Wednesday, September 19, 2007

خيابان‌هاي تهران در انتظار انفجار

خيابان‌هاي تهران در انتظار انفجار
در خواست مجلس براي لغو تصميم احمدي نژاد - پنجشنبه 29 شهریور 1386 [2007.09.20]
آرش سميعي
با آنكه رسانه‌هاي اصولگرا از ده روز پيش كه تصميم دولت احمدي نژاد مبني بر كاهش ساعت كار ادارات، بانك‌ها و مدارس در ماه رمضان اعلام شد، همچنان تا امروز از اين تصميم دفاع كرده و آن را باعث فراهم شدن امكان عبادت در جامعه مي‌نامند، حداد عادل دوشنبه گذشته در نامه‌اي به احمدي نژاد كاهش ساعت كار را غيرقانوني دانست و خواستار بازگشت به روال قانوني قبلي شد.
در همين حال گزارش‌هاي رسمي حاكي از آن است كه تغيير ساعت كار در هفته گذشته باعث تشديد ترافيك در خيابان‌هاي تهران شده است و بر اساس پيش‌بيني‌هاي كارشناسي، اين وضعيت با آغاز كار مدارس و دانشگاه‌ها در اول مهر ماه، به يك معضل بي‌سابقه ترافيكي منجر خواهد شد. سه روز پيش، نعمت اللهي، مديرعامل شركت كنترل و نظارت بر ترافيك شهرداري تهران از انتقال پيك ترافيك بسيار سنگين صبح روز تهران شنبه 24 شهريور از ساعت 7:30 صبح به 8:30 خبر داد. اين روز، نخستين روز كاري پس از آغاز ماه رمضان بود و علت افزايش بي‌سابقه ترافيك در آن، تغيير ساعات كار و همپوشاني دو پيك ترافيكي تجاري و اداري عنوان شد؛ اتفاقي كه با آغاز كار مدارس و شروع رفت‌و‌آمدهاي 3 ميليون دانش‌آموز تهراني، قطعا تشديد خواهد شد. اين موضوع را اين مقام مسئول در حوزه ترافيك هم تاييد مي‌كند: "قطعا براي ارزيابي دقيق‌تر و درست تاثير تغيير ساعت كار ادارات بر ترافيك شهر، بايد منتظر بازگشايي مدارس ماند."
اين در حالي است كه با اجراي طرح سهميه‌بندي بنزين، دولت نهم ادعا مي‌كرد كه ميزان مصرف بنزين در كشور كاهش يافته و به تبع آن حجم ترافيك شهري نيز كاهش قابل توجهي داشته است. در حالي كه تقريبا از يك ماه پس از اجراي اين طرح، بسياري از شهروندان شاهد بودند كه ترافيك تهران و شهرهاي بزرگ به وضع سابق بازگشته و بلكه در مواردي بدتر هم شده است. گزارش‌هاي رسانه‌اي نيز حاكي از آن بود ميزان مصرف سرانه بنزين نسبت به قبل از سهميه‌بندي، نه تنها كاهش نداشته، بلكه افزايش هم داشته است.
اين ارزيابي، روز گذشته در گزارش يك مقام رسمي هم تاييد شد. بر اساس گزارشي كه مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ارايه كرده است، ميزان مصرف بنزين كل كشور در مرداد امسال نسبت به مصرف بنزين در مدت مشابه در سال گذشته، بيش از 200 ميليون ليتر افزايش داشته است. اين مقام وزارت نفت، ميزان مصرف بنزين در مرداد ماه سال گذشته را كه طرح سهميه‌بندي هنوز اجرا نشده بود، يك ميليارد و 700 ميليون ليتر بنزين، و در مردادماه امسال و با گذشت دو ماه از آغاز سهميه‌بندي، يك ميليارد و 906 ميليون و 800 هزار ليتر اعلام كرد. بدين ترتيب اجراي طرح سهميه‌بندي باعث افزايش بيش از 200 ميليون ليتري مصرف ماهانه بنزين شده است كه پيش‌بيني مي‌شود در مهر ماه با توجه به التهاب ترافيكي ناشي از فعاليت مدارس و تردد دانش‌آموزان، از اين هم فراتر برود. دولت نهم پيش از اين ادعا كرده بود با اجراي سهميه‌بندي، ميزان مصرف روزانه به 60 تا 62 ميليون ليتر مي‌رسد كه به اين ترتيب روزانه در مصرف 20 ميليون ليتر بنزين صرفه‌جويي مي‌شود.
با اين اوصاف، اگر دولت در برابر نامه رئيس مجلس هفتم بايستد و از موضع خود در خصوص كاهش ساعات كار عقب‌نشيني نكند، از هم‌اكنون مي‌توان حدس زد كه روزهاي آغازين مهر ماه امسال، از جمله بدترين روزهاي خيابان‌هاي تهران از لحاظ شلوغي و ترافيك خواهد بود.
البته حداد عادل در نامه‌اش به احمدي نژاد كه سايت "الف" متعلق به "احمد توكلي" نماينده شاخص اصولگرا آن را منتشر كرده است، اشاره‌اي به تبعات اجتماعي اين تصميم نكرده و دليل درخوسات براي لغو اين تصميم را "غير قانوني" بودن آن دانسته است. بر اساس گزارش اين سايت، "هيات تطبيق مصوبات دولت با قوانين" كه نهاد مشاور حقوقي رئيس مجلس معرفي شده است، "تصميم دولت به کاهش ساعت کاري در ماه مبارک را خلاف مصوبه شوراي انقلاب در سال 1359 مبني بر هماهنگي ساعات كار كارمندان و كارگران و تصويب آن به ميزان 44 ساعت در هفته دانست."
در همين حال سايت محافظه‌كار "بازتاب" نيز در گزارشي از تصميم احمدي نژاد براي ايجاد تأخير نود دقيقه‌اي در آغاز كار ادارات و بانك‌ها در ماه رمضان به شدت انتقاد كرده، آن را داراي اشكالات "شرعي، قانوني، ترافيكي، اقتصادي، اجتماعي و بين‌المللي" ارزيابي كرده، به طوري كه "اين تصميم، كشور را با آسيب روبه‌رو كرده است."
اين سايت نوشته اين تصميم "‌انطباق ساعت پيك رفت‌وآمدهاي اداري بر رفت‌وآمدهاي تجاري كه پيش از اين با فاصله نود دقيقه‌اي موجب توزيع ترافيك در معابر شهري مي‌شد، باعث تشديد بي‌سابقه ترافيك از آغاز طرح سهميه‌بندي بنزين در ساعات 8 تا 10 صبح شده است و از نظر اقتصادي، نيز اين تصميم علاوه بر كاهش شديد بهره‌وري، بنا بر برآوردها، موجب اتلاف دست‌كم صد ميليارد تومان حقوق دولت مي‌شود... علاوه بر پيامدهاي يادشده، نقض شعار پركاري دولت نهم كه با كاهش يك‌سوم زمان كاري در ماه مبارك رمضان، عملا 3 درصد از حجم كل كار سالانه كشور كاسته است، از آثار اين تصميم شگفت‌انگيز به شمار مي‌رود."
در يكي دو روز آينده مشخص خواهد شد كه آيا احمدي نژاد به نامه حداد عادل توجهي خواهد كرد يا خير، و نيز مشخص خواهد شد كه آيا فكر خاصي براي كاهش ترافيك روز يكشنبه آينده كه اول مهر ماه است، شده يا خير. اما اگر وضعيت كنوني تغييري نكند، تهراني‌ها از حالا بايد منتظر يك ترافيك وحشتناك، و خيابان‌هاي تهران بايد منتظر يك وضعيت در حال انفجار باشند

No comments: