Thursday, October 25, 2007

پرسش کنگره از بوش: می خواهید به ایران حمله کنید؟

پرسش کنگره از بوش: می خواهید به ایران حمله کنید؟

گروهی از نمايندگان دموکرات آمريکا در مجلس نمايندگان اين کشور، اين پرسش را از جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا مطرح کرده اند که آيا درخواست بودجه ۸۸ ميليون دلاری توسعه بمب های سنگرکوب، بخشی از طرح آماده شدن آمريکا برای حمله به ايران است يا نه.
به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت آمريکا از کنگره اين کشور خواسته است تا هزينه توسعه بمب های سنگرکوب با هدف مناسب سازی آنها برای بمب افکن های پيشرفته B-2 را تامين کند.
در لايحه درخواست بودجه اضافی برای مصارف نظامی، دولت بوش خواستار نزديک به ۲۰۰ ميليون دلار اعتبار شده است که بخشی از آن برای هزينه های ارتش آمريکا در افغانستان و عراق هزينه خواهد شد.
بر اساس درخواست دولت آمريکا، ۸/۸۷ ميليون دلار از این رقم برای توسعه بمب های MOP که برای انهدام سنگرها و اهداف عميق در زير زمين به کار می روند، درخواست شده است. نظاميان آمريکايی می خواهند که با تغييراتی در اين بمب ها، قابليت استفاده از آنها توسط بمب افکن های B-2 را فراهم کنند.
برخی کارشناسان می گویند که احتمالا ایران برای جلوگیری از تخریب کامل تاسیسات هسته ای خود در یک بمباران احتمالی، بخشی از این تاسیسات را در اعماق زمین دایر کرده است.
برخی کارشناسان می گویند که احتمالا ایران برای جلوگیری از تخریب کامل تاسیسات هسته ای خود در یک بمباران احتمالی، بخشی از این تاسیسات را در اعماق زمین دایر کرده است. ايالات متحده آمريکا ايران را به تلاش برای دستيابی به بمب اتم متهم می کند، درحالی که تهران تاکيد دارد برنامه های اتمی اش تنها برای توليد انرژی است. دولت آمريکا اعلام کرده است که توسعه بمب های سنگرکوب، برای «واکنش های مناسب در يک عمليات اضطراری» ضروری است و از ارائه جزئيات بيشتر نيز خودداری کرده است. جيم مارون نماينده حزب دموکرات از ويرجينيا به خبرگزاری رويترز گفت: «برداشت من اين است که هدف ايران است، چرا که شما چنين چيزی را برای عراق نياز نداريد. منم نمی دانم کجا می توان از اينها در افغانستان استفاده کرد، تا آنجا که ما می دانيم در افغانستان هيچ تاسيسات تسليحاتی زيرزمينی وجود ندارد.» اين نماينده دموکرات که از مخالفان دادن چنين بودجه ای به دولت بوش است در يک مصاحبه تلفنی تاکيد کرد: «فرض کنيم که شما تلاش کرديد که بيرون غاری را در افغانستان [با اين تسليحات] بمباران کنيد، اما اين کار مثل اين است که با پتک بزرگ روی يک پونز بکوبيد. کمی افراطی است.» جيم مک درموت، يکی ديگر از قانونگذارن دموکرات از واشينگتن، به دليل اينکه حجم انتقادات دولت جرج بوش از ايران بالا گرفته است، درخواست مربوط به بمب های سنگرکوب، را نگران کننده توصیف کرد.
هفته گذشته بوش هشدار داد که ايران مسلح به بمب هسته ای می تواند باعث آغاز جنگ جهانی سوم شود. آقای مک درموت افزود: «بار ديگر و اين بار عليه ايران، بر طبل جنگ کوبيده می شود و ما تا زمان باقی است بايد قدمی برداريم.» اهداف زیرزمینی با اين حال يکی از دستياران کنگره آمريکا گفت که طرح مناسب سازی بمب های سنگرکوب برای بمب افکن های B-2، تا سال ۲۰۰۹ يا ۲۰۱۰ که آقای بوش کاخ سفيد را ترک کرده است، به پايان نخواهد رسيد.
«از زاويه توانايی های بيشتر برای حمله تسليحاتی دقيق تر و سريع تر اين موضوع را ببينيد.»
یک مقام ارشد امور دفاعی
يکی از مقام های ارشد دفاعی، در پاسخ به اين سئوال که توسعه بمب هايی با قابليت نفوذ بالا در زمين، چه کاربردی در عراق و افغانستان خواهد داشت، در پاسخی کوتاه گفته بود: «از زاويه توانايی های بيشتر برای حمله تسليحاتی دقيق تر و سريع تر اين موضوع را ببينيد.» پيشتر کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا گفته بود که دولت آمريکا ترجيح می دهد مشکل پيش آمده با ايران را از طريق ديپلماسی حل کند، اما در عين حال بار ديگر تاکيد کرد که «همه گزينه ها» همچنان روی ميز هستند. حزب دموکرات که اکثريت کنگره آمريکا را در دست دارد، از طولانی شدن جنگ عراق ناراضی است و با عجله، پولی برای جنگ در اختيار بوش قرار نمی دهد.
قانونگذاران دراويل ماه ميلادی جاری گفت که آنها به درخواست بودجه برای جنگی تازه، تا اويل سال ۲۰۰۸ حتی توجه نيز نخواهند کرد و می خواهند که چنين موضوعی با طرح باگشت نيروهای آمريکايی با خانه، مرتبط باشد

No comments: