Sunday, September 16, 2007

لحن تند فرانسه علیه ایران هسته ای - کوشنه: باید آماده بدترین حالت ها شد

لحن تند فرانسه علیه ایران هسته ای
کوشنه: باید آماده بدترین حالت ها شد - دوشنبه 26 شهریور 1386 [2007.09.17]
چهارماه بعد از آغاز به کار دولت تازه فرانسه و رياست جمهوری نیکلا سارکوزی، و دو هفته بعد از سفر وی به آمريکا و دیدار دوستانه اش با جورج بوش روز گذشته وزير خارجه چپ گرای آن کشور با تندترین تعبیرها درباره برنامه هسته ای ايران سخن گفت تا فرانسه هم در تهدید ایران به جنگ، در کنار آمريکا و بريتانيا قرار گیرد.
گفته های برنار کوشنه، وزیر خارجه فرانسه در حالی که تیتر اول بیش تر رسانه های جهانی شد که از ابتدای کار دولت سارکوزی پیش بينی می شد اين کشور در جهت سیاست آمریکائی ها گام هائی برمی دارد. کوشنه گفت که جهان باید برای احتمال درگرفتن جنگ بر سر برنامه هسته ای ایران آماده باشد.
مسوول دیپلوماسی فرانسه افزود: "ما باید برای بدترین ها آماده باشیم که بدترین حالت، جنگ است."وزیر خارجه فرانسه که با شبکه رادیو تلویزیونی فرانسه سخن می گفت تاکيد کرد مذاکرات با ایران بر سر مناقشه هسته ای باید ادامه یابد اما مدعی شد که دستیابی ایران به سلاح هسته ای، می تواند خطری جدی برای جهان باشد.
مهم ترین بخش از گفته های وزیر خارجه سارکوزی آن بود که گفت اگر چه حمله به ایران در حال حاضر باعملی شدن فاصله زیادی دارد اما در عین خال تاکيد داشت که "برای ما طبیعی است که برای هر امکانی آماده شویم."
برای آن که گفته های مهم ترين وزیر کابینه سارکوزی بدون برنامه اجرائی نماند، کوشنه افزود که از شرکت های بزرگ این کشور خواسته شده تا با ایران وارد معاملات تجاری نشوند و از جمله از توتال بزرگ ترین شرکت نفتی فرانسه نام برد که در سال های گذشته معاملات پرگفتگوئی با ايران برای استخراج نفت و گاز انجام داد که هنوز ایرانی ها امیدوارند که آن را از سر بگیرند.وی افزود که فرانسه خواهان آن است تا اتحادیه اروپا تحریم هایی را علیه ایران برای وادار کردن این کشور برای اجرای قطعنامه های شورای امنیت وضع کند که این تحریم ها غیر از تحریم هایی خواهند بود که توسط این شورا وضع شده اند.
اهمیت گفته های وزیر خارجه جدید فرانسه به اين است که پیش از انتخابات اخیر آن کشور امیدواری هائی درون دولت ایران ايجاد شده بود که با انتخاب سارکوزی روابط دو کشور بهتر شود. پیش از آن رييس جمهور احمدی نژاد در حالی که سفیر نزديک به دولت اصلاحات [صادق خرازی] را از پاریس فراخوانده بود یک دیپلومات نزديک به خود را به پاریس فرستاد اما به این هم اکتفا کرد و نزديک ترین مشاورانش [ ثمره هاشمی] را به آن کشور گسیل داشت و بلافاصله اعلام شد که ایران امیدوارست با کمک فرانسه از بحران هسته ای نجات یابد. علت دیگر امیدواری تهران به انتخاب سارکوزی حمایتی بود که بزرگ ترین سازمان مسلح مخالف جمهوری اسلامی [مجاهدین خلق ] از سگولن رویال رقيب چپ گرای سازکوزی به عمل آورد.
با انتخاب سارکوزی به رياست جمهوری فرانسه در حالی که مقامات ایرانی شادمانی خود را اعلام می داشتند بلافاصله دست به کار ارسال پیام هائی به پاریس شدند که اساس آن بر دعوت از فرانسه برای پیوستن به روسیه و چین و صف آرائی در مقابل آمریکا و بريتانيا بود. به ظاهر پاسخ هائی هم به اين علامت ها رسید که دکتر علی اکبر ولايتی وزير خارجه پیشین و مشاور بين المللی رهبر جمهوری اسلامی در مصاحبه ای به طور مشخص به تحسین از نقش فرانسه در روابط بین المللی پرداخت و تاکید کرد که ايران آماده همکاری با آن کشورست.
اما نخست آن که به نظر می رسد حمايت از برنامه اتمی ایران پرهزينه تر از آن بود که فرانسه با داشتن مشکلات بزرگ اقتصادی بدان دست بزند و ديگر آن که نزديکی به آمريکا به نظر می رسد از اولويتی جدی در سیاست خارجی دولت جدید برخوردار بود. با همه اين احوال هنوز خبر دقیقی از انصراف توتال فرانسه از معاملات نفت و گاز خود با ایران منتشر نشده و آن شرکت در حال مذاکراتی با ایران بر سر پروژه ال ان جی است. قرارداد اولیه در سال 2004 امضا شد و قرار است فعالیت توتال در این پروژه از سال 2009 آغاز شود اما مذاکرات بر سر قیمت هنوز ادامه دارد.
همزمان با تندتر شدن لحن فرانسه در برابر ایران، آلمان، دیگر عضو کشورهای پنج بعلاوه یک، کمی از آمريکا و بريتانیا فاصله گرفته و برای خوش کردن دل موتلفان سوسیالیست خود اعلام کرده در صورتی که ایران کاملا با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و در مورد برنامه هسته ای خود شفاف سازی کند، نیازی به وضع تحریم های جدید علیه ایران نخواهد بود
.

No comments: