Wednesday, October 03, 2007

ترور، ناآرامي، گروگان گيري

ترور، ناآرامي، گروگان گيري
التهابات بالا گرفته - پنجشنبه 12 مهر 1386 [2007.10.04]
حميد احدي
در حالي که جمهوري اسلامي با قراردادن سپاه و بسيج در حالت آمادگي، هر حرکت اعتراضي در داخل کشور به دخالت هاي بيگانه و سازمان هاي اطلاعاتي غرب نسبت مي دهند، گزارش هاي منتشر شده در خصوص ناآرامي هاي ضدامنيتي مختلف نشان مي دهد که فشارهاي اقتصادي و اجتماعي مهم ترين انگيزه اين ناآرامي ها بوده است.
سه روز پيش روحاني جواني که براي برگزاري مراسم عزاداري رمضان به خاش فرستاده شده بود در مسجدي در افتخارآباد آن شهر بالاي منبر با رگبار مسلسل جان باخت. هفته قبل يک روحاني جوان ديگر در منطقه اي در اهواز به همين شکل ترور شده بود که بعد از اصابت دو گلوله به شکم و پاي او از مرگ نجات يافت.
به گزارش خبرگزاري نيمه دولتي فارس دو موتور سوار وارد مسجد شده و مهدي توکلي روحاني اعزامي از زاهدان را به گلوله بستند. خبرگزاري جمهوري اسلامي اين عمل را فورا به "تروريست هاي مورد حمايت کاخ سفيد" منتسب دانست.
در سوء قصد هفته گذشته به جان پيشنماز مسجد خاتم انبياء كوي علوي اهواز نيز اعلام شد گلوله هايي که شيخ سمير دورك‌وندي را به ديوار دوخت، از اسرائيل و آمريکا و ديگر اشغالگران عراق آمده بود.
خبرگزاري ها به دنبال اين اخبار گزارش داده اند که سال گذشته که چند حادثه انفجار و ترور در اهواز صورت گرفت، چند نفر به اتهام جاسوسي براي بيگانگان و دست داشتن در اين اعمال اعدام شده اند.
آن چه معمولا در اين مورد توجه دستگاه هاي تبليغاتي دولتي قرار نمي گيرد فشار هاي اقتصادي و گسترش نارضايتي عمومي است. چنان که در مورد آخرين ترور در اهواز اعلاميه اي که در سايت هاي خبري منتشر شده حاکي از طرح سوال هايي است مانند اين که چرا مردم خوزستان که روي درياي نفت گران خوايبده اند بايد از نظر اقتصادي به اندازه يک روستا هم توجه نبينند.
در اطلاعيه اي که همزمان با ترور شيخ سمير دورکوندي منتشر شد آمده بود اهالي مايل نيستند که خوزستان به ويژه منطقه جنوبي آن توسط نيروهاي بومي اداره شود چون که نيروهاي بومي به دليل علايق و وابستگي هاي قومي قادر به انجام اين وظيفه نيستند و در صورت اقدام مورد حب و بغض قومي و قبيله اي قرار خواهند گرفت. در اين اطلاعيه از وزارت کشور سوال شده بود که خلع سلاح خوزستان که يک ضرورت امنيتي ملي است چه شد.
آن چه توجه برانگيز است انتشار اعلاميه ها و مطالبي با مضمون مشابه در نقاط مختلف است.
از سوي ديگر فرداي اعلام نظر فرمانده سپاه مبني بر اين که وظيفه اصلي اين نيرو اينک به رفع تهديدات داخلي متمرکز شده است، در وزارت کشور که شوراي امنيت هم آن جا تشکيل جلسه مي دهد مردي از اهالي صومعه سرا خود را پشت در اتاق وزير رساند تا مشکلش را باز گويد و چون با ممانعت ماموران حراست روبه رو شد که وي را از آن جا دور مي کردند، از يک فرصت استفاده کرد و تمام لباس هاي خود کند و لخت مادرزاد پشت دفتر وزير فريادکشان ايستاد. بعد از دستگيري اين مرد چهل ساله معمول شد که همسر بيمارش در اتومبيل کهنه وي در مقابل ساختمان وزارت کشور است. وي زن بيست و نه را به تهران آورده و حالا که وي را دارد به شهر خود بازميگرداند متوجه شده که فقط پانصد تومان براي وي مانده و جائي هم بنزين به او نمي دهند، و مرد مستاصل تنها چاره را براي رساندن صداي خود لخت شدن ديده بود.
بر اساس گزارش ها در ماه گذشته تعداد گروگان گيري ها (از جمله يک گروگان گيري در مدرسه اي در شرق تهران که يک روز به طول انجاميد)، تحصن ها و اعتصابات کارگري (که در موردي چون اعتراض کارگران نيشکر هفت تپه به دخات نيروهاي امنيتي انجاميد) فزوني گرفته و در حالي که دولت سعي مي کند اخبار اين حوادث از رسانه هاي همگاني پخش نشود، اما خبر آنها در شبکه اينترنت و در افواه مي چرخد.
خلاصه کلام همان است که دانشجويان دانشگاه اميرکبير نوشته اند. وقتي دولت "43 تشکل منتقد دانشجويي اعم از شوراي صنفي، کانون فرهنگي وانجمن اسلامي را تعليق يا منحل نموده، و بيش از 550 دانشجو را به جرم ابراز عقيده راهي کميته انضباطي کرده و حتي اگر در اين دو سال بيش از 70 تن از اعضا اين اتحاديه بازداشت و بسياري از دانشجويان منتقد ستاره دار و از حق تحصيل محروم واساتيد برجسته اش به جرم دگر انديشيدن اخراج شده اند و دختران کشورش تنها به جرم دختر بودن از تحصيل باز مانده اند، اگر بهاي بذل و بخشش بي حساب دولت به کشورهاي آمريکاي جنوبي، فقر و بيکاري براي مردم و کسري بودجه ها باشد و سخنان نسنجيده رييس دولت درمورد هولوکاست واقداماتش درعرصه بين الملل تحريم و محروميت را براي مردم کشورش به ارمغان آورده باشد" نارضايي مسلم است.

No comments: