Thursday, October 25, 2007

مخالفت روسیه با تحريم و تهديد ايران

مخالفت روسیه با تحريم و تهديد ايران

ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه روز پنجشنبه بيست و پنجم اکتبر، نسبت به اعمال تحريم های تازه بين المللی عليه ايران هشدار داد و گفت مساله هسته ای جمهوری اسلامی باید از طریق گفت وگو های «صبورانه» حل شود
آقای پوتين که ساعاتی پس از اعلام اعمال تحريم های تازه آمريکا عليه ايران در پرتغال صحبت می کرد، گفت:«رويارويی بر سر مساله برنامه هسته ای ايران می بایست از طريق گفت وگوهای صبورانه حل شود».
رييس جمهوری روسيه، که برای حضور در نشست سران کشورهای عضو اتحاديه اورپا وارد ليسبون شده است، بدون اشاره به اقدام تازه آمريکا عليه ايران، گفت:«چرا شرايط را با تهديد به حمله نظامی و تحريم بايد خراب کرد و به بن بست کشاند؟»
وزير امورخارجه آمريکا، روز پنجشنبه اعلام کرده بود که واشينگتن تحريم های تازه ای عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و سه بانک دولتی -ملت، صادارت و ملی ايران اعمال می کند
آقای پوتين سپس افزود:«مثل يک آدم ديوانه تيغ عريان در دست چرخاندان و به اين سو و آن سو دويدن، راه حل خوبی برای موقعيت پيش آمده نيست».
ولاديمير پوتين که پس از گفت وگو با آنيبال کاواکو سيلوا، رييس جمهوری پرتغال، سخن می گفت، افزود که در سفر هفته گذشته خود به ايران مخالفت قاطع خود را با «گسترش سلاح های هسته ای» به مقام های ايران اعلام کرده است.
آقای پوتين همچنين حل صلح آميز مناقشه اتمی کره شمالی را سرمشق خوبی برای مساله ايران دانست و گفت:«در زمان نه چندان دور گذشته، به نظر نمی رسيد که برنامه اتمی کره شمالی قابل حل است، ولی ما در عمل ان را از طريق راه حل های مسالمت آميز حل کرديم».
روسيه به همراه چين اخيراً مانع از تلاش کشورهای عضو گروه موسوم به ۱+۵ (پنج عضو دايم شورای امنيت به همراه آلمان) برای تصويب قطعنامه تازه ای در شورای امنيت به منظور اعمال تحريم های بيشتر عليه ايران شدند.
به دنبال اصرار روسيه کشورهای عضو گروه ۱+۵ توافق کردند که برای اتخاذ هر تصميم تازه ای در قبال تشديد تحريم ها عليه ايران در انتظار گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی و مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا از نتايج مذاکرات خود با تهران، بنشينند.
آژانس بين المللی انرژی اتمی در مردادماه سال جاری با ايران به توافقی دست يافت که بنابرآن، ايران متعهد شد «ابهاماتی» و «سوال های باقی مانده» درباره فعاليت های هسته ای خود را رفع کند.
ناظران می گويند که صدور يا عدم صدور قطعنامه سوم عليه ايران در شورای امنيت به محتوای اين دو گزارش – گزارش سولانا و گزارش آژانس – و رفتار ايران تا پايان ماه نوامبر، ۳۵ روز، بستگی دارد
.

No comments: