Tuesday, October 16, 2007

مايکل مور هم به ايران نیامد

مايکل مور هم به ايران نیامد
بعد از موشکين، بروک و آرابال - چهارشنبه 25 مهر 1386 [2007.10.17]
رضا جهاني
مايکل مور کارگردان منتقد آمريکائي هم مانند ديگر بزرگان سينماي جهان از سفر به جمهوري اسلامي خود ‏داري کرد و درآخرين لحظه انصراف خود را از حضور در نخستين جشنواره جهاني سينماي مستند که اين ‏هفته د رتهران برگزار شد، اعلام داشت.‏
نخستين جشنواره جهاني فيلم هاي مستند:سينما حقيقت دوشنبه اين هفته افتتاح شد. برگزارکنندگان جشنواره در ‏تبليغات دامنه داري اعلام کرده بودند که مايکل مور کارگردان منتقد سياست هاي آمريکا در اين جشنواره ‏حضور خواهد يافت.‏
کارگردان آمريکائي در آخرين لحظه انصراف خو درا از حضور در جشنواره اعلام داشت و تنها اجازه داد ‏فيلمي از او به نمايش در بيايد.‏
پيشتر از اين مسئولين جشنواره هاي مختلف دولتي با تبليغات گسترده خبر حضور بزرگان تئاتر جهان ماتنند ‏آرين موشکين، پيتر بروک و فرناندو آرابال را اعلام کرده بودند. اما اين کارگردان هاي جهاني د راعتراض ‏به سانسورو سرکوب حاکم بر جمهوري اسلامي از شرکت در جشنواره هاي مختلف تئاتري سر باز زد ند.‏
به گزارش خبر نگار روز از تهران پس از نمايش مستند هاي بلند در جشنواره فيلم فجر سال گذشته مسئولين ‏دولتي تصميم گرفتند اين جشنواره مستقلي را براي فيلم هاي مستند برگزار کنند. از روز هاي اول هم بحث ‏در اين بود که جشنواره در شکل بين المللي و در حد جشنواره هاي الف دنيا برگزار شود. اين در حالي بود که ‏در نيمه اول امسال جايزه بزرگ شهيد آويني به بهترين مستند ها اعطا شده بود و در واقع پس از تمريني ملي ‏مسئولين مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي برآن شدند تا اولين جشنواره بين المللي فيلم هاي مستند را ‏برگزار کنند.‏
به گفته ژاله صفا منتقد فيلم:‏‎ ‎‏"اولين جشنواره دو بخش ملي و بين المللي دارد. هريک از اين بخش ها نيز خود ‏شامل دو گروه فيلم هاي بالا و زير 60 دقيقه طبقه بندي مي شوند. در کنار بخش هاي اصلي، چند عنوان ‏جانبي نيز وجود دارد که بيشتر به نمايش مستند هاي بين المللي اختصاص دارد. از آن جمله مي توان به ‏بخش‌هاي "ميراث نبوي"، "مولانا؛ حكيم و شاعر پارسي گوي"، ‌"مسابقه بين الملل"، "شمال و جنوب"، ‏‏"شرق و هويت"، "دوهمسايه، عراق و افعانستان"، "آفريقا"، "چشم انداز سينماي مستند سوريه"، "مرور 14 ‏فيلم برگزيده دو جشنواره معتبر سينماي مستند جهان" و "نمايش هاي ويژه" شامل 8 فيلم مستند برتر جهان‌، ‏اشاره کرد."‏
در بخش مسابقه ملي نيز 10 فيلم مستند بلند و 50 فيلم كوتاه از آثار برگزيده 2 سال اخير مستندسازان ايراني ‏براي نمايش پيش بيني شده بود.‏
در بخش ملي، نمايندگان وزارت ارشاد با مداخله در آراي هيات انتخاب، بسياري از آثار برتر و معترض ‏ايراني را از جشنواره حذف کردند و فيلم هاي مستند گزارشي درباره لبنان و عراق و.... به جاي آنها در ‏برنامه نمايش قرار دادند.‏
برگزارکنندگان جشنوراه کوشيدند با تکيه بر بخش بين المللي بر وجه تبليغاتي آن بيفرايند. محور اصلي تبليغ ‏هم حضور مايکل مور ونمايش آخرين ساخته اش ‏Sicko‏ در جشنواره بود.‏
‎‎بخش هاي جنبي‎‎
جشنواره در کنار نمايش فيلم چند بخش جنبي ديگرداشت که از آن ميان مي توان به برگزاري بازار فيلم مستند ‏اشاره کرد. در اين بازار که به نمايش و فروش آثار ايراني اختصاص داشت. سيستم هايي همانند بازار فيلم ‏جشنواره اي –مانند بازار فيلم جشنواره کن- طراحي شده بود که علاقمندان مي توانستند با رزرو نوبت در ‏يک باکس ويدئويي به تماشاي فيلم مورد نظر خود نشسته و براي خريد آن با نماينده کمپاني موردنظر وارد ‏مذاکره شوند. اين بازار در مرکز فرهنگي هنري صبا مقابل سينما فلسطين که مرکز نمايش فيلم ها بود بر پا ‏شد.‏
برپايي 4 کارگاه آموزشي از ديگر برنامه هاي اين جشنواره بود. اين کارگاه ها که به همت انجمن مستند ‏سازان خانه سينما برگزار شد، شامل كارگاه مستند انيميشن با حضور محمدعلي صفورا و رخساره قائم ‏مقامي، كارگاه مستند داستاني با شرکت محمد تهامي نژاد و ابراهيم مختاري، كارگاه مستند گزارشي با حضور ‏پيروز كلانتري و سيف الله صمديان و كارگاه فيلمنامه در سينماي مستند با شرکت رخشان بني‌اعتماد و ‏شادمهر راستين بود.‏
اين جشنواره درحالي روزهاي برگزاري خود را پشت سر گذاشت که به نظر مي رسيد نيازمند آزمون و ‏خطاست. جشنواره مهمي همچون مستند کيش که کامران شيردل با مرارت آن را بنا نهاد و در ميان علاقمندان ‏سينماي مستند به يک مرکز مهم تبديل شده بود و بسياري از مستند سازان براي آن جشنواره فيلم مي ساختند، ‏تعطيل شد تا چنين جشنواره هايي جاي آن را بگيرند. هيچ جشنواره اي از بدو کار شکل بين المللي به خود ‏نمي گيرد بلکه در ابتدا سينماي ملي خود را محک مي زند تا سراغ عرصه هاي جهاني برود. سينماي مستند ‏ايران در داخل دچار ضعف هايي است. سينماي مستند در ايران يک سينماي دولتي است که اگر حمايت هاي ‏دولتي را از آن قطع کنيم دچار رکود و شکست مي شود. هنوز امکان گسترده اکران فيلم هاي مستند وجود ‏ندارد و سينماگران در عزلت فيلم مي سازند و اين فيلم ها با جامعه اي که بستر تغييرات ان بسيار گسترده ‏است اندکي ناموزون مي نمايد. گونه هايي در سينماي مستند وجود دارد که از شکل هاي جذاب مستند سازي ‏است و تقريباً در سينماي مستند امروز ايران جايگاهي ندارد. مستند سياسي که تقريباً وجود ندارد و مستند هاي ‏اجتماعي هم تنها به نمايش وضعيت کودکان بزهکار محدود مي شود. فرم فيلم ها جز معدودي تبعيت از شيوه ‏هاي کلاسيک مستند سازي است و آنها هم که دست به بداعت هايي مي زنند از سوي دولت حمايت نمي شوند.‏
‎‎در باره مستند مايکل مور‎‎
‏"سيکو" چهارمين اثر مستند مطرح مايکل مور است. اگر کارگردان در سه اثر قبلي خود براي دريافت پاسخ ‏‏ و در جستجوي علل حوادث به سراغ پرزيدنت کمپاني ها و سازمان ها مي رفت در "سي کو " يک قدم فراتر ‏مي رود و سيستم را باز خواست مي کند. در "راجر و من" پس از توضيح عواقب به تعطيل کشاندن کارخانه ‏جنرال موتورز در فلينت ميشيگان، دربدر به دنبال راجر پرزيدنت کمپاني جنرال موتورز مي گردد تا از او ‏بپرسد چرا کارخانه را تعطيل کرده و موجب بدبختي و بيکاري هزاران کارگر و ورشکستگي شهر فلينت در ‏ايالت ميشيگان شده است. در "بولينگ در کلمباين" مايکل زنگ خانه چارلتون هستون را به صدا در مي ‏آورد. هستون پرزينت سازمان ( ان. ار. ا ) است که از کمپاني هاي اسلحه سازي دفاع مي کند. ‏در‎ ‎‏"فارنهايت 9-11" مايکل به سراغ کاخ سفيد و سناتور ها مي رود. با استفاده از يک بلند گو و يک ماشين ‏بستني فروشي از بوش مي خواهد تا جواب دهد چرا اينقدر در مورد خطر تروريسم‎ ‎و عراق و ضرورت ‏جنگ دروغ تحويل مردم داده است. او از سناتور هايي که به لايحه جنگ راي مثبت داده بودند مي پرسيد آيا ‏حاضرند فرزندانشان را به عراق بفرستند.‏‏ ‏روش مايکل در فيلم جديدش تغيير کرده است.او به دنبال کسي يا فردي نمي گردد.در خانه پرزيدنت کمپاني ‏دارو سازي و بيمه هاي سلامتي را هم نمي کوبد. اين بار مايکل به سراغ کل سيستمي مي رود که موجب اين ‏همه مشکلات است. خودش مي گويد: "وقتي کمپاني هاي بيمه و داروسازي خبر دار شدند که قصد ساختن ‏چنين فيلمي را دارم دچار هول و هراس شدند. به نگهبانان و محافظين گفته بودند که اگر آدم چاقي را با اين ‏مشخصات و دوربين و بلند گو ديديد دست به سرش کنيد و ردش کنيد برود. ولي حالا اگر بيايند و فيلم را ببينند ‏آرزو مي کنند که ايکاش در خانه يا اداره شان را زده بودم. چون مستند جديد من مسئله را به طور ريشه اي ‏در نظر گرفته است". "سي کو" سيستم را نشانه گرفته است. ‏‏ ‏در آمريکا سالانه 18000 نفر به دليل نداشتن بيمه درماني مي ميرند. خيلي ها هم که بيمه دارند از پس هزينه ‏هاي اضافي بر نمي آيند. چون بيمه تنها بخشي از هزينه را مي پردازد. پيش بيني مي شود از آنجايي که "سي ‏کو" يکي از مهمترين مسائل روزمره جامعه آمريکا را مطرح کرده است با استقبال وسيع مردم روبرو شود. ‏بخصوص که اين فيلم در فصل تابستان و در گرماگرم مبارزات مقدماتي رياست جمهوري روي صحنه مي ‏رود. از نکات قابل توجه آن است که کانديد دمکرات رياست جمهوري هيلاري کلينتون از جمله کانديد هايي ‏است که مبالغ کلاني از کمپاني هاي دارويي دريافت کرده است.کار آخر مايکل مور بيننده را مي تواند به اين ‏نتيجه گيري صحيح برساند که احزاب بورژوايي جز به منافع کمپاني هاي بزرگ نمي انديشند. توده هاي مردم ‏به حزب انقلابي خودشان که براي اهداف آنها بجنگد احتياج دارند. ‏

No comments: