Sunday, October 14, 2007

تلفات ايران در درگيری با «جدايی طلبان» پژاک

تلفات ايران در درگيری با «جدايی طلبان» پژاک

در درگيری ميان نيروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران و جدايی طلبان پژاک در استان کردستان يک پليس کشته و يک سرباز نيز زخمی شد.
خبرگزاری ايسنا که اين خبر را مخابره کرده است گزارش داد: «اين پليس که نام وی وريا ملکی بود بامداد روز جمعه، ۲۰ مهرماه، در درگيری با نيروهای جدايی طلب کرد پژاک کشته و يک سرباز وظيفه نيز به شدت مجروح شده است.»
بر اساس اين گزارش، «گروه پژاک مسئوليت اين حادثه را بر عهده گرفته است.»
پژاک يک گروه مرتبط با پ ک ک، حزب کارگران کردستان ترکيه است که در ماه های اخير سلسله حملاتی را عليه مواضع سپاه پاسداران در کرمانشاه، کردستان و آذربايجان غربی تدارک ديده است
پژاک يک گروه مرتبط با پ ک ک، حزب کارگران کردستان ترکيه است که در ماه های اخير سلسله حملاتی را عليه مواضع سپاه پاسداران در کرمانشاه، کردستان و آذربايجان غربی تدارک ديده است که در جريان آن تعدادی از نيروهای سپاه کشته و زخمی شدند.
ايران در ماه های اخير برای آنچه که مقابله با حملات اين گروه اعلام کرده است بخش هایی از خاک اقليم کردستان عراق را زير آتش توپخانه قرار داد که با اعتراض مقامات محلی و دولت عراق روبرو شد.
وزارت امور خارجه عراق، در اعتراض به گلوله باران مناطق کردنشين اين کشور سفير ايران را احضار و نسبت به اين اقدام اعتراض کرده است.
ايران می گويد که کردهای جدايی طلب موسوم به پژاک، با استفاده از خاک کردستان عراق عليه مناطق مرزی ايران حملات چريکی انجام می دهند.
اوايل مهرماه، سردار رحيم صفوی، مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی گفت:« به دولت عراق هشدار داده شده بود که از فعاليت گروه پژاک، در مناطق هم مرز با جمهوری اسلامی جلوگيری کند و به تعهدات خود عمل کند، اما مسئولان کردستان عراق به اين هشدار توجهی نکردند و ايران خود را محق می داند پايگاه های نظامی پژاک را گلوله باران کند و اين کار را کرده است.»
جمهوری اسلامی همچنين ايالات متحده را متهم کرده است که با کمک به نيروهای پژاک بدنبال برافروختن آتش تنش های قومی در استان کردستان ايران است .
موضوع برخورد با پ ک ک و پژاک يکی از چالش های عمده دو کشور همسايه ايران و ترکيه با دولت خودمختار کردستان عراق به شمار می رود و اخيرا آنکارا بدنبال کشته شدن ۱۳ سرباز خود در درگيری با اين گروه برنامه ای برای حمله به شمال عراق تدارک ديده است.
روز يکشنبه برخی از منابع محلی در مناطق مرزی ترکيه با عراق گزارش دادند که ارتش اين کشور مواضع پ ک ک را در روستايی در شمال عراق گلوله باران کردند.

No comments: