Sunday, September 16, 2007

گزارش شکنجه دانشجويان آماده مي شود

گزارش شکنجه دانشجويان آماده مي شود
مسئول هيات بررسي خبر داد: - دوشنبه 26 شهریور 1386 [2007.09.17]
height="50" />روزبه ميرابراهيمي
عليرضا آوايي رئيس کل دادگستري استان تهران که از ماه پيش مامور بررسي و تهيه گزارش شکنجه هاي اعمال شده بر دانشجويان بازداشتي اميرکبير شده بود ديروز اعلام کرد گزارش بررسي ها را تا پايان هفته آماده خواهد کرد.
خبرگزاري مهر در خبري به نقل از آوايي نوشت: "قرار بود دو کار را در اين خصوص انجام دهيم. اولين کار تسريع در رسيدگي به اين پرونده ها بود که بحمدالله آقايان نيز همت کردند و پرونده جهت رسيدگي به دادگاه ارجاع شده است و اميدواريم دادگاه نيز رأي عادلانه و منطبق با موازين قانوني را صادر کند و دومين کار ما اين بود که يک هيأت بازرسي را براي بررسي ادعاي شکنجه اين دانشجويان به زندان ارسال کنيم که اين کار نيز صورت گرفت."
رئيس دادگستري استان تهران در همين گفت و گو خبر از مقاومت هايي در ابتداي کار بررسي اين هيات داد و گفت: "اين هيأت در مرحله اول با مشکلات و موانعي مواجه شد اما اين موانع در حال حاضر برداشته شده و اميدواريم گزارش مربوط به بررسي ادعاي اين دانشجويان هفته جاري آماده و به ما ارائه شود."
هر چند خبرنامه اميرکبير در مورد تحقق اين وعده ابراز ترديد کرده است اما بسياري ديگر به اين موضوع با خوشبيني نگاه مي کنند.
اين تحول در حالي روي خواهد داد که در هفته گذشته ( در ايام تعطيلي روزآنلاين) خبرنامه امير کبير به نقل از خانواده هاي سه دانشجوي در بند مانده و چند دانشجوي آزاد شده شرح کاملي از نشست اخير اين افراد با رئيس دادگستري استان تهران را منتشر کرد که جزئيات تکاندهنده اي در آن وجود داشت.
ديدار با آوايي
روز شنبه ۳ شهريورماه، دانشجويان آزاد شده دانشگاه اميرکبير به همراه علي وفقي يک عضو آزاد شده شوراي مرکزي دفتر تحکيم وحدت و خانواده احسان منصوري، يکي از سه دانشجويي که همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوين در بازداشت به سر مي برد، با رئيس دادگستري استان تهران ديدار کردند.
به گزارش خبرنامه اميرکبير دراين ديدار که در دفتر عليرضا آوايي انجام شد، محمدلو يکي از اعضاي کميسيون حقوق بشر اسلامي، نيز دانشجويان آزاد شده را همراهي مي کرد. در ابتداي اين ديدار، محمدلو در خصوص پيگيري هايي که جهت آزادي دانشجويان در بند داشته است، اظهار داشت: "تعداد زيادي از دانشجويان دربند طي هفته هاي گذشته با پيگيري هايي که خانواده هاي ايشان، نمايندگان مجلس و مسئولين قوه قضاييه داشتند آزاد شدند. اما متاسفانه تغييري در وضعيت سه دانشجوي دانشگاه اميرکبير که از بقيه دانشجويان زودتر بازداشت شده بودند و تا الان مدت زيادي را در بازداشت به سر برده اند ايجاد نشده است."
محمدلو با بيان اينکه خانواده اين سه دانشجو، تلاش هاي زيادي را جهت حل و فصل موضوع فرزندانشان از طريق ديدار با مقامات قوه قضاييه داشته اند، خاطرنشان کرد: "ما تلاش زيادي کرديم تا با همکاري مقامات مسئول در قوه قضاييه مشکل بازداشت اين سه دانشجو را حل کنيم اما متاسفانه هر چه بيشتر تلاش مي کنيم، وضعيت ايشان به جاي آنکه بهتر بشود، بدتر شده است. به عنوان مثال پس از آنکه رياست محترم قوه قضاييه دستور آزادي اين سه دانشجو را صادر کردند، ملاقات ها و تماس هاي تلفني ايشان هم قطع شد و بار ديگر آن ها را به سلول انفرادي منتقل کرده اند." محمدلو در پايان سخنان خود از رئيس دادگستري استان تهران خواست با توجه به زمان بسيار طولاني بازداشت اين دانشجويان و همچنين پيگيري چندين ماهه خانواده هاي ايشان، وضعيت احمد قصابان، احسان منصوري و مجيد توکلي را با جديتي بيش از پيش دنبال کند.
ماجراي انتشار نشريات "موهن"
در ادامه اين ديدار آوايي از يکي از دانشجويان اميرکبير خواست جريان انتشار نشريات موهن و التهاب يکباره فضاي دانشگاه اميرکبير را مفصلا توضيح دهد. اين دانشجوگفت: "به نظر ما سرآغاز داستان دانشگاه اميرکبير دقيقا به يک سال پيش باز مي گردد. در خردادماه ۸۵ مديريت دانشگاه اميرکبير با ادله اي غيرحقوقي و غيرقانوني انتخابات انجمن اسلامي را فاقد وجاهت دانست. اما دانشجويان عليرغم خواست مديريت دانشگاه انتخابات را برگزار کردند. مديريت هم در اواسط تابستان و در نيمه هاي شب اقدام به تخريب ساختمان انجمن کرد. همين امر دانشجويان را بر آن داشت تا از طريق نشريات خود اعتراض خود را به گوش مسئولين برسانند." در ادامه دانشجويان حاضر در نشست به شرح ماجراي انتشار نشريات "موهن" در دانشگاه اميرکبير پرداختند و واکنش هاي خود در پي آن را نيز تشريح کردند.
در ادامه جلسه رئيس دادگستري استان تهران از يکي از اين دانشجويان پرسيد: "شما انتساب اين نشريات به خودتان را رد مي کنيد؟" که اين دانشجو پاسخ داد: "بله، ما چه قبل از بازداشت و چه در طول مدت بازداشت و چه الان که آزاد شديم همواره تاکيد کرديم که اين نشريات جعلي است و ما خودمان شاکي اين پرونده هستيم." در ادامه دو نفر ديگر از دانشجويان آزاد شده دانشگاه اميرکبير به توضيح شرايط بازداشت خود در بند ۲۰۹ زندان اوين پرداختند. اين دانشجويان ضمن بيان موارد بدرفتاري بازجوها در حين بازجويي به نامه خود پس از آزادي به آوايي و درخشان نيا، قائم مقام دادگستري استان تهران، اشاره کردند و از اينکه دفتر روابط عمومي دادگستري وقت ملاقات به ايشان نداده گلايه کرده و اظهار داشتند: "ما هفته اي پس از آزادي به دفتر روابط عمومي دادگستري مراجعه کرديم تا وقت ملاقات بگيريم اما مسئول مربوطه به ما گفت دستور داده اند که براي دانشجويان و ديگر پرونده هاي امنيتي وقت ملاقات ندهند."
گلايه از عدم نظارت بر بازپرسي ها
به گزارش خبرنامه اميرکبير در ادامه اين ديدار علي وفقي، عضو شوراي مرکزي دفتر تحکيم وحدت هم به بيان چگونگي بازداشت و شرايط نگه داري خود در بند ۲۰۹ زندان اوين اشاره کرد و گفت: "من به جرات مي توانم بگويم نحوه بازجويي و برخورد بازجوها با دانشجويان پلي تکنيک به کلي با ما تفاوت داشت. من در طول مدت بازداشت گاها در رفت و آمدها دانشجويان دانشگاه اميرکبير را مي ديدم که چگونه با آن ها برخورد مي کردند. چند بار هم توانستم با آن ها صحبت کنم. همين مسئله باعث شد در طول مدت بازداشت شرايط خودم را فراموش کنم و فقط به اين دانشجويان که واقعا رفتارهاي زشت و زننده اي با آن ها داشته اند، فکر کنم."
جزئيات تازه اي از ديدار خانواده ها با مرتضوي
در ادامه اين جلسه، رئيس دادگستري تهران ضمن اشاره به ديدار خانواده دانشجويان در بند با سعيد مرتضوي، دادستان استان تهران، از خانواده منصوري خواست به شرح اين ديدار بپردازند. پدر احسان منصوري ضمن ابراز نارضايتي شديد از برخورد مرتضوي با خانواده دانشجويان گفت: "ايشان در طول ديدار با ما به صورت مداوم در حال توهين و تهديد ما بود. از در که وارد شديم ايشان به چادر همسر بنده و مادر احمد قصابان اشاره کرد و گفت مگر شما مسلمانيد که حجاب داريد؟! از نظر من شما کافريد. ايشان همچنين به ما گفت چه کسي گفته اين دانشجوها شکنجه شده اند؟! من بايد بگويم که من مي گويم شکنجه نشده اند. اصلا شکنجه شدن بچه هايتان را به هر الاغي بگوييد، مي خندد."
پدر احسان منصوري در ادامه به بخش ديگري از سخنان مرتضوي اشاره کرد و گفت: "ايشان به ما گفتند شما که مي گوييد بچه هايتان شکنجه جنسي شده اند، اصلا مي دانيد شکنجه جنسي يعني چه؟ سپس آقاي مرتضوي شروع کردند در حضور همسران ما برداشت خودشان را از شکنجه جنسي در مورد زن و مرد توضيح دادند و بعد از ما پرسيدند حالا بگوييد ببينم بچه هايتان شکنجه جنسي شده اند يا نه؟! چنان که من حتي از فکر کردن به حرف هاي آقاي مرتضوي شرم دارم ولي براي دفاع از فرزندم حاضرم جمله به جمله سخنان ايشان را خدمتتان عرض کنم." آوايي با قطع سخنان پدر احسان منصوري از وي خواهش کرد از اين قسمت عبور کند.
پدر اين دانشجوي در بند در ادامه اظهار داشت: "ما به آقاي مرتضوي گفتيم ما براي حل اين مشکل با آقاي جمشيدي، سخنگوي قوه قضاييه هم ديدار داشتيم که آقاي مرتضوي در جواب گفتند جمشيدي ديگر کيست؟! براي اين موضوع بايد با من صحبت کنيد. شير اين پرونده دست من است، بخواهم بازش مي کنم، نخواهم مي بندمش. تا الان يک خط متوسط روي پرونده اين دانشجويان کشيده بودم. اگر بخواهم، آن ها را طوري ادب مي کنم که تا هفت پشتتان بسوزيد. مرتضوي به ما گفت نشريات کار همين سه نفر بوده و تا ندامتنامه ننويسند آزادشان نمي کنم. ايشان گفتند ظاهرا نه بچه هايتان ادب شده اند و نه خودتان و من مي خواهم هم آن ها را ادب کنم و هم شما را. الان هم آن ها را به سلول انفرادي منتقل کرده ام و ديگر تا ادب نشويد نه از تلفن خبري هست و نه از ملاقات."
در انتهاي اين ديدار، آوايي با اظهار تاسف نسبت به شرايط به وجود آمده براي دانشجويان گفت: "من از ابتدا پيگير وضعيت دانشجويان بودم و بارها با مسئولين در مورد شرايط آن ها صحبت کرده ام. اما عده اي به من مي گويند تو گول حرف هاي چند جوان دانشجو را خورده اي که براي من اين حرف ها اصلا اهميتي ندارد."
مخالفت با ديدار خبرنگاران با دانشجويان
در خبري ديگر روز جمعه 23 شهريور قوه قضائيه جمعي از خبرنگاران رسانه هاي داخلي و خارجي را براي بازديد به زندان اوين دعوت کرد. در پي اين ديدار که خبرنگاران از مکان هاي هماهنگ شده ديدن کردند برخي از خبرنگاران خواستار ملاقات با سه دانشجوي در بند مانده بودند که سليماني، مديرکل زندان هاي استان تهران، در پاسخ به درخواست خبرنگاران گفت: "اين سه نفر در اختيار قاضي پرونده هستند و ملاقات با آنها با اجازه‌ي قاضي پرونده است. آنها در زندان نگهداري مي‌شوند و چند روز پيش با خانواده‌هايشان ملاقات داشتند
."

No comments: