Saturday, October 13, 2007

علي هم حكومت خود را مقدس نخواند

علي هم حكومت خود را مقدس نخواند
مراسم دانشگاه شاهرود‎ ‎با حضور بسته نگار و رحماني - یکشنبه 22 مهر 1386 [2007.10.14]
‏ياسر نقوي
علي رغم صدور حكم انحلال انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شاهرود توسط وزارت علوم و فشار ها ‏ومشكلات مختلف ناشي از اين حكم، دانشجويان انجمني اين دانشگاه، مراسم عيد فطر را خارج از دانشگاه و در ‏منازل خويش برگزار كردند. به گفته اين دانشجويان برگزاري اين گونه مراسم ها علي رغم همه مشكلات ادامه ‏خواهند داد.‏
‎‎تشيع علوي و بنيادگرايي‏‎‎
شب بيست و يكم ماه رمضان، به دعوت انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي شاهرود "تقي رحماني" ‏روشنفكر مذهبي طي سخناني از تشيع تعاملي و علوي در مقابل بنيادگرايي و انحصارطلبي سخن گفت.‏
وي ابتدا با توجه به محدوديت مكان سخنراني اظهار داشت:‏‎ ‎‏"دانشجو هرچند پول ندارد اما صفا دارد و مجالس ‏دانشجويي هميشه باصفا و خالي از ريا بوده است."‏
‏ وي افزود:‏‎ ‎‏"بحث ما جنگيدن با قدرت نيست، استقلال است. برگزاري اين نوع مراسم هاي خانگي و كم خرج را ‏بايد به فال نيك گرفت." ‏
وي استقلال مالي انجمن ها از دولت را امري مهم دانست و اضافه كرد:‏‎ ‎‏"اگر دولت كمك كند، در مقابل آن ‏انتظاراتي دارد." وي ابراز اميدواري كرد كه انجمن اسلامي شاهرود به الگويي مناسب براي انجمن هاي اسلامي ‏سراسر كشور بدل شود.‏
رحماني در ادامه سخنان خود در مقابل جنگ اسلامي كه منطقه را تهديد مي كند، پيشنهاد تعامل اسلامي و گفتمان ‏هاي ملي را مطرح کرد. وي ضمن تجليل از دكتر شريعتي اظهار داشت:‏‎ ‎‏"شريعتي قرائتي از شيعه را مطرح كرد ‏كه در نهايت تعاملي است و با سني محمدي و با ماركسيست مشكلي ندارد."‏
اين روشنفكر مذهبي افزود كه چند صنف مي توانند به قرائت تشيع تعاملي كمك كند: "روشنفكرهاي مذهبي، ‏سكولارهاي لطيف و عالمان ديني‎.‎‏"‏
تقي رحماني سپس خطاب به محمود احمدي نژاد گفت:‏‎ ‎‏"چرا به دانيل اورتگا هاي وطني اجازه ي فعاليت نمي ‏دهيد؟"‏
‏ وي با اشاره به صحبت هاي احمدي نژاد در مجمع عمومي سازمان ملل افزود: "او در آنجا چون در موضع ‏قدرت نيست از گفتمان خوشش مي آيد و خواستار اجراي دموكراسي و احترام به حقوق بشر ميشود و اينجا چون ‏در موضع قدرت است از گفتمان بدش مي آيد و دموكراسي را تهوع آور خطاب مي كند."‏
وي در پايان به پرسش هاي دانشجويان پاسخ داد.‏
‎‎دموكراسي ؛ ضرورت زمانه‎‎
‏"محمد بسته نگار" نيز از ديگر روشنفكران ملي- مذهبي طي سخناني از دموكراسي امام اول شيعيان سخن گفت.‏بسته نگار ضمن بررسي تحليلي تاريخ روم و ايران باستان نتيجه گرفت كه در انديشه آن ها جايگاهي براي نظر ‏مردم وجود نداشت و در زمان امام علي(ع) اولين بار است كه از حقوق دوطرفه زمامدار و مردم سخن به ميان ‏مي آيد. وي اظهار داشت: "نظير سخنان و رفتار حكومتي امام علي(ع) در احترام به حقوق مردم و حق حاكميت ‏مردم را نه در دوران زماني حكومت آن بزرگوار و نه در دوره اخير در هيچ كجاي دنيا پيدا نكرده است".‏
عضو شوراي مركزي نهضت آزادي ايران با استناد به نهج البلاغه افزود: "از بدترين و پست ترين حالات زمام ‏دار اين است كه از مدح خوشش بيايد و امام علي(ع) از مداحي بيزار بود و بيشترين نقد پذيري را دارا بود ومدام ‏از مردم مي خواست كه وي را نقد كنند. حال اين روش حكومت را با رفتار حاكمان فعلي مقايسه كنيد كه جلوي ‏هر گونه نقد را ميگيرند و در عوض مدح و ثنا گويي از خويش را ترويج مي كنند".‏
وي در ادامه با ذكر خصوصيات حكومت علي گفت: "علي (ع) هيچ زنداني سياسي نداشت و هيچگاه حكومت خود ‏را مقدس نخواند و پيوسته آن را زميني و امر حكومت را حق مردم مي دانست.علي به مخالفين منتقد خود مي ‏گويد، اظهار مخالفت آن ها فقه است و كسي كه با آن ها يعني منتقدين مخالفت كند جبار است و به مخالفين ‏برانداز(خوارج) مي گويد حقوقشان را از بيت المال بپردازيد، به مساجد راهشان دهيد ولي اگر قيام مسلحانه كردند ‏به ناچار با آن ها مي جنگيم."‏
علي با مخالفين برانداز اينگونه برخورد مي كند در حاليكه حكومت، امروز با منتقدين مصلح خود به گونه اي ديگر ‏رفتار مي كند و انجمن اسلامي دانشجويان را كه تنها نهاد منتقد در دانشگاه هستند را منحل مي كند. وي خطاب ‏به اصحاب حكومت پرسيد: "اين رفتار ها چه سنخيتي با حكمت علوي دارد ؟"‏
بسته نگار اظهار داشت: "دموكراسي ضرورت زمانه است و دير يا زود حاكمان به قاعده دموكراسي تن خواهند ‏داد."

No comments: