Wednesday, September 19, 2007

تشکيل جبهه مشترک عليه ايران

تشکيل جبهه مشترک عليه ايران
تفسير بوستون گلوب از فراخوان فرمانده آمريکايي - پنجشنبه 29 شهریور 1386 [2007.09.20]
برايان مورفي
به دنبال سخنان دو ژنرال با سابقه آمريکائي درباره خطر ايران به گزارش خبرگزاري آسوشيتد پرس فرمانده ارشد نيروهاي نظامي ايالات متحده در خاورميانه، هم پيمانان عرب آمريکا را براي تشکيل جبهه متحدتري در برابر ايران تحت فشار قرار داده است. از نظر واشنگتن، ايران تهديدي دايم براي منطقه است.
آدميرال فالون با توجه به ترکيب نظامي منطقه و گستره کشورهاي امير نشين در اطراف خليج فارس، درخواست خود را از رهبران عرب براي مقابله با بلند پروازي هاي ايران در گسترش نفوذ خود در منطقه و پيشبرد برنامه هاي هسته اي اعلام کرده است.
فالون با دقت زياد از هر گونه بحث و گفتگوي عمومي در خصوص طرح هاي جنگي احتمالي و يا ايراد تهديدات مستقيم عليه ايران که در حوزه عملياتي اوست خودداري مي کند. او فرمانده مرکز نظامي ايالات متحده و مسوول نيروهاي نظامي در آسياي مرکزي، خاورميانه و شاخ آفريقا است.
سفر 10 روزه اي که او از روز شنبه از کشور بحرين آغاز کرده، بيشتر با انگيزه آماده سازي رهبران کشورهاي خليج فارس صورت مي گيرد، در حالي که از سوي ديگر روز يکشنبه فشارهاي مستقيم ديگري بر ايران وارد مي شد. وزير امور خارجه فرانسه، برنارد کوشنر گفت اگر ايران به سلاح اتمي دست پيدا کند، دنيا بايد خود را براي جنگ با آنها آماده کند.
فالون پس از گفتگوهايش با وزير دفاع بحرين، شيخ خليفه بن احمد الخليفه، در مصاحبه اي گفت: "ما به دنبال هم پيمانان جديد از نوع پيمان ناتو نيستيم."
او گفت اما ايالات متحده خواهان چنان اتحادي است که وقتي ايراني ها به خليح فارس نگاه مي کنند، شاهد گروهي از کشورهاي متحد با عکس العمل يکسان باشد. البته اين موضوع آساني نيست.
بسيار از شيخ نشين هاي خليج فارس نظير بحرين و اجزاي امارات متحده عربي ارتباطات گسترده فرهنگي و تجاري با ايران دارند و نگران شهروندان شيعه خود هستند که به ايران وابسته اند.در ماه مه، محمود احمدي نژاد در حضور مقامات دوبي، قلب اقتصادي امارات متحده، وارد يک جنگ لفظي بي سابقه با آمريکا شد در حاليکه ديک چني، معاون رييس جمهور ايالات متحده، روز قبلش به اميد کاهش نفوذ تهران در منطقه از آنجا ديدار کرده بود.
معذالک نيروهاي قوي متعددي همچنان سران خليج فارس را به سمت واشنگنتن حرکت مي دهد.
عربستان سعودي به عنوان قدرت اصلي در خليج فارس از گسترش نفوذ رقيب منطقه اي خود، يعني ايران، ميان مسلمانان شيعه نگران است. شيعيان اکثريت مردم عراق را تشکيل مي دهند و داراي گروه هاي قابل توجهي در کشورهاي با اکثريت سني هستند.
واشنگتن پيمان نظامي نزديکي با دوستانش در گستره خليج فارس دارد: حدود 40 هزار نيروي نظامي ايالات متحده در اين منطقه و عمدتا" در کشور کويت به عنوان نقطه کليدي در نزديکي عراق مستقر شده و همچنين سرفرماندهي ناوگان پنجم آمريکا در بحرين حضور دارد.
علي الاحمد، مدير موسسه روابط خليج فارس در واشنگتن مي گويد: "اين کشورها مي دانند که نمي شود با ايران دشمني کرد زيرا آنها مجبورند در کنار ايراني که آنطرف خليج قرار گرفته زندگي کنند. از طرف ديگر آنها نمي خواهند به پيوندهايشان با ايالات متحده که داراي منافع فراواني در آنجاست آسيبي برسد. اين نقطه بسيار مشکل است."
فالون حامل اين پيام است که حکام خليج فارس به عنوان نيروي بازدارنده مهم در خط مقدم براي ايران هستند. ايران تمامي حاشيه شمالي خليج فارس را در اختيار دارد و مي تواند براي جريان انتقال تانکرهاي نفت از تنگه هرمز يک تهديد حياتي باشد.
منبع: بوستون گلوب – 19 سپتامبر

No comments: