

ناهماهنگي يا اعتراض دولت؟

ناهماهنگي يا اعتراض دولت؟
ديدار روحاني – سولانا لغو شد - پنجشنبه 29 شهریور 1386 [2007.09.20]
کوروش سليمي
به دنبال اعلام ضمني نارضايتي دولت از سفر نماينده رهبر در شوراي عالي امنيت ملي به بروکسل و ملاقات وي با خاوير سولانا، حسن روحاني در گفتگوئي تلفني با کميسر خارجي اتحاديه اروپا سفر خود را به بلژيک لغو کرد و بعد از ملاقاتي با وزير خارجه آلمان به تهران بازگشت.
همزمان با اعلام خبر سفر حسن روحاني دبير پيشين شوراي عالي امنيت ملي ايران به اروپا، سايت هاي خبري و رسانه هاي اروپائي از احتمال حضور وي در پرونده هسته اي نوشتند اما ساعتي بعد با اعلام خبر گفتگوي تلفني علي لاريجاني دبير فعلي شوراي عالي امنيت ملي ، سخنگوي دولت اعلام داشت که آقاي روحاني ماموريتي در مورد پرونده هسته اي ندارد و سفر او تأثيري در پرونده اتمي اين کشور ندارد.حسن روحاني به دعوت بنياد كوربر به آلمان سفر كرد و روز چهارشنبه پس از ملاقات با مشاور صدراعظم آلمان در جمع نمايندگان پارلمان و نخبگان اين كشور سخنراني كرد.
وي همچنين با فرانك اشتاين ماير وزير امور خارجه آلمان نيز ديدار و گفت وگو داشت.
لغو ديدار اعلام شده روحاني با سولانا، از ديد کارشناسان سياسي نشانه اختلافات و ناهماهنگي هاي درون حکومت است. چرا که چنين سفري نمي تواند بدون اطلاع وزارت خارجه صورت گرفته باشد، و تنها احتمال دارد بعد از انتشار تحليل هائي که مي توانست به معناي تضعيف هيات مذاکره کننده فعلي باشد، با دخالت مقامات بالا چنين تصميمي گرفته شده که آقاي روحاني نيز با تن دادن بدان مانع از برملا شدن اين اختلافات و ناهماهنگي ها شده است.آقاي روحاني که تا دو سال پيش عهده دار مذاکرات هسته اي ايران بود، در سفر به آلمان با مشاور بين ‌المللي و امنيتي صدراعظم اين کشور ديدار کرد، در جمع گروهي از نمايندگان آلمان در پارلمان اروپا حاضر شد و قرار است پيش از بازگشت به ايران با وزيرخارجه آلمان نيز ديدار کند.سه روز پيش که براي اولين بار خبرحسن روحاني به بروکسل، مقر اتحاديه اروپا اعلام شد، هيچ واکنشي از سوي دولت ظاهر نشد و همان زمان اعلام گرديد که وي ديداري نيز با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجي اين اتحاديه خواهد داشت. ديداري که دليل لغوش مشخص نشده است.ايسنا بعد از ظهر ديروز خبر داد حجت الاسلام رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام پس از ملاقات با مشاور صدراعظم آلمان و سخنراني در جمع نمايندگان پارلمان آلمان و نخبگان اين كشور در برلين، صبح چهارشنبه تلفني با خاوير سولانا، نماينده عالي اتحاديه اروپا در سياست خارجي گفت‌وگو كرد و در آن توافق شد كه ملاقات آنها در فرصتي ديگر انجام شود. به اين ترتيب دكتر روحاني كه جهت شركت در يك كنفرانس قرار بود به بروكسل سفر كند، مسافرت خود را به تعويق انداخته و سفر خود را به زمان ديگري موكول كرد.
سايت فارسي بي بي سي همراه خبر لغو ديدار روحاني با سولانا نوشته است سياست دولت محمود احمدي نژاد در قبال مناقشه اتمي ايران مورد انتقاد برخي محافل و گروههاي سياسي در ايران بوده و از حسن روحاني نيز گاه انتقاداتي در اين زمينه مطرح شده و واکنش مقامات دولتي را در برداشته است.
در همين ارتباط، سايت رجانيوز نزديک به هواداران افراطي رييس جمهور يك روز قبل از سفر روحاني به اروپا مدعي شده بود: " يك مقام عاليرتبه نظام، در پاسخ به حسن روحاني كه جوياي نظر ايشان براي سفر به آلمان و مذاكره با برخي مقامات اروپايي شده بود، به وي توصيه كرد از انجام اين سفر خودداري شود".
اين سايت با استفاده از ادبياتي که معمولا در اشاره به شخص اول نظام جمهوري اسلامي از آن استفاده مي شود ادامه داده بود: "اين مقام عاليرتبه ضمن تأكيد بر اينكه قصد تكليف كردن به حسن روحاني را ندارند، تأكيد كردند: چنانچه اين سفر از ضرورت خاصي برخوردار نمي باشد، از انجام آن خودداري شود. ايشان همچنين خطاب به روحاني خاطرنشان ساختند: در صورت انجام اين سفر، بايد بسيار دقت داشته باشيد كه به هيچ‌وجه از ايران، دو صدا شنيده نشود و موضع جمهوري اسلامي همان راهي است كه دولت در پيش گرفته است."
تمام اين اخبار در شرايطي منتشر مي شود که حسين موسويان، معاون حسن روحاني در مرکز تحقيقات استراتژيک که تا دو سال پيش عضو هيئت مذاکرات اتمي ايران بود به اتهام جاسوسي و قرار دادن اطلاعات محرمانه ايران در اختيار بيگانگان تحت پيگرد قانوني دارد. او در دوران دولت هاشمي رفسنجاني سفير ايران در آلمان بود و ماجراي رستوران ميکونوس در دوران سفارت وي رخ داد. موسويان در حالي که از سوي نيروهاي اوپوزيسيون به دست داشتن در ترور سران کرد در برلين متهم بود روابط محکمي با مقامات الماني حفظ کرد و به نظر مي رسد همين روابط در دوراني که وي معاون دبيرشوراي عالي امنيت ملي بود در کار پرونده هسته اي به کار آمد و پيش از دستگيري هم سفرهائي به آلمان کرده بود
.

No comments: