Monday, September 17, 2007

نه (9)دليل براي حمله به ايران

نه (9)دليل براي حمله به ايران
نگاه کوريه به احتمال جنگ عليه جمهوري اسلامي - سه شنبه 27 شهریور 1386 [2007.09.18]
با گذشت تابستان، نگراني ها بار ديگر آغاز شده اند. ديپلماسي غربي مجدداً وارد تنش شده و همه چيز نشان مي دهد که باز هدف خاورميانه است. در ماه هاي آينده، اصلي ترين نقطه تمرکز و هدف بعدي امريکايي ها ايران است. ما بايد انتظار يک بحران سياسي، ديپلماتيک، رسانه اي و نظامي بي سابقه عليه اين کشور و برنامه هسته اي اش را داشته باشيم. زيرا زمان باقي مانده براي رييس جمهور جرج بوش از اين پس بايد نسبت به اين پرونده محاسبه شود. با توجه به برخي از رويدادهاي اخير مي توان اذعان داشت که جنگ در شش ماه آينده به وقوع خواهد پيوست، مگر اينکه معجزه اي مانند ماجراي ليبي يا کره شمالي روي دهد.
روزنامه القدس العربي، چاپ لندن، با نه دليل ثابت کرده است که در شش ماه آينده جنگي عليه ايران به وقوع خواهد پيوست.
اولين شاخص
جرج بوش به منظور صحبت پيرامون خطرات برنامه هسته اي ايران، از واژه "هولوکاست هسته اي" سخن گفته و بدين ترتيب آشکارا به تهران هشدار داده که بيش از اين در برنامه غني سازي خود پيشروي نکند. او با بيان اين واژه قصد داشته جدا از تهديد ايران، افکار عمومي مردم امريکا و حتي جهان را براي احتمال استفاده از تسليحات اتمي امريکايي عليه اين کشور آماده کرده باشد.
جاي بلر
نيکلا سارکوزي، رييس جمهور جديد فرانسه، به تدريج جاي خالي توني بلر را به عنوان بهترين متحد واشنگتن پر مي کند. او شيوه شيراک را فراموش کرده و در پي امريکايي کردن مواضع خود در خاورميانه مي باشد. وي پس از بازگشت از تعطيلات امريکا، در برابر 188 سفيري که نماينده فرانسه در سراسر جهان هستند اعلام کرد دستيابي به سلاح اتمي خط قرمزي است که ايران نبايد از آن بگذرد. رييس جمهور فرانسه همچنين گفت که ايران در صورت عدم چشم پوشي از جاه طلبي هاي هسته اي خود به شدت در معرض خطر بمباران قرار دارد.
نظر هرش
سيمور هرش، روزنامه نگار امريکايي، در سفر چند هفته قبل خود به پاريس در برابر يک گروه از همکاران فرانسوي اظهار داشت که به گفته منابعي از کاخ سفيد، تصميم حمله به ايران اتخاذ شده و اکنون اردوگاه بازهاي نزديک به ديک چني، معاون رييس جمهور امريکا، حرف آخر را در اين مسأله مي زند. ازطرف ديگر، رابرت گيتس، وزير دفاع امريکا، در نظر دارد استعفاي خود را اعلام کند و دليل او از کناره گيري، عدم شناخت پيامدهاي فاجعه باري است که پس از وقوع جنگ روي خواهند داد.
تهديد جدي
نيکلاس برنز، معاون سياسي وزير امور خارجه امريکا، به راجر کوهن، از روزنامه نيويورک تايمز، اعلام کرده اکثر کشورهاي سني منطقه، ايران را به عنوان آشوبگري مي شناسند که از تروريسم حمايت مي کند و اين کشور را تهديدي براي ثبات منطقه مي دانند. وي همچنين افزوده است که اين کشورها، و به ويژه شيخ نشين هاي نفتي خليج فارس، دريافته اند که ايران تهديدي بسيار جدي تر از اسراييل است.
سپاه پاسداران
ايالات متحده اخيراً نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را در ليست بين المللي سازمان هاي تروريستي قرار داده است. دولتمردان امريکايي مجدداً دولت تهران را به حمايت از نيروهاي مقاومت عراقي، از جمله القاعده، و تحويل سلاح هاي پيشرفته به آنها متهم کرده اند. به گفته مقام هاي امريکايي، اين مسأله بيلان کشته شدگان نيروهاي اين کشور را در عراق بسيار سنگين کرده است.
آموزش سعودي ها
عربستان سعودي قراردادي به ارزش 5 ميليارد دلار را با يک شرکت امريکايي امضاء کرده که طي آن قرار است 35 هزار نفر آموزش ببينند و به تجهيزات لازم براي محافظت از تأسيسات نفتي مسلح شوند. همچنين بايد يادآوري کرد که القاعده در يک سال گذشته عملياتي را عليه اين تأسيسات تدارک ديده، ولي نتوانسته در مناطق حفاظت شده نفوذ کند. ازطرف ديگر، ايران داراي تجهيزات لازم براي حمله به اين تأسيسات مي باشد: به وسيله يک هواپيماي انتحاري يا با استفاده از موشک هاي شهاب. مطمئناً چنين حمله اي مي تواند صادرات نفتي سعودي را با مشکلات جدي مواجه سازد. به همين دليل، نيروهاي امريکايي واحدهاي ضد موشکي خود را [پاتريوت] در منطقه، به ويژه در کويت و در نزديکي سواحل سعودي، نگاه داشته اند.
کنفرانس صلح
شتاب واشنگتن در برگزاري يک کنفرانس بين المللي در زمينه ايجاد صلح و ديدار بين محمود عباس و ايهود اولمرت براي اعلام توافق را مي توان به عنوان هفتمين شاخص دانست. پيش بيني مي شود که اين کنفرانس بين المللي در پاييز برگزار خواهد شد. موفقيت در ديدار بين دولت هاي فلسطين و اسراييل مي تواند موانع موجود در گزينه نظامي عليه ايران را هموار سازد، زيرا چنين توافقي باعث ايجاد رضايت در ميان سني هاي منطقه خواهد شد و آنها در اقدامات ايالات متحده و اسراييل به منظور مبارزه با متحدان ايران [سوريه، حزب الله لبنان و حماس فلسطين] مشارکت خواهند کرد.
تغيير دولت عراق
تغيير جهت ناگهاني جرج بوش نسبت به نوري المالکي، نخست وزير عراق. پس از اينکه رييس جمهور امريکا اعلام کرد اميدوار است مالکي از سمت خود کناره گيري کند، او را مورد تحسين قرار داد. خوش بينانه ترين توضيح براي اين تغيير موضع اين است که انجام نقشه هاي مربوط به ايران سرعت يافته و اينکه دولت امريکا ديگر زمان کافي براي تغيير دولت عراق را ندارد.
واکنش لندن
آخرين خروج نيروهاي بريتانيايي از بصره نشان دهنده اين است که بريتانيا از يک طرف متقاعد شده که پيروز شدن در عراق غيرممکن است و از طرف ديگر مي خواهد نيروهاي خود را قبل از اقدامات تلافي جويانه ايران [به دنبال حمله امريکا] از عراق خارج کند. در حقيقت، سربازان بريتانيايي مستقر در بصره که در نزديکي مرزهاي ايران قرار دارد، مي توانند هدف ايده آلي براي نيروهاي ايراني باشند.
بوش در برابر دو شکست در عراق و افغانستان، اکنون معتقد است که تنها راه براي نجات رياست جمهوري اش و نگهداشتن حزب خود در انتخابات آتي اين است که از هر فرصتي نهايت استفاده را بکند و اين يعني حمله به ايران. او خطرات يک شکست ديگر را پذيرفته و به خوبي مي داند که موشک هاي ايراني نمي توانند به نيويورک يا واشنگتن برسند، ولي بي شک مي توانند تل آويو، رياض يا دوبي را مورد هدف قرار دهند.
منبع: کوريه انترناسيونال، 17 سپتامبر
مترجم: علي جواهريalijava_rooz@yahoo.es

No comments: