Sunday, September 23, 2007

احمدي نژاد در منهتن

احمدي نژاد در منهتن
گزارش لاپرس از واکنش امریکائیان - دوشنبه 2 مهر 1386 [2007.09.24]
ريچارد هتو
روزنامه هاي امريکايي نوشته اند، احمدي نژاد جاي خالي صدام حسين و اسامه بن لادن را در نيويورک پر کرده است.
ديلي نيوز روز پنج شنبه در صفحه اول خود نوشت: "برو به جهنم!" و به شدت نسبت به نيت احمدي نژاد مبني بر قرار دادن دسته گلي در محل مرکز تجارت جهاني واکنش نشان داد.
فرداي آن روز، همين روزنامه قدري با کلمات بازي کرد و نوشت: "ورود شيطان". سپس به شدت تصميم دانشگاه کلمبيا مبني بر دعوت سؤال برانگيز احمدي نژاد براي ايراد سخنراني در روز دوشنبه را مورد مؤاخذه قرار داد.
اين واکنش ها يک روز قبل از گشايش مجمع عمومي سازمان ملل صورت گرفت و اين در حالي است که روز سه شنبه جرج بوش و محمود احمدي نژاد، به عنوان رؤساي دولت دو کشور مخالف، پشت تريبون سازمان ملل خواهند رفت.
رويارويي بين اين دو کشور که شديداً به صورت رسانه اي درآمده و به مانند سال گذشته توجه جهانيان را به خود جلب کرده، مجدداً از سر گرفته شده است. مسايل روز نيز همان مسايل گذشته هستند: برنامه هسته اي حکومت اسلامي که ماهيت آن از ديد ايالات متحده و طرفدارانش تهديدي براي جهان محسوب مي شود.
ولي فضاي فعلي قدري کدرتر از گذشته شده و اين تنها به ايالات متحده محدود نمي شود. اگر ژاک شيراک مي توانست زماني بگويد که خود را با يک ايران اتمي وفق خواهد داد، جانشين او اکنون حاضر است براي جلوگيري از ظهور يک ايران اتمي به پيشواز بدترين حالت، يعني جنگ، برود.
نيکلا سارکوزي، درست به مانند توني بلر قبل از حمله به عراق، راه ديپلماتيک را بهترين راه براي دوري جستن از بدترين حالت مي داند. برنارد کوشنر، وزير امور خارجه او نيز اين چنين فکر مي کند. و اين درحالي است که وي يکشنبه گذشته با ايراد اين سخن که عليه ايران مي توان به استفاده از سلاح متوسل شد، جنجال وسيعي را به راه انداخت.
رييس دیپلماسي فرانسه روز پنج شنبه طي يک سخنراني در واشنگتن اظهار داشت: "ما هر کاري که در توانمان باشد انجام مي دهيم تا از وقوع بدترين حالت که رييس جمهور سارکوزي گفته است جلوگيري کنيم: بمب ايراني يا بمباران ايران."
ولي درست به مانند دوران قبل از وقوع جنگ عراق، راه حل ديپلماتيک انتقادهاي بسياري را حتي در نزد دولت بوش دريافت کرده. به نقل از مطبوعات امريکايي، ديک چني و اطرافيانش بر اين مسأله که تحريم هاي سازمان ملل قادرند به برنامه هسته اي ايران پايان دهند اعتقادي ندارند.
از طرف ديگر به نظر مي رسد که متحدان رسانه اي، سياسي و نظامي معاون رييس جمهور قصد دارند جهان را براي وقوع يک جنگ جديد آماده کنند. يکشنبه گذشته، روزنامه ساندي تلگراف که يک روزنامه انگليسي است و در پنتاگون نيز نفوذ دارد، نقشه هدف هاي حمله در ايران را که از سوي ستاد ارتش امريکا تهيه شده منتشر کرد.
وقوع چنين حمله اي تنها به دليل ادامه برنامه هسته اي نيست، بلکه نقش "شوم" سپاه پاسداران، به عنوان ارتش ايدئولوژيک حکومت ايران، در عراق نيز در اتخاذ چنين تصميمي مؤثر است. اين سناريو اخيراً توسط رويل مارک گرشت، محقق مؤسسه امريکن اينترپرايز که يک گروه محقق محافظه کار هستند، در مجله نيوزويک نيز به چاپ رسيده است.
اين محقق مي نويسد: "آيت الله ها به هيچ وجه خواهان ايجاد صلح در عراق نيستند، بلکه دقيقاً عکس آن را مي خواهند. وقوع جنگ امکان پذير است، ولي نه به دليل قطع گفتگوها و مذاکرات. عامل اصلي وقوع چنين جنگي احتمالاً تحريکي از سوي ايران خواهد بود."
محمود احمدي نژاد که خود نيز يکي از پاسداران سپاه بوده، روز يکشنبه به نيويورک رسید. او بي شک پشت تريبون سازمان ملل از حق کشورش در زمينه دستيابي به فن آوري صلح آميز هسته اي دفاع خواهد کرد. او همچنين قرار است در دانشگاه کلمبيا از اظهارات جنجال برانگيز خود در زمينه هولوکاست و دولت يهود دفاع کند.
برخي از کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري، از جمله جان مک کين و ميت رومني و همچنين برخي از گروه هاي يهودي از دانشگاه کلمبيا خواسته اند که اجازه ندهد رييس جمهور ايران پشت تريبون اين دانشگاه برود. ولي کاخ سفيد روز گذشته از اين دعوت استقبال کرده است.
توني فراتو، يکي از سخنگوهاي کاخ سفيد، در اين خصوص اظهار داشت: "ما در کشوري هستيم که مردم مي توانند بيايند و اظهار نظر کنند، عقايد خود را بگويند و ما از اين مسأله بسيار مفتخريم. حتي اشخاصي که عقايد و ايده هاي نفرت انگيز و حتي خطرناک دارند نيز مي توانند نظر خود را بيان کنند."
منبع: لاپرس، 22 سپتامبر
مترجم: علي جواهريalijava_rooz@yahoo.es

No comments: