Monday, October 01, 2007

تدارک امريکا براي حمله ضربتي به ايران - گزارش لاپرس از احتمالات

تدارک امريکا براي حمله ضربتي به ايران
گزارش لاپرس از احتمالات - سه شنبه 10 مهر 1386 [2007.10.02]
مالي پاکن
ايالات متحده در حال تدارک براي حمله به ايران است و زرادخانه نظامي آن مي تواند در ظرف چند ساعت اين کشور را ويران کند. اين موضوع نگران کننده، نتيجه گزارشي است که در ماه اوت توسط دن پلش و مارتين بوچر دو کارشناس بريتانيايي در امور امنيت بين المللي، به چاپ رسيده است.
حتي اگر اين دو کارشناس درخصوص احتمال وقوع جنگ چيزي بر زبان نياورده باشند، ولي نويسندگان اين گزارش تأکيد مي کنند که امريکا براي يک حمله جديد آماده است.
آنها در گزارش خود مي نويسند: "ايالات متحده براي نابود ساختن تأسيسات هسته اي، ارتش، زير ساخت هاي اقتصادي، حکومت، دستگاه هاي دولتي و جنگ افزارهاي کشتارجمعي ايران در ظرف چند روز و حتي چند ساعت تدارکات لازم را ديده است."
نويسندگان در گزارش خود بيش از هر چيز بر اظهارات اخير دولتمردان امريکا و نقشه هاي جنگ تهيه شده توسط دولت بوش اشاره کرده اند. به عنوان مثال، عمليات "ضربه جهاني" به امريکا اجازه خواهد داد تا با استفاده از هواپيماهاي بمب افکن و موشک هاي دوربرد خود، 10 هزار هدف را در ظرف چند ساعت منهدم کند.
اين عمليات همچنين مي تواند با ديگر طرح هاي ويژه جنگي ترکيب شود. يکي از اين طرح ها به هدف جلوگيري از مسدود شدن تنگه هرمز تنظيم شده است؛ تنگه اي که ميليون ها بشکه نفت به طور روزانه از آن عبور مي کند.
اين دو کارشناس همچنين خاطرنشان مي کنند که نيروهاي امريکايي به لطف پايگاه هاي نظامي خود در منطقه مي توانند تنها با 30 دقيقه پرواز خود را به خاک ايران برسانند.
به گفته دن پلش، رييس مرکز مطالعات بين المللي و ديپلماتيک لندن، مردم اين تصور اشتباه را دارند که منابع نظامي ايالات متحده در عراق تحليل رفته و اين کشور ديگر توان ايجاد يک رويارويي جديد را ندارد.
او در اين خصوص به روزنامه لاپرس اظهار داشت: "شايد نيروي زميني امريکا از توان افتاده باشد، ولي بقيه نيروهاي اين کشور تازه نفس هستند. زرادخانه هاي جنگي آنها بسيار قابل توجه است و اين درحالي است که تجهيزات نظامي ايران که عموماً 20 تا 30 سال از عمرشان مي گذرد نگراني چنداني را براي امريکا به وجود نمي آورند."
در اين گزارش آمده است که حمله امريکا مطمئناً به طور ضربتي و سراسري خواهد بود و هدف آن نابود ساختن توان مقابله به مثل حکومت آيت الله هاست.
پل اينگرام، کارشناس امور ايران، با نتيجه گيري هاي اين گزارش موافق نيست. او مي گويد: "نمي توان گفت چون بوش توان حمله به ايران را دارد، پس حتماً حمله خواهد کرد. تهديدهاي او جزئي از بازي ديپلماتيک است. پس از حمله به عراق، بسياري از مسؤولين کاخ سفيد نسبت به وقوع يک جنگ جديد کاملاً ترديدآميز عمل مي کنند."
به عنوان مثال مي توان به عملکرد کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه امريکا، و رابرت گيتس، وزير دفاع اين کشور، اشاره کرد. با اين حال، لحن سخنان به جانب ايران همچنان تند است و مقامات امريکايي کماکان اين تصور را دارند که ايران براي دستيابي به بمب اتمي تلاش مي کند و در مسلح کردن نيروهاي نفوذي در عراق نيز دست دارد.
دن پلش در پايان مي افزايد: "من واقعاً اميدوارم که در اين خصوص اشتباه کرده باشم. متأسفانه ما هيچ دليل و استدلالي مبني بر عدم وقوع جنگ در دست نداريم."
منبع: لاپرس، 28 سپتامبر مترجم: علي جواهريalijava_rooz@yahoo.es

No comments: