Tuesday, September 18, 2007

واکنش به سخنان کوشنر در تهران و پاريس - حزب سوسياليست خواستار جلسه فوري پارلمان شد

واکنش به سخنان کوشنر در تهران و پاريس
حزب سوسياليست خواستار جلسه فوري پارلمان شد - چهارشنبه 28 شهریور 1386 [2007.09.19]
حميد احدي - علي جواهريدر حالي که رييس جمهور ايران واکنش محتاطانه اي نسبت به چرخش سياسي دولت فرانسه به سوي موضع آمريکا عليه جمهوري اسلامي نشان داد و به گلايه اي بسنده کرد، حزب سوسياليست فرانسه پارلمان آن کشور را به جلسه اي فوري براي بررسي سخنان تهديدآميز وزير امور خارجه فرانسه عليه ايران فراخواند و اعلام داشت که پاريس نمي تواند به اين سادگي در روياهاي نظامي براي منطقه خطرناک خاورميانه شرکت کند.
حزب سوسياليست فرانسه تاکيد کرد اظهارات برنارد کوشنر، وزير خارجه، درخصوص آماده شدن براي احتمال وقوع جنگ عليه ايران بسيار نگران کننده به نظر مي رسد.
حزب سوسياليست تاکيد کرده که موضع ثابت حزب سوسياليست اين است که ايران نبايد به سلاح هسته اي دست يابد. همان که در سطح جامعه بين الملل، در خصوص آن اتفاق نظر وجود دارد و شوراي امنيت نيز تاکنون تحريم ها و مجازات هايي را به منظور تعليق فعاليت هاي غني سازي ايران تصويب کرده تا بدين ترتيب ايران را به ميز مذاکره بازگرداند.
سوسياليست ها با اشاره به اقداماتي که محمدالبرادعي مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي براي حل بحران هسته اي ايران در پيش گرفته و خطر آشکاري را در برنامه هاي هسته اي ايران نمي بيند، از اين که دولت سارکوزي و وزيرخارجه اش در همين زمان از تحريم هاي خارج از چارچوب سازمان ملل مي گويند و شدت عمل با ايران را توصيه مي کنند انتقاد کرده اند.
به زعم حزب سوسياليست که سگولن رويال نامزدشان براي رياست جمهوري در انتخابات بهار سال جاري به نيکلا سارکوزي باخت و به هر حال از موضعي قوي در داخل فرانسه برخوردار است، موضع دولت فرانسه در اجراي يک سناريوي جديد "به شيوه عراق" تنها معنائي که مي دهد همسوئي با دولت جورج بوش است و اين همسويي اقتدار سازمان ملل را کاهش خواهد داد و اعتبار، منافع و امنيت فرانسه را به خطر خواهد انداخت. به علاوه سوسياليست ها تاکيد کرده اند که چنين موضعي در تناقض و تضاد کامل با تعهدات فرانسه درخاورميانه قرار دارد.
حزب سوسياليست معتقد است که آژانس اتمي بايد کنترل روي برنامه هسته اي ايران را تا پايان ادامه دهد و در اين رابطه، نظارت هاي بين المللي سخت گيرانه اي را به مرحله اجرا بگذارد. اين حزب تاکيد کرده که فرانسه نمي تواند تا اين حد سهل انگارانه و نسنجيده در رويارويي هاي نظامي، آن هم در منطقه اي که تا اين حد پرتنش و بي ثبات است، مشارکت کند.
با دعوت حزب سوسياليست ممکن است ظرف چند روز آينده پارلمان فرانسه براي بررسي سياست خارجي تازه دولت سارکوزي در ارتباط با ايران تشکيل جلسه دهد.
تنها کيهان
در تهران روزنامه کيهان با عنوان بزرگ "جهان تحقير کرد، فرانسه عقب نشست" از واکنش هاي جهاني عليه اظهارات برنارد كوشنر خبر داده و اين اظهارات را غيرعاقلانه و جنگ طلبانه خوانده است. به نوشته کيهان وزيرخارجه فرانسه که چند روز قبل در مصاحبه اي گفته بود: "ما تا آخرين مرحله مذاكره مي كنيم و در آن زمان بايد خود را آماده جنگ كنيم"، به علت حجم مخالفت ها ديروز در روسيه مجبور به تعديل صريح سخنان خود شد و گفت سياست فرانسه در مقابل ايران فقط مذاكره، مذاكره و مذاكره است.
کيهان در عين حال نوشته نخست وزير فرانسه با توجه به اعتراضات گسترده نسبت به اظهارات وزير امور خارجه اين كشور درباره ايران به تلطيف اظهارات وي پرداخت. "فرانسوا فيون" در تعديل اظهارات "كوشنر" گفت: "همه كاري براي اجتناب از بروز جنگ بايد به كار گرفته شود."
فرانسوا فيون با اشاره به تنش بالايي كه در فضاي حاضر به دليل مقاومت ايران در انصراف از غني سازي ايجاد شده است افزود: "رويارويي با ايران آخرين گزينه اي است كه هر مسئول سياسي تمايل به انجام آن را دارد."
کيهان بدون اشاره به اظهار نظرهاي سارکوزي رييس جمهور فرانسه لبه تيز حمله خود را متوجه برنار كوشنر کرده و در مقاله اي نوشته: "وزير خارجه 68 ساله فرانسه، متولد اول نوامبر 1939 در شهر آوينيون است. پدر وي يهودي و مادرش پروتستان بودند. كوشنر سياست را با چپ روي افراطي و عضويت در حزب كمونيست فرانسه- 1966 ميلادي- آغاز كرد اما چند سال بعد، از اين حزب اخراج شد. وي به منفعت طلبي و كاسبكاري در سياست معروف است چندان كه مدتي بعد عضو حزب سوسياليست شد. نوسان سياسي وي بسيار معروف است تا جايي كه تا همين اواخر جزء حاميان خانم سگولن رويال- نامزد رقيب ساركوزي- به شمار مي رفت اما ناگهان از دولت ساركوزي سر درآورد. بي ثباتي هاي كوشنر موجب آن شد كه حزب سوسياليست هم سرانجام وي را به عنوان «خائن»، در رده بندي سياسي خود تلقي كرده و اخراج نمايد. او يكي از مصاديق بارز كمونيست هاي آمريكايي است و در مطبوعات فرانسه به عنوان عنصر چپي كه در عين حال عاشق خوشگذراني و صرف شامپاين و خاويار در بهترين رستوران هاي اين كشور است، از وي ياد مي شود."
در واکنشي ديگر، محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران روز گذشته سخنان برنارد كوشنر وزير امور خارجه فرانسه را درباره منتفي نبودن حمله نظامي به ايران به دليل تداوم برنامه هسته اي كشورمان رد كرد و گفت: "ما اين تهديدات را به هيچ وجه جدي نمي گيريم."
اما حسين شريعتمداري مدير کيهان در مصاحبه اي با خبرگزاري فارس با تاکيد بر اين که شبيه به گفته هاي كوشنر، قبلاً توسط ساركوزي رئيس جمهور فرانسه نيز به شكل ديگري مطرح شده بو،. رييس جمهور فرانسه را از نظر فرانسوي ها "ديپلماتي تحقير شده" خواند و گفت: "نكته اي كه بعضاً نمايندگان مجلس فرانسه و روزنامه هاي اين كشور از جمله فيگارو به صورت تلويحي به آن مي پردازند، اين است كه ساركوزي بين خود و خلف خود شيراك فاصله زيادي مي بيند و به همين علت نوعي بزرگ گويي در عرصه ديپلماتيك را براي پركردن اين فاصله انتخاب كرده است."
در همين حال اعلام شده است که چهار تن از نمايندگان مجلس از جمله جلال يحيي زاده و عشرت شايق از وزارت خارجه خواسته اند تا در روابط اقتصادي و سياسي ايران با فرانسه تجديد نظر کند. اما رئيس جمهور تنها به گفتن اين جمله اکتفا کرد که اظهارات رسانه اي با حرف هاي واقعي تفاوت دارد و ما اين اظهارات را جدي نمي گيريم.
کارشناسان نوشتند سخنان آقاي احمدي نژاد نشان مي دهد که ايران قصدي براي تجديد نظر در روابط اقتصادي و سياسي خود با فرانسه ندارد با اين حال برخي از مقامات ايراني مي گويند که سطح روابط اقتصادي فرانسه با ايران با سطح روابط سياسي همخواني ندارد.
چرخش
چرخش در سياست خارجي فرانسه که به ويژه بعد از سفر ماه گذشته نيکلاس سارکوزي به آمريکا آشکار شده عملي است که از قرائن بر مي آيد کاملا براي ايران غافلگيرکننده بوده و به نظر کارشناسان دستاورد منفي سياست هاي دولت احمدي نژاد است. اين دولت در آخرين ماه هاي رياست جمهوري ژاک شيراک با اعزام ثمره هاشمي مشاور عالي رييس جمهور به آن کشور نشان داد که روي موضع مستقل فرانسه حساب باز کرده است. پذيرفته شدن ثمره هاشمي در کاخ اليزه اميدواري هائي را براي دولت احمدي نژاد پديد آورد اما، با تندي هائي لفظي که رييس دولت در مسائل حساس بين المللي مانند هولوکاست و درخواست محو اسراييل از روي نقشه در پيش گرفت، عملا اين فرصت را از دست داد. با وجود اين بعد از انتخاب سارکوزي به رياست جمهوري، و از آن جائي که سگولن رويال در جريان انتخابات علاقه مندي هائي به مجاهدين خلق تنها مخالف مسلح جمهوري اسلامي نشان داد، نشانه هاي مثبت تازه اي هم از تهران براي پاريس ارسال شد که مهم ترين آن ها اظهار نظر صريح علي اکبر ولايتي مشاور بين المللي رهبر جمهوري اسلامي بود.
ولايتي در يک مصاحبه غيرمنتظر از فرانسه به عنوان نقطه اميدي براي شکستن مخالفت يکپارچه اتحاديه اروپا عليه برنامه هاي هسته اي ايران سخن گفت. در اين موقعيت دو امتياز از سوي ايران مي توانست نثار فرانسه شود تا راي مثبت مستقل ترين کشور بزرگ اروپائي به دست ايد. نخست، معاملات نفت و گاز که فرانسه به خصوص بعد از از دست دادن بازار عراق به آن نيازمند است و ديگر، شرايط لبنان که جمهوري اسلامي از طريق حزب الله يکي از تاثيرگذاران در آن به حساب مي آيد و منطقه نفوذ فرانسه به حساب مي آيد.
اما اخباري که بعد از سفر سارکوزي به آمريکا منتشر شد همه حاکي از آن بود که به نوشته گاردين آمريکا به سرعت جاي خالي بريتانيا را با فرانسه پر کرده است. در آن سفر از رييس جمهور فرانسه در خانه پدري رييس جمهور آمريکا پذيرائي شد که نشانه حداکثر اهميت بود، و به فاصله کوتاهي وزير خارجه فرانسه از توتال بزرگ ترين شرکت نفتي آن کشور خواست از انعقاد قراردادهاي تازه نفت و گاز با ايران خودداري کند. اين در شرايطي بود که اوضاع لبنان هم رو به آرامش گذاشته و دولت سينوره که مورد حمايت فرانسه و آمريکاست در جاي خود تثبيت شده بود.
کارشناسان سياسي معتقدند فرانسه در دور تازه خود، به هر ترتيب از جمله بازيگران اصلي خاورميانه خواهد بود و مانند سه سالي که از حضور نيروهاي تحت رهبري آمريکا در منطقه خاورميانه مي گذرد، صحنه را به واشنگتن و لندن واگذار نخواهد کرد. و اين خبري است که تا هم اکنون هم به گوش جهان رسيده است.
روابط اقتصادي
توتال از سيزده سال پيش عليرغم خواست آمريکا سرمايه گذاري هائي در پروژه هاي نفت و گاز ايران آغاز کرده و پروژه هاي آن، از مهم ترين فعاليت هايي هستند که در صنعت نفت و گاز ايران در اين سال ها صورت گرفته؛ به خصوص که از نظر زماني مصادف بوده با زماني که شرکت نفت کانکو مجبور شده از بزرگترين قرارداد خود با ايران چشم پوشي کند.
توتال در سال ۱۹۹۷ نيز با همکاري شرکت پتروناس مالزي و گازپروم روسيه قراردادي دو ميليارد دلاري با ايران امضاء کرد که موضوع آن کمک به بهره برداري از ميدان پارس جنوبي در فازهاي دو و سه بود. اين پروژه که در زمان دولت خاتمي به بهره برداري رسيد، در بزرگترين ميدان گازي جهان در خليج فارس قرار دارد.
از همين رو کارشناسان معتقدند تهديد ايران به مجازات اقتصادي فرانسه تنها واکنشي آني به اظهارات تازه فرانسوي هاست و در شرايط حاضر به نوشته بي بي سي فارسي ايران در حالي که با تحريم جهاني روبروست نمي تواند خود را به تحريم تازه اي دچار کند.
دومين زمينه اي که فرانسوي ها در آن با ايران همکاري دارند خودروسازي است، به طوري که شرکت ايران خودرو که اولين محصولش يک موتور انگليسي داشت اينک بخش اعظم توليداتش با پژو است. اين شرکت سالي 600 هزار خودرو توليد مي کند و عمده خودروهاي سواري اين شرکت محصول شرکت فرانسوي پژو هستند.

No comments: