Saturday, September 15, 2007

افزايش نفوذ ايران در عراق

افزايش نفوذ ايران در عراق
تحليل سانفرانسيسکو کرونيکل از تحولات منطقه - یکشنبه 25 شهریور 1386 [2007.09.16]
علي اکبر داريني
هر روز صدها کاميون مملو از هندوانه، بيسکويت، نوشابه و وسايل برقي براي ورود به عراق در مرز صف مي کشند. به نظر علا سعيدي، راننده يکي از کاميون ها اين تجارت پر رونق نشانه ان است که ايران در حال کمک به عراق است.
وي مي گويد: "اين نقطه، در جنوب غربي ايران، زماني صحنه حملات شيميايي صدام حسين عليه نيرو هاي ايران بود... ولي امروز محل تجارت و کمک ايران به عراق است."
چهار سال بعد از اشغال عراق توسط نيروهاي آمريکا و متحدينش، نفوذ ايران در اين کشور به بالاترين حد خود رسيده . نکته اي که بوش به دليل آن سعي دارد نيرو هاي آمريکا را در عراق نگاه دارد.وي روز پنج شنبه گفت: "خروج آمريکا از عراق ايران را تشويق به ادامه برنامه هسته اي خود و تسلط بر منطقه مي کند." بوش ايران را بار ها به ارسال اسلحه براي جنگجويان عراق و جنگ عليه نيرو هاي آمريکا متهم کرده است.
محمود احمدي نژاد گفته است: "دولت و ملت عراق دوستان نزديک ايران هستند. عراق متحد طبيعي ايران است."ايران و عراق در دوره صدام حسين با يکديگر دشمن واز سال 1980 در جنگي مخرب درگير بودند. با سقوط صدام و قدرت گرفتن شيعيان در عراق، روابط تاريخي، مذهبي و فرهنگي دو کشور دوباره شکوفا شده است.در اين روزها نفوذ ايران در جنوب عراق باز هم آشکار تر شده است. اين نفوذ در شمال و نواحي کرد نشين نيز مشهود است. بسيار از پروژه هاي عراق از جمله در بغداد، مانند اصلاح شبکه برق در اين کشور با سرمايه گذاري ايران انجام مي شود.
سعيد ليلاز، تحليل گر مسائل اقتصادي و سياسي مي گويد: "دهه ها جنگ در عراق و اشغال اين کشور توسط آمريکا تقريبا همه چيز را نابود کرده است. ايران بايد از اين فرصت براي پر کردن بازار هاي عراق از محصولات ايراني سود جويد."
وي مي گويد صدور محصولات ايراني به عراق پول و نفوذ زيادي با خود مي آورد. "اجناس ايراني در سراسر عراق به فروش مي رود. اين سابقه نداشته است. ايران بازي هوشيارانه اي را به پيش مي برد."
سفير ايران در عراق هم گفت تجارت ايران با عراق در سال 2006 معادل دو ميليارد دلار بوده است. حسين تيز مغز، يکي از مقامات وزارت بازرگاني ايران گفت اميدوار است اين تجارت در ظرف ده سال به ده ميليارد دلار برسد.
شلمچه يکي از نقاط مرزي ايران و عراق است. اين همان نقطه اي است که در دهه 1980 مورد حمله شيميايي رژيم صدام عليه ايران قرار گرفته است. امروزه اين شهر محل صف کشيدن کاميون ها و عبور زائرين ايراني به اماکن مقدسه عراق است.
اين منطقه همچنان آشقته است. ايران در هفته هاي اخيرمراکز تمرکزگروه هاي قومي کرد در اين مرز را که به ايران حمله مي کنند بمباران کرده است. ايران هشدار داده است که اگر دولت عراق نتواند حملات کرد ها را متوقف کند تهران پاسخ نظامي مناسبي خواهد داد.
بيش از 40 هزار نفر ايراني هر ماه از اماکني مانند نجف و کربلا ديدن مي کنند. بسياري از اين زايران از شهر بصره عبور مي کنند. بصره در حال حاضر محل عرضه محصولات ايراني و مصالح ساختماني و آشپزخانه هاي ساخت ايران است.
ايران قول احداث فرودگاه نجف و نوسازي مساجد متبرکه داده است. ايران همچنين کار بر روي خط آهن خرمشهر به بصره را شروع کرده است.
تهران از سوي ديگر قرارداد 150 ميليارد دلاري ساخت نيرو گاه 300 مگاواتي بغداد را امضا کرده است. قرارداد ديگري براي ساخت خط انتقال برق 400 مگاواتي از آبادان به شهر عراقي الحراسه به امضا رسيده است.به گفته بهرام مهر پرور، يک تاجر ايراني : "در شلمچه برگه هاي گمرکي و رد و بدل کردن کاغذ ها جاي تبادل آتش و گلوله را گرفته است."
منبع: سانفرانسيسکو کرونيکل - 15 سپتامبر

No comments: