Thursday, October 25, 2007

نيروی قدس و سپاه پاسداران؛ ابعاد نظامی و ماهيت اقدامات

نيروی قدس و سپاه پاسداران؛ ابعاد نظامی و ماهيت اقدامات
حسين آرين
با اعمال تحريم هايی عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی آمريکا، برای اولين بار، تحريمی از اين نوع، در مورد نيروی مسلح يک کشوراعمال می شود.
آمريکا سپاه پاسداران را گسترش دهنده سلاح های کشتار جمعی و نيروی قدس را حامی عمليات تروريستی می داند.
سپاه پاسداران با استعداد تقريبی ۱۲۵ هزار نفر و کنترل مستقيم بر نيروی مقاومت بسيج، نقش عمده ای را در حيطه نظامی، امنيتی، اقتصادی و سياسی و اجتماعی جمهوری اسلامی ايفا می کند.
سپاه يک نيروی موازی و متعادل کننده در برابر ارتش ۳۵۰ هزار نفری ايران است.
اعضای فعلی و پيشين سپاه پاسداران گردانندگان اصلی صنايع نظامی ايران به شمار می روند. به نظر بسياری از کارشناسان غربی، سپاه يکی از عوامل مهم کنترل و پيشبرد برنامه هسته ای ايران است.
سپاه، برنامه های موشکی ايران از جمله توسعه موشک های ميان برد باليستيک را تحت نظر دارد و از نظر عملياتی، اکثر موشک های ايران در اختيار اين نيرو است.
نيروی دريايی سپاه، متشکل از ۲۰ هزار نفر، کنترل موشک های ساحل به دريای مستقر در سواحل خليج فارس را به عهده دارد و افراد اين نيرو در اغلب جزاير ايران در خليج فارس مستقرند. اين موشک ها برای کشتيرانی و صادرات نفت از خليج فارس خطر عمده ای محسوب می شوند.
يکی ديگر از بخش های عمده سپاه پاسداران، نيروی قدس است. اين نيرو با استعداد تقريبی ۵ هزار نفر، که در واقع يک نيروی مخصوص به حساب می آيد، برای عمليات برون مرزی و جنگ های غير کلاسيک سازماندهی شده است.
از نقطه نظر سلسله مراتب فرماندهی، نيروی قدس، مانند ساير بخش های سپاه پاسداران، تحت فرماندهی آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده کل قوای مسلح است و بودجه سری اين نيروی مخصوص در بودجه سالانه کشور منعکس نمی گردد.
بر اساس گزارش های منتشر شده، برخی از يگان های نيروی قدس در سال ۱۹۸۲ در لبنان مستقر شدند و با آموزش و سازماندهی حزب الله لبنان به دخالت در امور سياسی اين کشور دست زدند.
در اواسط دهه ۱۹۹۰، تعدای از يگان های نيروی قدس به بوسنی اعزام شدند تا مسلمانان بوسنی را در جنگ داخلی، در يوگسلاوی در حال فروپاشی، هدايت کنند.
نيروی قدس متهم است که در ارسال اسلحه به حزب الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطين نيز دست داشته است.
گزارش های گونا گون منابع غربی حاکی از آن است نيروی قدس در پشتيبانی و ارسال اسلحه به شيعيان عراقی و طالبان در افغانستان نقش دارد.
جمهوری اسلامی همواره اين اتهامات را رد کرده است.
اما دولت آمريکا می گويد سپاه پاسداران شيعيان تندروعراقی را ياری می دهد. جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، درباره نقش نيروی قدس درعراق می گويد: «اعضای نيروی قدس سپاه پاسداران پول و اسلحه در اختيار گروه های تند رو می گذارند، از جمله مواد منفجره پيشرفته و با حمايت حزب الله، اين نيروی تندرو خشن در عراق را تعليم می دهند.»
فرماندهان ارشد آمريکايی در عراق می گويند نيروی قدس، بمب های کنار جاده ای و تکنولوژی پيشرفته در اختيار ستيزه جويان عراقی قرار می دهد.
ژنرال ديود پترائوس ، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق، در سپتامبر ۲۰۰۷ گفت: « نيروی قدس به چريک های عراقی برای پيشبرد اهداف خود و ادامه يک جنگ نيابتی کمک می کند.

No comments: