Wednesday, October 17, 2007

خبر خوشی که اعلام نشد چه بود؟


خبر خوشی که اعلام نشد چه بود؟
فرارو : با گذشت بیش از دو روز از اعلام خبر خوشی که به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه قرار بود به فاصله چند ساعت اعلام شود، تاکنون نه تنها این خبر اعلام نشده، بلکه رسانه ها و تریبون های رسمی نظام نیز هچ اشاره ای به آن نمی کنند. به گزارش فرارو ، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با حضور نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی با بیان این که مذاکرات کمیته فنی تهران و مسکو بر سر تکمیل نیروگاه بوشهر مراحل نهایی خود را طی می کند، گفت: «در چند ساعت آینده خبر خوش و رضایت بخشی را در این خصوص خواهیم شنید.» اما تاکنون هیچ خبر مهمی در این رابطه اعلام نشده است و همین امر باعث شده تا گمانه زنی ها در این خصوص اوج بگیرد. یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، درباره محتوای این «خبر خوش» اعلام نشده، گفت: «به احتمال قوی این خبر درمورد توافق روسیه برای ارسال قریب الوقوع اولین محموله سوخت هسته ای برای نیروگاه بوشهر است که طرف روسی خواستار رسانه ای نشدن آن شده است.» این توافق از آن روی اهمیت دارد که تأخیرهای مکرر روس ها در راه اندازی نیروگاه بوشهر، این گمان را تقویت کرده که روسه تحت فشار غرب، نهایتا از تکمیل و یا ارسال سوخت اتمی نیروگاه بوشهر سرباز خواهند زد.
مانع تراشی ها پیش از این شركت‌هاي دولتي «اتم استروي اكسپورت» و «روس اتم» روسيه در توجیه عدم تكميل نيروگاه اتمي بوشهر، پرداخت نشدن مطالبات مالي از سوي طرف ايراني را عامل به تأخیر افتادن تكميل و تحويل اين نيروگاه معرفی کرده‌بودند. اين در حالي بود كه براساس آخرين جدول زماني تعيين‌شده سپتامبر 2007 (شهريور 1386) براي تكميل نيروگاه بوشهر اعلام شده‌بود كه بار ديگر اين زمان با تاخير يك‌ساله از سوي روس‌ها همراه شد. این در حالی بود که تهران هرگونه تاخير در پرداخت مطالبات مالي پيمانكاران روسي را تكذيب كرده بود. و یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه به «فرارو» گفته بود که طرف ايراني در كميته فني كارشناسان حاضر شده‌است مطالبات مالي در قسط پاياني پروژه را پيش‌پرداخت كند تا هرچه سريع‌تر نيروگاه بوشهر در شرايطي كه راه‌اندازي آن از اهميت خاصي برخوردار است آغاز به كار كند. از این روی سخنگوی وزارت امور خارجه اواسط مهر ماه اعلام کرد كه كميته مشترك فني تهران- مسكو پيش از حضور ولادیمیر پوتين به توافق دست خواهند يافت تا با حضور رئيس‌جمهوري روسيه قرارداد ارسال اولين محموله سوخت هسته‌اي در تهران به امضاي طرفين برسد. علاوه بر مسايل مالي يكي ديگر از دغدغه‌هاي روس‌ها رسانه‌اي شدن ارسال اولين محموله سوخت به نيروگاه اتمي بوشهر عنوان شده بود.
سوخت می‌رسد پیشتر و در اواخر شهریور ماه، منوچهر متکی وزير امور خارجه ایران در اظهارنظری غیرمنتظره از ارسال اولین محموله سوخت نيروگاه بوشهر و لاك و مهر شدن اين محموله خبر داده‌بود. این اظهارنظر سبب شد تا روس‌ها سریعا واکنش نشان دهند و هرگونه احتمال ارسال اولین محموله سوخت هسته‌ای به ایران را تکذیب کنند. تا به‌این‌ترتیب با اقدام هماهنگ‌نشده وزیر امور خارجه ایران ارسال محموله به تاخیر بیافتد. در همین حال سخنگوي وزارت خارجه در پايان نشست هفته جاری خود نيز، اعلام خبر خوش درباره نيروگاه هسته‌اي بوشهر را به محمد آقازاده واگذار كرد و اظهار اميدواري كرد كه به زودي وي اين خبر را اعلام كند. روزگذشته نیز رؤساي جمهوري ايران و روسيه، پس از پايان اجلاس سران كشورهاي حاشيه درياي‌خزر درباره مهم‌ترين مسايل دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي در حالی با یکدیگر ديدار و گفت‌وگو كردند که سرگئي كرينكو، رييس آژانس فدرال انرژي اتمي روسيه «روس اتم» و رضا آقازاده، معاون رئيس‌جمهوري ایران و رئيس سازمان انرژي اتمي نیز در این دیدار حضور داشتند. حضور آقازاده و كرينكو در اين نشست سبب شد كه علاوه بر مسائل دوجانبه، موانع پيش روي براي تكميل و يا راه‌اندازي نخستين نيروگاه اتمي جمهوري اسلامي نيز به بحث و تبادل‌نظر گذاشته شود. و نتایج کمیته مشترک فنی تهران و مسکو بررسی شود. یک منبع آگاه به «فرارو» گفت که كميته فني دو كشور به توافقات لازم در اين باره دست يافته‌اند و پوتين براي نخستين حضور خود در ايران، کلید نيروگاه اتمي بوشهر را همراه خود به تهران آورد. اما براساس توافقات صورت‌گرفته، قرار نیست خبری در این باره منتشر شود تا حساسیت قدرت های غربی که مخالف تأسیسات هسته ای ایران هستند، بیش از این برانگیخته نشود.

No comments: