علي هم حكومت خود را مقدس نخواند
مراسم دانشگاه شاهرود با حضور بسته نگار و رحماني - یکشنبه 22 مهر 1386 [2007.10.14]
ياسر نقوي
علي رغم صدور حكم انحلال انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شاهرود توسط وزارت علوم و فشار ها ومشكلات مختلف ناشي از اين حكم، دانشجويان انجمني اين دانشگاه، مراسم عيد فطر را خارج از دانشگاه و در منازل خويش برگزار كردند. به گفته اين دانشجويان برگزاري اين گونه مراسم ها علي رغم همه مشكلات ادامه خواهند داد.
تشيع علوي و بنيادگرايي
شب بيست و يكم ماه رمضان، به دعوت انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي شاهرود "تقي رحماني" روشنفكر مذهبي طي سخناني از تشيع تعاملي و علوي در مقابل بنيادگرايي و انحصارطلبي سخن گفت.
وي ابتدا با توجه به محدوديت مكان سخنراني اظهار داشت: "دانشجو هرچند پول ندارد اما صفا دارد و مجالس دانشجويي هميشه باصفا و خالي از ريا بوده است."
وي افزود: "بحث ما جنگيدن با قدرت نيست، استقلال است. برگزاري اين نوع مراسم هاي خانگي و كم خرج را بايد به فال نيك گرفت."
وي استقلال مالي انجمن ها از دولت را امري مهم دانست و اضافه كرد: "اگر دولت كمك كند، در مقابل آن انتظاراتي دارد." وي ابراز اميدواري كرد كه انجمن اسلامي شاهرود به الگويي مناسب براي انجمن هاي اسلامي سراسر كشور بدل شود.
رحماني در ادامه سخنان خود در مقابل جنگ اسلامي كه منطقه را تهديد مي كند، پيشنهاد تعامل اسلامي و گفتمان هاي ملي را مطرح کرد. وي ضمن تجليل از دكتر شريعتي اظهار داشت: "شريعتي قرائتي از شيعه را مطرح كرد كه در نهايت تعاملي است و با سني محمدي و با ماركسيست مشكلي ندارد."
اين روشنفكر مذهبي افزود كه چند صنف مي توانند به قرائت تشيع تعاملي كمك كند: "روشنفكرهاي مذهبي، سكولارهاي لطيف و عالمان ديني."
تقي رحماني سپس خطاب به محمود احمدي نژاد گفت: "چرا به دانيل اورتگا هاي وطني اجازه ي فعاليت نمي دهيد؟"
وي با اشاره به صحبت هاي احمدي نژاد در مجمع عمومي سازمان ملل افزود: "او در آنجا چون در موضع قدرت نيست از گفتمان خوشش مي آيد و خواستار اجراي دموكراسي و احترام به حقوق بشر ميشود و اينجا چون در موضع قدرت است از گفتمان بدش مي آيد و دموكراسي را تهوع آور خطاب مي كند."
وي در پايان به پرسش هاي دانشجويان پاسخ داد.
دموكراسي ؛ ضرورت زمانه
"محمد بسته نگار" نيز از ديگر روشنفكران ملي- مذهبي طي سخناني از دموكراسي امام اول شيعيان سخن گفت.بسته نگار ضمن بررسي تحليلي تاريخ روم و ايران باستان نتيجه گرفت كه در انديشه آن ها جايگاهي براي نظر مردم وجود نداشت و در زمان امام علي(ع) اولين بار است كه از حقوق دوطرفه زمامدار و مردم سخن به ميان مي آيد. وي اظهار داشت: "نظير سخنان و رفتار حكومتي امام علي(ع) در احترام به حقوق مردم و حق حاكميت مردم را نه در دوران زماني حكومت آن بزرگوار و نه در دوره اخير در هيچ كجاي دنيا پيدا نكرده است".
عضو شوراي مركزي نهضت آزادي ايران با استناد به نهج البلاغه افزود: "از بدترين و پست ترين حالات زمام دار اين است كه از مدح خوشش بيايد و امام علي(ع) از مداحي بيزار بود و بيشترين نقد پذيري را دارا بود ومدام از مردم مي خواست كه وي را نقد كنند. حال اين روش حكومت را با رفتار حاكمان فعلي مقايسه كنيد كه جلوي هر گونه نقد را ميگيرند و در عوض مدح و ثنا گويي از خويش را ترويج مي كنند".
وي در ادامه با ذكر خصوصيات حكومت علي گفت: "علي (ع) هيچ زنداني سياسي نداشت و هيچگاه حكومت خود را مقدس نخواند و پيوسته آن را زميني و امر حكومت را حق مردم مي دانست.علي به مخالفين منتقد خود مي گويد، اظهار مخالفت آن ها فقه است و كسي كه با آن ها يعني منتقدين مخالفت كند جبار است و به مخالفين برانداز(خوارج) مي گويد حقوقشان را از بيت المال بپردازيد، به مساجد راهشان دهيد ولي اگر قيام مسلحانه كردند به ناچار با آن ها مي جنگيم."
علي با مخالفين برانداز اينگونه برخورد مي كند در حاليكه حكومت، امروز با منتقدين مصلح خود به گونه اي ديگر رفتار مي كند و انجمن اسلامي دانشجويان را كه تنها نهاد منتقد در دانشگاه هستند را منحل مي كند. وي خطاب به اصحاب حكومت پرسيد: "اين رفتار ها چه سنخيتي با حكمت علوي دارد ؟"
بسته نگار اظهار داشت: "دموكراسي ضرورت زمانه است و دير يا زود حاكمان به قاعده دموكراسي تن خواهند داد."
مراسم دانشگاه شاهرود با حضور بسته نگار و رحماني - یکشنبه 22 مهر 1386 [2007.10.14]
ياسر نقوي
علي رغم صدور حكم انحلال انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شاهرود توسط وزارت علوم و فشار ها ومشكلات مختلف ناشي از اين حكم، دانشجويان انجمني اين دانشگاه، مراسم عيد فطر را خارج از دانشگاه و در منازل خويش برگزار كردند. به گفته اين دانشجويان برگزاري اين گونه مراسم ها علي رغم همه مشكلات ادامه خواهند داد.
تشيع علوي و بنيادگرايي
شب بيست و يكم ماه رمضان، به دعوت انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي شاهرود "تقي رحماني" روشنفكر مذهبي طي سخناني از تشيع تعاملي و علوي در مقابل بنيادگرايي و انحصارطلبي سخن گفت.
وي ابتدا با توجه به محدوديت مكان سخنراني اظهار داشت: "دانشجو هرچند پول ندارد اما صفا دارد و مجالس دانشجويي هميشه باصفا و خالي از ريا بوده است."
وي افزود: "بحث ما جنگيدن با قدرت نيست، استقلال است. برگزاري اين نوع مراسم هاي خانگي و كم خرج را بايد به فال نيك گرفت."
وي استقلال مالي انجمن ها از دولت را امري مهم دانست و اضافه كرد: "اگر دولت كمك كند، در مقابل آن انتظاراتي دارد." وي ابراز اميدواري كرد كه انجمن اسلامي شاهرود به الگويي مناسب براي انجمن هاي اسلامي سراسر كشور بدل شود.
رحماني در ادامه سخنان خود در مقابل جنگ اسلامي كه منطقه را تهديد مي كند، پيشنهاد تعامل اسلامي و گفتمان هاي ملي را مطرح کرد. وي ضمن تجليل از دكتر شريعتي اظهار داشت: "شريعتي قرائتي از شيعه را مطرح كرد كه در نهايت تعاملي است و با سني محمدي و با ماركسيست مشكلي ندارد."
اين روشنفكر مذهبي افزود كه چند صنف مي توانند به قرائت تشيع تعاملي كمك كند: "روشنفكرهاي مذهبي، سكولارهاي لطيف و عالمان ديني."
تقي رحماني سپس خطاب به محمود احمدي نژاد گفت: "چرا به دانيل اورتگا هاي وطني اجازه ي فعاليت نمي دهيد؟"
وي با اشاره به صحبت هاي احمدي نژاد در مجمع عمومي سازمان ملل افزود: "او در آنجا چون در موضع قدرت نيست از گفتمان خوشش مي آيد و خواستار اجراي دموكراسي و احترام به حقوق بشر ميشود و اينجا چون در موضع قدرت است از گفتمان بدش مي آيد و دموكراسي را تهوع آور خطاب مي كند."
وي در پايان به پرسش هاي دانشجويان پاسخ داد.
دموكراسي ؛ ضرورت زمانه
"محمد بسته نگار" نيز از ديگر روشنفكران ملي- مذهبي طي سخناني از دموكراسي امام اول شيعيان سخن گفت.بسته نگار ضمن بررسي تحليلي تاريخ روم و ايران باستان نتيجه گرفت كه در انديشه آن ها جايگاهي براي نظر مردم وجود نداشت و در زمان امام علي(ع) اولين بار است كه از حقوق دوطرفه زمامدار و مردم سخن به ميان مي آيد. وي اظهار داشت: "نظير سخنان و رفتار حكومتي امام علي(ع) در احترام به حقوق مردم و حق حاكميت مردم را نه در دوران زماني حكومت آن بزرگوار و نه در دوره اخير در هيچ كجاي دنيا پيدا نكرده است".
عضو شوراي مركزي نهضت آزادي ايران با استناد به نهج البلاغه افزود: "از بدترين و پست ترين حالات زمام دار اين است كه از مدح خوشش بيايد و امام علي(ع) از مداحي بيزار بود و بيشترين نقد پذيري را دارا بود ومدام از مردم مي خواست كه وي را نقد كنند. حال اين روش حكومت را با رفتار حاكمان فعلي مقايسه كنيد كه جلوي هر گونه نقد را ميگيرند و در عوض مدح و ثنا گويي از خويش را ترويج مي كنند".
وي در ادامه با ذكر خصوصيات حكومت علي گفت: "علي (ع) هيچ زنداني سياسي نداشت و هيچگاه حكومت خود را مقدس نخواند و پيوسته آن را زميني و امر حكومت را حق مردم مي دانست.علي به مخالفين منتقد خود مي گويد، اظهار مخالفت آن ها فقه است و كسي كه با آن ها يعني منتقدين مخالفت كند جبار است و به مخالفين برانداز(خوارج) مي گويد حقوقشان را از بيت المال بپردازيد، به مساجد راهشان دهيد ولي اگر قيام مسلحانه كردند به ناچار با آن ها مي جنگيم."
علي با مخالفين برانداز اينگونه برخورد مي كند در حاليكه حكومت، امروز با منتقدين مصلح خود به گونه اي ديگر رفتار مي كند و انجمن اسلامي دانشجويان را كه تنها نهاد منتقد در دانشگاه هستند را منحل مي كند. وي خطاب به اصحاب حكومت پرسيد: "اين رفتار ها چه سنخيتي با حكمت علوي دارد ؟"
بسته نگار اظهار داشت: "دموكراسي ضرورت زمانه است و دير يا زود حاكمان به قاعده دموكراسي تن خواهند داد."
No comments:
Post a Comment