آثاری که کسی آن ها را نمي بیند
گزارش گاردین از آثار هنري معروف جهان در موزه هنرهاي معاصر تهران - سه شنبه 8 آبان 1386 [2007.10.30]
رابرت تیت
آثار پیکاسو در بازار هنري بین الماللي، بین 25 تا 30 میلیون پوند، ارزش دارند اما آیت الله خمیني فقید خشمگينانه به اثری از وی چشم دوخته است.
پرتره رهبر ایران در اندازه طبیعي با نارضایتي کامل، به شاهکار نقاش اسپانیایي "نقاش و مدلش"، اثري که هر تکه آن تحریک کننده توصیف شده ، خیره مانده است. این دو پرتره تقریبا روبروِی هم در انبار موزه هنرهاي معاصر، آویزان شده اند. در کنار این اثر و در همان انبار تاریک، تعدادي از مهم ترین آثار هنري جهان در کنار هم قرار گرفته اند: آثار هنرمنداني چون مونه، ون گوگ، پیسارو، رنوار، گوگن، تولوز لوترک، مگریت، میرو و براک. این مجموعه شامل یکي از با ارزش ترین تابلو هاي جکسون پولاک است و در بخش پاپ آرت، پرتره هاي میک جگر، مرلین مونرو و مائو تسه دونگ اثر اندي وارهول، خودنمایي می کند.
اگرچه این گنجینه هنري یکي از مهم ترین و قابل توجه ترین کلسیون هنر غرب در آسیا محسوب مي شود، اما پشت در هاي بسته مانده که به شدت از آن مراقبت مي شود و با قفل رمزدار باز مي شود. این آثار بعضي اوقات بنا به درخواست هنرمندان یا دانشجویان هنر، برایشان به نمایش در مي آید اما هیچ برنامه اي براي نمایش عمومي این آثار وجود ندارد.
تابلو های زندانی در دهه هفتاد میلادي توسط همسر آخرین شاه ایران، ملکه فرح، خریداري شده، قربانی اعتقادات رئیس جمهور ایران، محمود احمدي نژاد است که طرفدار انزواي فرهنگي ایران است. رئیس جمهور تندروی ایران، نه فقط در زمینه انرژی هسته اي و ژئوپولیتیک با غرب در کشمکش است، بلکه با "دفن" کردن آثار هنري آزادي هاي اجتماعي، روشنفکري و فرهنگي را سرکوب مي کند.
محمدحسین صفار هرندي، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامي احمدي نژاد، به بهانه حفظ ارزش هاي اسلامي نظام، کتاب ها و موسیقي غربي را ممنوع و سانسور مي کند. هفته گذشته، کافه نشینان ایران با بسته شدن چهار کافه کتاب در تهران، شوکه شدند.
آثار نقاشي به نمایش در آمده در موزه هنر هاي معاصر تهران ، همه آثار هنرمندان ایراني است. حبیب الله صادقي، مدیر موزه که توسط دولت احمدي نژاد انتخاب شده است با جهاني شدن غربي، مخالف است و آن را "سوسیالیزم فرهنگي" مي نامد. او به گاردین گفت:« ما با فرهنگ تهاجمي سلطه گر، مخالفیم. غربي ها، بخصوص آمریکا، گمان مي کنند که بر همه جهان حکومت مي کنند و بقیه مردم، نوکر آنها هستند. شاید آنها خودشان را سرداران رومي فرض کرده اند و ما را گلادیاتور».
اما آقاي صادقي که خودش هم نقاش است، معتقد است که عقایدش مانع از به نمایش در آمدن این آثار نیست و این موضوع به کمبود فضاي مناسب ربط دارد تا سیاست. او مي گوید تابلو ها در مکاني امن و مطمئن نگه داري مي شوند تا براي آیندگان باقي بمانند. آقاي صادقي، در حالیکه این آثار را نشان مي داد، گفت:« ایران مفتخر است که مالک این آثار با ارزش و منحصر بفرد است. من به همه شان افتخار مي کنم. ما وظیفه داریم که بخوبي از این آثار مراقبت کنیم و این کار را نه فقط براي خودمان، بلکه براي بشریت انجام مي دهیم. اینکه ما این آثار را در اینجا نگه داري مي کنیم معني اش این نیست که آنها را نمي خواهیم. غربي ها فکر مي کنند ما آثار هنري شان را زنداني کرده ایم. نه، اینطور نیست، ما منتظریم تا موزه بزرگ تري براي نمایش دادن آنها بسازیم. ما و دولت در جستجوي مکان مناسب هستیم تا موزه اي بسازیم که وسعت آن 40 یا 50 برابر این موزه باشد.
اما علیرضا سمیع آذر، مدیر پیشین موزه، این توضیح را رد کرد و گفت که موزه فقط دستخوش فضاي سیاسي ضد غربي است که بالا گرفتن تنش بین ایران و غرب، درمورد برنامه هاي اتمي ایران، روی موزه هم اثر گذاشته است. آقاي سمیع آذر، که قبل از برکناري در سال 2005، همه آثار را درطول پنج ماه به نمایش گذاشته بود، مي گوید:« آنها می توانند این آثار را دست کم یک یا دوبار بر اساس موضوع و با عنوان امپرسیونیسم یا اکسپرسیونیسم، به نمایش بگذارد. این اقدام همه فضاي موزه را اشغال نمي کند. آنها این آثار را در این دوسال گذشته نمایش نداده اند، زیرا سیاست هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ایجاب مي کند که فرهنگ و هنر غربي معرفي نشود. در دوسال گذشته هیچ نمایشگاهي از آثار هنرمندان خارجي، چه هنرمندان غربي و چه هنرمنداني در همسایگي ایران برگزار نشده است. این یک سیاست خود محور است که منجر به انزوا مي شود.
انقلاب
این آثار زماني خریداري شدند که حکومت شاه با ثروت سرشاري که از نفت بدست آورده بود، در اوج بود و آثار هنري در آن زمان با قیمت هاي ارزان به فروش گذاشته مي شد. مجموعه این آثار در مقایسه با امروز بین 1 تا 2.5 میلیارد پوند ارزش دارند.
این مجموعه توسط پسر عموي ملکه، کامران دیبا که خود معمار و اولین مدیر موزه هنرهاي معاصر هم بود، براي افتتاح موزه در سال 1997، جمع آوري شد. با وجود اینکه ملکه فرح، مالک این آثار بود اما این آثار در موزه ماند تا انقلابی که به سقوط همسر او منجرشد. همزمان با انقلاب، کارکنان 0وزه این آثار را موزه این آثار قیمتی را به زیرزمین موزه منتقل کردند تا از دست غارتگران و انقلابیون، در امان بماند.
آیدین آغداشلو، نقاش که به عنوان مشاور هنري این آثار کار کرده است مي گوید:« بعضي روزها مردم دور موزه سپر انساني ایجاد مي کردند تا در دوران دشوار انقلاب، از این آثار حفاظت کنند. در روزهاي اول انقلاب، یکي از مسئولان جدید موزه از من سووال کرد این آشغال ها چیست که در زیر زمین موزه قرار دارد. او به من مي گفت که پسرش بهتر نقاشي مي کنند. من به او گفتم که این ها آثار گران قیمتي هستند که باید مثل گنجینه از آن مواظبت شود، چون یک روز ارزش آنها خیلي زیاد مي شود. کارکنان فعلي موزه به این آثار افتخار مي کنند و بشدت از این مجموعه مراقبت مي کنند. اما نشان دادن این اثار برایشان اهمیت ندارد. این بخش غم انگیز ماجراست».
دوران احمدي نژاد
- به ده ها هزار زن به دلیل پوشش نا مناسب اسلامي، تذکر داده شد.- سال گذشته، مجلس بودجه اي را براي طراحي لباس اسلامي اختصاص داد.- به اساتید دانشگاهي در مورد سفر هاي خارجي و شرکت در کنفرانس ها هشدار داده شد.- اساتید دانشگاه ایراني- آمریکایي به اتهام اقدام علیه امنیت ملي بازداشت شدند.- کافه کتاب ها بسته شدند که در میان آنها نام کتاب فروشي هایي دیده مي شد که محل برگزاري نشست هاي ادبي بودند.- هفته گذشته، مقامات امنیتي خبر از برخورد با فروشندگان سي دي هاي فیلم و موزیک غربي، دادند.
منبع: گاردین 29 اکتبر
گزارش گاردین از آثار هنري معروف جهان در موزه هنرهاي معاصر تهران - سه شنبه 8 آبان 1386 [2007.10.30]
رابرت تیت
آثار پیکاسو در بازار هنري بین الماللي، بین 25 تا 30 میلیون پوند، ارزش دارند اما آیت الله خمیني فقید خشمگينانه به اثری از وی چشم دوخته است.
پرتره رهبر ایران در اندازه طبیعي با نارضایتي کامل، به شاهکار نقاش اسپانیایي "نقاش و مدلش"، اثري که هر تکه آن تحریک کننده توصیف شده ، خیره مانده است. این دو پرتره تقریبا روبروِی هم در انبار موزه هنرهاي معاصر، آویزان شده اند. در کنار این اثر و در همان انبار تاریک، تعدادي از مهم ترین آثار هنري جهان در کنار هم قرار گرفته اند: آثار هنرمنداني چون مونه، ون گوگ، پیسارو، رنوار، گوگن، تولوز لوترک، مگریت، میرو و براک. این مجموعه شامل یکي از با ارزش ترین تابلو هاي جکسون پولاک است و در بخش پاپ آرت، پرتره هاي میک جگر، مرلین مونرو و مائو تسه دونگ اثر اندي وارهول، خودنمایي می کند.
اگرچه این گنجینه هنري یکي از مهم ترین و قابل توجه ترین کلسیون هنر غرب در آسیا محسوب مي شود، اما پشت در هاي بسته مانده که به شدت از آن مراقبت مي شود و با قفل رمزدار باز مي شود. این آثار بعضي اوقات بنا به درخواست هنرمندان یا دانشجویان هنر، برایشان به نمایش در مي آید اما هیچ برنامه اي براي نمایش عمومي این آثار وجود ندارد.
تابلو های زندانی در دهه هفتاد میلادي توسط همسر آخرین شاه ایران، ملکه فرح، خریداري شده، قربانی اعتقادات رئیس جمهور ایران، محمود احمدي نژاد است که طرفدار انزواي فرهنگي ایران است. رئیس جمهور تندروی ایران، نه فقط در زمینه انرژی هسته اي و ژئوپولیتیک با غرب در کشمکش است، بلکه با "دفن" کردن آثار هنري آزادي هاي اجتماعي، روشنفکري و فرهنگي را سرکوب مي کند.
محمدحسین صفار هرندي، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامي احمدي نژاد، به بهانه حفظ ارزش هاي اسلامي نظام، کتاب ها و موسیقي غربي را ممنوع و سانسور مي کند. هفته گذشته، کافه نشینان ایران با بسته شدن چهار کافه کتاب در تهران، شوکه شدند.
آثار نقاشي به نمایش در آمده در موزه هنر هاي معاصر تهران ، همه آثار هنرمندان ایراني است. حبیب الله صادقي، مدیر موزه که توسط دولت احمدي نژاد انتخاب شده است با جهاني شدن غربي، مخالف است و آن را "سوسیالیزم فرهنگي" مي نامد. او به گاردین گفت:« ما با فرهنگ تهاجمي سلطه گر، مخالفیم. غربي ها، بخصوص آمریکا، گمان مي کنند که بر همه جهان حکومت مي کنند و بقیه مردم، نوکر آنها هستند. شاید آنها خودشان را سرداران رومي فرض کرده اند و ما را گلادیاتور».
اما آقاي صادقي که خودش هم نقاش است، معتقد است که عقایدش مانع از به نمایش در آمدن این آثار نیست و این موضوع به کمبود فضاي مناسب ربط دارد تا سیاست. او مي گوید تابلو ها در مکاني امن و مطمئن نگه داري مي شوند تا براي آیندگان باقي بمانند. آقاي صادقي، در حالیکه این آثار را نشان مي داد، گفت:« ایران مفتخر است که مالک این آثار با ارزش و منحصر بفرد است. من به همه شان افتخار مي کنم. ما وظیفه داریم که بخوبي از این آثار مراقبت کنیم و این کار را نه فقط براي خودمان، بلکه براي بشریت انجام مي دهیم. اینکه ما این آثار را در اینجا نگه داري مي کنیم معني اش این نیست که آنها را نمي خواهیم. غربي ها فکر مي کنند ما آثار هنري شان را زنداني کرده ایم. نه، اینطور نیست، ما منتظریم تا موزه بزرگ تري براي نمایش دادن آنها بسازیم. ما و دولت در جستجوي مکان مناسب هستیم تا موزه اي بسازیم که وسعت آن 40 یا 50 برابر این موزه باشد.
اما علیرضا سمیع آذر، مدیر پیشین موزه، این توضیح را رد کرد و گفت که موزه فقط دستخوش فضاي سیاسي ضد غربي است که بالا گرفتن تنش بین ایران و غرب، درمورد برنامه هاي اتمي ایران، روی موزه هم اثر گذاشته است. آقاي سمیع آذر، که قبل از برکناري در سال 2005، همه آثار را درطول پنج ماه به نمایش گذاشته بود، مي گوید:« آنها می توانند این آثار را دست کم یک یا دوبار بر اساس موضوع و با عنوان امپرسیونیسم یا اکسپرسیونیسم، به نمایش بگذارد. این اقدام همه فضاي موزه را اشغال نمي کند. آنها این آثار را در این دوسال گذشته نمایش نداده اند، زیرا سیاست هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ایجاب مي کند که فرهنگ و هنر غربي معرفي نشود. در دوسال گذشته هیچ نمایشگاهي از آثار هنرمندان خارجي، چه هنرمندان غربي و چه هنرمنداني در همسایگي ایران برگزار نشده است. این یک سیاست خود محور است که منجر به انزوا مي شود.
انقلاب
این آثار زماني خریداري شدند که حکومت شاه با ثروت سرشاري که از نفت بدست آورده بود، در اوج بود و آثار هنري در آن زمان با قیمت هاي ارزان به فروش گذاشته مي شد. مجموعه این آثار در مقایسه با امروز بین 1 تا 2.5 میلیارد پوند ارزش دارند.
این مجموعه توسط پسر عموي ملکه، کامران دیبا که خود معمار و اولین مدیر موزه هنرهاي معاصر هم بود، براي افتتاح موزه در سال 1997، جمع آوري شد. با وجود اینکه ملکه فرح، مالک این آثار بود اما این آثار در موزه ماند تا انقلابی که به سقوط همسر او منجرشد. همزمان با انقلاب، کارکنان 0وزه این آثار را موزه این آثار قیمتی را به زیرزمین موزه منتقل کردند تا از دست غارتگران و انقلابیون، در امان بماند.
آیدین آغداشلو، نقاش که به عنوان مشاور هنري این آثار کار کرده است مي گوید:« بعضي روزها مردم دور موزه سپر انساني ایجاد مي کردند تا در دوران دشوار انقلاب، از این آثار حفاظت کنند. در روزهاي اول انقلاب، یکي از مسئولان جدید موزه از من سووال کرد این آشغال ها چیست که در زیر زمین موزه قرار دارد. او به من مي گفت که پسرش بهتر نقاشي مي کنند. من به او گفتم که این ها آثار گران قیمتي هستند که باید مثل گنجینه از آن مواظبت شود، چون یک روز ارزش آنها خیلي زیاد مي شود. کارکنان فعلي موزه به این آثار افتخار مي کنند و بشدت از این مجموعه مراقبت مي کنند. اما نشان دادن این اثار برایشان اهمیت ندارد. این بخش غم انگیز ماجراست».
دوران احمدي نژاد
- به ده ها هزار زن به دلیل پوشش نا مناسب اسلامي، تذکر داده شد.- سال گذشته، مجلس بودجه اي را براي طراحي لباس اسلامي اختصاص داد.- به اساتید دانشگاهي در مورد سفر هاي خارجي و شرکت در کنفرانس ها هشدار داده شد.- اساتید دانشگاه ایراني- آمریکایي به اتهام اقدام علیه امنیت ملي بازداشت شدند.- کافه کتاب ها بسته شدند که در میان آنها نام کتاب فروشي هایي دیده مي شد که محل برگزاري نشست هاي ادبي بودند.- هفته گذشته، مقامات امنیتي خبر از برخورد با فروشندگان سي دي هاي فیلم و موزیک غربي، دادند.
منبع: گاردین 29 اکتبر
No comments:
Post a Comment