Sunday, October 14, 2007

سهميه بندي بحران سوخت را مهار نکرد

سهميه بندي بحران سوخت را مهار نکرد
بودجه يك سال واردات بنزين، شش ماهه تمام شد - دوشنبه 23 مهر 1386 [2007.10.15]
اميرحسين لطيفي
در حالي كه گزارش‌هاي رسمي حاكي از افزايش مصرف بنزين و گازوئيل در هفته گذشته نسبت به هفته‌هاي قبل ‏از آن است، معاون وزير نفت دولت احمدي نژاد ديروز اعلام كرد بودجه واردات بنزين در سال جاري به اتمام ‏رسيده و در حال حاضر دولت ايران با يك مجوز موقت به امضاي سرپرست اين وزارتخانه، از محل منابع داخلي ‏شركت ملي نفت ايران، بنزين مصرفي مورد نياز را از خارج از كشور وارد مي‌كند.‏
با آنكه دولت ايران همواره ادعا كرده كه پس از سهميه‌بندي بنزين، مصرف آن كاهش يافته است، رهبر جمهوري ‏اسلامي روز شنبه در سخنان خود پس از برگزاري نماز عيد فطر در مصلاي تهران، با اشاره مستقيم به مصرف ‏فزاينده بنزين در ايران از مردم خواسته بود از "اسراف" در مصرف بنزين بپرهيزند. وي هشدار داده بود كه در ‏صورت تداوم اينگونه اسراف‌ها ممكن است "تحريم‌هاي دشمنان" موثر واقع شود.‏
در همين حال محمدرضا نعمت زاده، مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي نيز از پايان يافتن ‏بودجه واردات بنزين در سال 86 خبر داده است. معاون وزير نفت در حالي كه هنوز هفتمين ماه سال 86 به پايان ‏نرسيده، گفته است: "با توجه به اتمام بودجه 5/2 ميليارد دلاري واردات بنزين، در حال حاضر بنزين وارداتي ‏كشور از محل منابع داخلي شركت نفت تامين مي‌شود. سرپرست وزارت نفت و مدير عامل شركت ملي نفت در ‏اين خصوص مجوز موقتي را صادر كرده تا بر اساس آن، بصورت موقت بنزين مورد نياز وارداتي كشور تامين ‏شود."‏
‎‎مصرف بنزين و گازوئيل افزايش يافت‎‎
دولت احمدي نژاد به‌رغم اينكه پيش از اجراي طرح سهميه‌بندي وعده داده بود با اجراي اين طرح ديگر نيازي به ‏واردات بنزين نخواهد بود، در حال حاضر طبق اعلام معاون وزير نفت روزانه 14 تا 15 ميليون ليتر بنزين از ‏خارج خريداري كرده و وارد مي‌كند. اين در حالي است كه همچنان در آمارهاي رسمي ادعا مي‌شود مصرف ‏سوخت در كشور در ماه‌هاي پس از سهميه‌بندي بنزين كاهش قابل قبولي يافته است.‏
با اين حال آخرين آمار منتشر شده در اين باره نشان مي‌دهد كه مصرف بنزين و گازوئيل در ايران در حال افزايش ‏است. بر اساس آمارهاي رسمي اعلام شده كه در خبرگزاري هاي داخلي منتشر شده، در هفته گذشته (14 تا 20 ‏مهر) مصرف بنزين نسبت به هفته قبل از آن (7 تا 13 مهر) در حدود 6، 4 درصد افزايش داشته است و مصرف ‏گازوئيل نيز در اين هفته نسبت به هفته قبل 11، 1 درصد افزايش داشته است. ‏
مصرف بنزين در اين هفته به آستانه 400 ميليون ليتر در هفته نزديك شد كه نسبت به مصرف 374، 5 ليتري ‏هفته قبل، افزايش قابل توجهي را نشان مي‌دهد. مصرف گازوئيل نيز در اين هفته افزايش بي‌سابقه‌اي داشته است، ‏به طوري كه در روز چهارشنبه 18 مهر و در آستانه تعطيلات عيد فطر از مرز 100 ميليون ليتر در روز فراتر ‏رفت. اين ميزان نسبت به ميزان مصرف پيش از سهميه بندي بنزين هم بيشتر است.‏
‎‎لايحه متمم براي افزايش بودجه واردات بنزين‎‎
دولت نهم برخلاف وعده‌هاي مكرر خود مبني بر صرفه‌جويي در نتيجه سهميه‌بندي بنزين، بودجه يك ساله واردات ‏بنزين را شش ماهه تمام كرده و از واردات موقت با رديف‌هاي ديگر بودجه وزارت نفت خبر داده است. اين در ‏حالي است كه در تبصره 13 قانون بودجه سال 86 اجازه‌اي به دولت براي واردات فراتر از سقف مقرر در بودجه ‏داده نشده است.‏
در همين حال، ماه گذشته همين معاون وزير نفت از ارائه لايحه‌اي 1، 5 ميليارد دلاري براي افزايش بودجه ‏واردات بنزين در سال 86 خبر داده بود. وي البته اين لايحه را "متمم بودجه" نخوانده بود، با اين حال اين لايحه ‏در صورت تصويب، رقم بودجه واردات بنزين را از 2، 5 ميليارد دلار به 4 ميليارد دلار خواهد رساند كه افزايش ‏قابل ملاحظه‌اي است. اين لايحه هنوز در صحن علني مجس هفتم مطرح نشده است، با اين حال مي‌توان پيش‌بيني ‏كرد كه طرح آن باعث بلند شدن صداي انتقاد بسياري از نمايندگان خواهد شد كه تاكنون در مقابل ادعاهاي مكرر ‏دولت نهم درباره صرفه‌جويي ناشي از سهميه‌بندي بنزين و بي‌نيازي به واردات، سكوت كرده‌اند.‏
در زمان ارائه اين لايحه و پيش از آن، چند تن از نمايندگان شاخص طيف‌هاي مختلف مجلس با اين لايحه مخالفت ‏كرده بودند. رضا طلايي‌نيك، از نمايندگان عضو فراكسيون وفاق و كارآمدي، پذيرش بودجه اضافه براي واردات ‏بنزين را به معناي پذيرش شكست طرح سهميه‌بندي دانست و احمد توكلي، از سران طيف اصولگرا ا اين هم فراتر ‏رفته و خواستار اين شده بود كه براي جلوگيري از شكست خوردن طرح سهميه‌بندي، مجلس يك "سيلي" به گوش ‏دولت احمدي نژاد بزند!‏
‎‎افزايش واردات پس از اجراي سهميه‌بندي‎‎
رهبر جمهوري اسلامي در سخنراني روز عيد فطر گفته بود: براي كشوري كه صادركننده نفت است، زشت است ‏كه بنزين وارد كند." دولت احمدي نژاد و مجلس اصولگراي هفتم نيز با همين استدلال، اما بدون آنكه به پيش‌بيني‌ها ‏و زيرساخت‌هاي لازم توجه كنند و يا ظرفيت توليد داخلي بنزين را افزايش دهند، اقدام به سهميه‌بندي بنزين كردند. ‏اما علاوه بر آمارهايي كه نشان‌دهنده افزايش مصرف در هفته گذشته است، آمارهاي كلي‌تر منتشر شده از سوي ‏وزارت اقتصاد و دارايي نيز وضعيت بدتري را در خصوص واردات بنزين و گازوئيل نشان مي‌دهد. ‏
براساس آمارهاي وزارت امور اقتصادي و دارايي، در 5 ماهه اول امسال بيش از 2 ميليارد و 642 ميليون دلار ‏‏(23 هزار و 782 ميليارد ريال) از بودجه عمومي كشور، براي واردات بنزين و گازوئيل صرف شده است. اين ‏رقم نسبت به مصرف پنج ماهه سال 85 بيش از 13 درصد افزايش را نشان مي‌دهد.‏
گزارش خبرگزاري مهر همچنين حاكي از آن است كه ميزان بنزين و گازوئيل وارداتي در 5 ماهه اول امسال ‏نسبت به رقم مصوب بودجه‌اي که 14 هزارو 92 ميليارد ريال بوده، 69 درصد افزايش نشان مي دهد.‏
اين افزايش، درست برخلاف ادعايي است كه دولت احمدي نژاد با مطرح كردن آن، تبليغات خود را براي جا ‏انداختن و موجه جلوه دادن طرح سهميه‌بندي بنزين آغاز كرد. به همين جهت اكنون در حالي كه همه انتظار دارند ‏طبق پيش‌بيني دولت، سهميه‌بندي بنزين به صرفه‌جويي در مصرف بنزين و واردات اين فرآورده نفتي به كشور ‏نفت‌خيز ايران منجر شود، دولت اعلام كرده كه بودجه يك سال را شش ماهه تمام كرده است.‏
استدلال غلامحسين نوذري، سرپرست وزارت نفت در زمان ارائه لايحه بودجه 1، 5 ميليارد دلاري اين بود كه در ‏سه ماهه اول سال كه هنوز طرح سهميه‌بندي اجرا نشده بود (كه در واقع عدم اجراي آن هم دليلي جز مخالفت ‏محمود احمدي نژاد نداشت) مصرف بيش از حد بوده و لذا نياز به بودجه اضافي براي واردات بنزين است.‏
در حالي كه به عقيده كارشناسان، از سويي امكان ندارد ميزان مصرف سه ماهه اول سال به حدي بوده باشد كه ‏باعث شود اين بودجه شش ماهه تمام شود، از سوي ديگر بر فرض افزايش نجومي مصرف بنزين در 3 ماهه اول، ‏كاهش مصرف در 9 ماه بعدي سال 86 بايد آن افزايش مورد ادعا را جبران كند.‏
اين استدلالي است كه بسياري از نمايندگان مجلس نيز بدان معتقدند و از اين روست كه اگر هيچ فشاري به مجلس ‏هفتم از خارج از آن وارد نشود، به نظر مي‌رسد اين پيش‌بيني رسانه‌هاي داخلي محقق خواهد شد
كه مجلس به ‏لايحه افزايش واردات بنزين راي نخواهد داد.‏

No comments: