Tuesday, September 04, 2007

مصرف ميليون ليتري بنزين در دستگاه‌هاي دولتي


مصرف ميليون ليتري بنزين در دستگاه‌هاي دولتي
روز ـنلاين، آرش سميعي : در حالي كه رسانه‌ها خبر از افزايش ترافيك در تهران و بي‌اثر بودن سهميه‌بندي بنزين مي‌دهند، گزارش‌ها از رقابت شديد دستگاه‌هاي دولتي براي دريافت بنزين بيشتر حكايت دارد. در همين راستا شهرداري تهران خواستار دريافت "ماهيانه 800 هزار ليتر بنزين مازاد" براي ارائه خدمات در اين شهر شده و يك سايت خبري هم از قرار گرفتن "ماهانه 30 ميليون ليتر بنزين" در اختيار استانداران خبر داده است.در همين حال ستاد تبصره 13 در يك اقدام آشكار تبليغاتي، "تصميم مهم دولت براي صرفه جويي در مصرف بنزين خودروهاي دولتي" را بدين شرح اعلام كرد كه دولت تصميم گرفته است تمام خودروهاي خود را ظرف سه ماه گازسوز كند. اين در حالي است كه به گفته يك كارشناس "چنين كاري بي‌شك غيرممكن است و با توجه به حضور نزديك به دو ميليون خودروي شخصي در صف گازسوز شدن از سال گذشته، قطعا امكانات شركت بهينه سازي مصرف سوخت دوگانه سوز، كفاف چنين تغيير بزرگي را نخواهد داد و اين موضوع نيز به بايگاني شعارهاي عمل نشده خواهد پيوست."
70 ميليون ليتر بنزين در اختيار استانداران
سايت خبري بازتاب روز گذشته از "گم شدن هفتاد ميليون ليتر بنزين در مثلث برموداي استانداران" خبر داد و تصريح كرد: "بنا به تشخيص شخصي استانداران، ماهانه سي ميليون ليتر بنزين تحويل مي‌شود تا طبق نظر آنان و بدون ضابطه‌اي مشخص توزيع شود. گروه‌هاي سياسي و اجتماعي، مسئولان و مديران از جمله كساني هستند كه از بنزين ويژه استانداران كه علاوه بر سهميه بنزين خودروهاي دولتي و عمومي است، استفاده مي‌كنند."اين سايت محافظه‌كار بدون هيچ پرده‌پوشي، اين خبر را در واكنش به خبرپراكني رسانه‌هاي نزديك به دولت نهم عليه مجلس هفتم درج كرده و نوشته است: "صداوسيما و برخي خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي حامي دولت جنجال بزرگي راجع به تحويل كمتر از شصت هزار ليتر بنزين به مجلس شوراي اسلامي پديد آورده‌اند، ماهانه پانصد برابر اين مقدار، بنزين به استانداران تحويل داده مي‌شود تا طبق نظر آنان و بدون ضابطه‌اي مشخص توزيع شود."
سهميه يارانه‌اي، مصرف 20 روز شهرداري
در همين حال مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران نيز روز گذشته اعلام كرد 600 هزار ليتر بنزين مازادي كه با يارانه دولت در اختيار شهرداري تهران قرار گرفته بود، 10 الي 12 روز ديگر به اتمام خواهد رسيد. وي تصريح كرد: "بنزين مازادي كه دولت به شهرداري تهران داد، فقط براي 20 روز كافي بود و 10 روز ديگر ماه را از سهميه معمولي خودمان استفاده خواهيم كرد".اين مقام شهرداري تهران سپس اضافه كرد كه شهرداري تهران به ماهيانه 800 هزار ليتر بنزين نياز دارد تا بتواند وظايف خدماتي خود را در سطح شهر تهران انجام دهد. وي گفت: " ما تقاضا كرده‌ايم كه دولت اين مقدار بنزين را براي شهرداري تأمين كنند و در اين زمينه در حال مذاكره با دولت هستيم". وي در نهايت تاكيد كرد: "بايد دوباره كارت‌ها شارژ شود چرا كه در غير اين صورت دچار بحران در جمع‌آوري زباله خواهيم شد."
اعتراف به بازگشت ترافيك
در حالي كه پيش از اين مقامات دولت نهم ادعاي برطرف شدن مشكل ترافيك شهر تهران را مطرح ساخته بودند، روز گذشته مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران اعلام کرد: "آمارها نشان مي دهد ترافيک شهر تهران به حالت عادي خود برگشته و در حال حاضر تفاوتي بين وضعيت ترافيک، در روزهاي قبل و بعد از سهميه‌بندي بنزين وجود ندارد."محمود صفارزاده ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: "بلافاصله پس از سهميه بندي بنزين به دليل هراس مردم از کمبود بنزين ترافيک کاهش يافت اما اين کاهش کاملا مقطعي بود و با وجود راه حل ها و روش هاي غير مجاز و غير معمول ترس مردم از کمبود بنزين کاهش يافت و کم کم همه چيز به حالت اول بازگشت. خريد و فروش بنزين به صورت آزاد، فروش کارت بنزين از يک سو و قول هاي مساعد دولت و امکان استفاده از سهميه چند ماه از سوي ديگر باعث شد استفاده از خودروهاي شخصي افزايش يابد و ترافيک آرام آرام به حالت اوليه برگردد".وي تصريح کرد: "بر اساس آمار، ترافيک شهر تهران در روزهاي اوليه پس از سهميه بندي تا 15 درصد کاهش يافت اما اکنون ترافيک به وضع عادي برگشته و مطمينا با آغاز سال تحصيلي و افزايش سفرها ترافيک افزايش خواهد يافت. بسياري از گره هاي ترافيکي شهر تهران نيز در روزهاي اوليه سهميه بندي بنزين رفع شده بود اما متاسفانه در حال حاضر تمام گره هاي ترافيکي نيز به حالت عادي برگشته اند و در واقع مي توان گفت به جز دوران شک که يک دوره زماني کوتاه مدت بوده، سهميه بندي بنزين تاثيرچنداني بر ترافيک شهر تهران نداشته است".
سهميه‌بندي بنزين دوام نمي‌آورد
در همين حال، سيد عماد حسيني مخبر كميسيون انرژي مجلس هفتم نيز اجراي طرح سهميه‌بندي بنزين به شكل فعلي را ناموفق خواند و موفقيت در اين عرصه را منوط به عرضه بنزين آزاد و اجراي قانون مجلس دانست. وي با تاكيد بر اينكه "احساس مي‌كنيم اين نحو سهميه‌بندي دوام نخواهدآورد"، اظهارداشت: "در حال حاضر براي برون رفت از اين مشكل گازسوز كردن خودروها را مطرح مي‌كنند كه اين مساله نيز تبعات خود را در آينده به جا مي‌گذارد چون مطالبات مردم بالا خواهد رفت و ذخاير گاز نمي‌تواند اين نيازها را پاسخ‌گو باشد."وي سپس گفت: "پس از اختصاص سهميه بنزين 100 ليتر در ماه براي خودروهاي شخصي، اضافه كردن به اين مقدار به هر بهانه‌اي كارشناسي شده نيست و اثرات و تبعات منفي در جامعه به جا مي‌گذارد. اعلام سهميه اوليه يعني 100 ليتر براي هر ماه اثر تورمي خود را به جا گذاشته است بنابراين اعلام بنزين اضافه بر آن، آثار تورمي ايجاد شده را جبران نخواهد كرد بلكه مشكلاتي را نيز در سطح جامعه ايجاد مي‌كند. نظر كميسيون انرژي مجلس اين است كه اگر قرار است سهميه‌ها اضافه شود، اين اصلاح از ابتداي اعلام سهميه براي هر 6 ماه و در ميزان سهميه‌ها باشد؛ مثلا براي هر خودروي شخصي از ابتدا روزي 4 يا 5/4 ليتر بنزين در روز اختصاص داده شود نه اين كه اول سهميه كم داده شود و بعد به بهانه‌هاي مختلف اضافه شود". به گفته نماينده مردم قروه در مجلس، اين اقدام دولت و اضافه كردن سهميه‌ها با توجه به عرضه نكردن بنزين آزاد و اجرا نشدن قانون مجلس نشان مي‌دهد كه 100 ليتر بنزين براي هر ماه كافي نيست.

No comments: