Thursday, September 06, 2007

لوچانو پاواروتی درگذشت
نيما تمدن
لوچانو پاواروتی، یکی از مشهورترین خوانندگان اپرای جهان، روز پنجشنبه بر اثر ابتلا به بیماری سرطان در سن هفتاد و یک سالگی، در زادگاهش شهر مودنا در ایتالیا، درگذشت
اين خواننده سرشناس اپرا که سال گذشته، بيماری اش سرطان لوزالمعده تشخيص داده شد، ساعات پايانی عمرش را در ميان افراد خانواده و در شهر زادگاهش مودِنا گذراند.
سوگواری برای مرگ لوچيانو پاواروتی روز پنجشنبه در سراسر جهان برگزار می شود. مردی که در دوران فعاليت حرفه ای طولانی و درخشانش، با استفاده از توانايی سحرآميز خود توانست مردمی را که به طور معمول طرفدار اپرا نبودند جذب کند.
اگر برخی صاحب نظران می گويند موسيقی، زبانی جهانی است، لوچيانو پاواروتی قطعا اين سخن را اثبات کرد زيرا هنرش را به ميان توده ها برد.
پاواروتی، خود در سال ۲۰۰۴ و در يک کنفرانس خبری اين نظر را تاييد کرد:«من مردم را شاد می کنم. می دانم که خدا برای من کار خاصی کرده . خدا تارهای صوتی ام را بوسيده و من اين را می دانم.»
عشق پاواروتی به موسيقی از دوران کودکی اش آغاز شد. زمانی که در شهر زادگاهش مودنا بزرگ در حال رشد بود و پدرش که نانوا بود، مجموعه ای از صفحات موسيقی حاوی آثار پرطرفدارترين خوانندگان اپرای آن روز را در اختيارش گذاشت.
در پايان ديدار فينال مسابقات جام جهانی فوتبال ۱۹۹۰ ، پاواروتی در کنار دو خواننده تنور ِ ديگر پلاچيدو دومينگو و خوزه کارِراس کنسرتی در شهر رم برگزار کرد که بعدها پرفروش ترين اثر موسيقی کلاسيک همه زمان ها لقب گرفت
زمانی که لوچيانو پاواروتی نه ساله بود که خانواده اش او را در گروه کُر کليسای شهر ثبت نام کردند.
دوران زندگی حرفه ای پاواروتی، چهار دهه را در بر می گيرد. اجرای نخستين اثر پاواروتی در سالن اپرای مشهور La Scala در شهر ميلان رم و پس از آن در در سالن Covent Garden لندن در سال ۱۹۶۵ بود.
گرچه پاواروتی در سال های بعد با اجرای استادانه معروف ترين اپراهای جهان در نقاط مختلف به فعاليت حرفه ای اش ادامه داد، اما زمان کسب شهرتش در سال ۱۹۹۰ بود. هنگامی که تفسير تازه ای از آريای Nessun Dorma در اپرای «توراندخت» پوچينی را به اجرا گذاشت.
در متن اپرای پوچينی Nessun Dorma به «هيچکس خواب نيست» معنا شده است. از همين رو همزمان با برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال ايتاليا در سال ۱۹۹۰، اين بخش از اجرای پاواروتی، به آهنگ اصلی گزارش های شبکه «بی بی سی» از مسابقات فوتبال جام جهانی در آن سال بدل شد.
همين بخش از اپرای پوچينی، با اجرای پاواروتی، در ميان عامه مردم سراسر جهان محبوب شد و تقريبا به اثری بدل شد که در بسياری نقاط پاواروتی را با آن می شناختند.
در پايان ديدار فينال مسابقات جام جهانی فوتبال ۱۹۹۰ ، پاواروتی در کنار دو خواننده تنور ِ ديگر (پلاچيدو دومينگو و خوزه کارِراس) کنسرتی در شهر رم برگزار کرد که بعدها پرفروش ترين اثر موسيقی کلاسيک همه زمان ها لقب گرفت.
موفقيت و محبوبيت همين همخوانی های سه نفره بود که در دهه ۱۹۹۰، آنها را برای اجرای کنسرت در اماکن سر باز و يا استاديوم های ورزشی روانه چهارگوشه جهان کرد. کنسرت هايی که صدها هزار نفر را مجذوب کرد و ميليون ها تن ديگر، از طريق تلويزيون آن را دنبال کردند.
روز پنجشنبه در سراسر جهان، افراد فراوانی برای پاواروتی سوگواری کردند اما قطعا جايی به اندازه وطنش برای او سوگوار نيستند. صبح روز پنجشنبه، ساعتی پس از انتشار خبر مرگ «استاد»، يکی از شهروندان رم گفت: «مرد بزرگ موسيقی درگذشته است. من به شدت از شنيدن اين خبر شوکه شدم زيرا از مدت ها پيش، کارهای او را دنبال می کردم.»
مارنگو، يکی ديگر از هموطنان پاواروتی، مرگ او را به فقدانی عظيم تشبيه کرد: «شکی در اين باره نيست. اين فقدانی بزرگ است زيرا خواننده ای علی رتبه در گذشت. اين فقدانی برای همه جهان است. و متاسفانه، اين زندگی است.»
اپرای سلطنتی لندن، با انتشار بيانيه ای به مناسبت مرگ پاواروتی، او را «يکی از هنرمندان نادر» توصيف کرد «که در زندگی مردم جهان تاثير گذاشته اند.» بنا به بيانيه اپرای سلطنتی لندن، اين «ميراث پاواروتی» است.
مراسم خاکسپاری پاواروتی در شهر زادگاهش مودنا، روز شنبه، هشتم سپتامبر برگزار می شود.

No comments: