Tuesday, September 18, 2007

بازی دیگری از جانب روس ها - بازهم تاخیر در سوخت نیروگاه

هم تاخیر در سوخت نیروگاه
بازی دیگری از جانب روس ها - چهارشنبه 28 شهریور 1386 [2007.09.19]
/>کوروش سليمي
یک هفته بعد از اظهارات خوشبینانه رييس سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر آماده شدن سوخت نیروگاه هسته ای برای ارسال به ایران، و دو روز بعد از تکذیب این خبر توسط روس ها، ایران و روسیه در وین توافق جدیدی را اعلام داشتند که معنای آن تاخیر در آماده سازی بوشهر برای هشتمین بار است.
به نوشته خبرگزاری ها رؤساي سازمان هاي انرژي اتمي ايران و روسيه به توافق جديدي درباره راه اندازي نيروگاه بوشهر دست يافتند. اين در حالي است که هفته گذشته آقازاده با کرینکو همتای روسی خود در مسکو دیدار کرده و اعلام داشته بود که سوخت نیروگاه بوشهر در انبار آماده است.آن چه عجیب به نظر می رسد اطلاعاتی است که از توافق های تازه درز کرده؛ چنان که محمد سعیدی معاون بین المللی سازمان انرژی اتمی ایران گفته رؤساي سازمان هاي انرژي اتمي ايران و روسيه در حاشيه پنجاه ويكمين كنفرانس عمومي سالانه آژانس بين المللي انرژي اتمي توافق كردند تا تيم هاي كارشناسي دو كشور تا يك ماه آينده جمع بندي خود را درباره راه اندازي نيروگاه بوشهر ارائه دهند.
وي با اشاره به ديدار آقازاده و كرينكو اظهار داشته: در روزهاي آتي تيم هاي كارشناسي دو كشور براي بررسي روند راه اندازي و بهره برداري نيروگاه بوشهر كار خود را ادامه مي دهند و ظرف يك ماه آينده نتايج و جمع بندي هاي به دست آمده را به رؤساي سازمان هاي انرژي اتمي دو كشور براي تصميم گيري ارائه مي دهند.
روسيه بر اساس آخرین وعده خود باید اسفند ماه سال گذشته سوخت نيروگاه بوشهر را به ايران ارسال می کرد اما نه تنها اين كار صورت نگرفت بلكه پس از آن روسيه در بهانه جويي هاي جديد و تكراري اعلام كرد كه نيروگاه بوشهر در موعد مقرر آذرماه سال جاري راه اندازي نمي شود و احتمالاً اين نيروگاه در سال 2008 راه اندازي خواهد شد.
غلامرضا آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در حاشيه مجمع عمومي آژانس بين المللي انرژي اتمي با محمد البرادعي نيز ديدار كرده است. وي همچنين در نشستي با اعضاي غيرمتعهد آژانس با آنها به گفت وگو پرداخته ا
ست.

No comments: