Tuesday, October 16, 2007

انقلابي در بودجه نويسي ايران - بودجه 50 صفحه‌اي با تنها يک ماده واحده !

انقلابي در بودجه نويسي ايران!
بودجه 50 صفحه‌اي با تنها يک ماده واحده - چهارشنبه 25 مهر 1386 [2007.10.17]
‏‏اميرحسين لطيفي
با اوج‌گيري نگراني‌ها از نحوه تدوين بودجه سال 87 و زمان ارائه آن، دولت احمدي نژاد بالاخره مجبور شد شيوه ‏تدوين بودجه سال آينده را روشن كند. اين شيوه، نامگذاري شامل يك مجموعه 50 صفحه‌اي به عنوان بودجه سالانه ‏كشور، و واگذاري تقسيم بقيه پول دولت به وزيران و مسئولان سازمان‌هاي دولتي است!‏
در ماههاي گذشته، بسياري از كارشناسان مستقل و نيز نمايندگان مجلس هشدار مي‌دادند كه با توجه به انحلال ‏سازمان مديريت، بي‌نظمي حاكم بر دستگاههاي دولتي، بي‌ساماني مخارج دولت و عدم تناسب وعده‌ها و مقدورات، ‏نكند بودجه 87 ديرتر از موعد و يا به شكلي عجولانه تنظيم شود. خصوصا با توجه به اينكه برگزاري انتخابات در ‏آخرين هفته سال باعث مي‌شود كه در صورت ديركرد دولت، مجلس نيز نتواند بررسي دقيقي روي بودجه 87 ‏داشته باشد.‏
اما دولت نهم با رد همه اين انتقادات وعده مي‌داد كه بودجه سال آينده كاملا به موقع و "با روشي جديد" تنظيم و ‏ارائه خواهد شد. اكنون مشخص شده كه اين روش جديد چيست و ابعاد آن براي نظام برنامه‌ريزي كشور تا چه حد ‏حاد و بحران‌زا خواهد بود؛ روشي كه به‌زعم بسياري از كارشناسان، ضربه‌اي به مراتب سنگين‌تر از انحلال ‏سازمان مديريت به نظام 60 ساله برنامه‌ريزي در كشور خواهد زد و "انقلابي فجيع‌تر از انقلاب اول" است.‏
‎‎بودجه 40 يا 50 صفحه‌اي!‏‎ ‎
ديروز در حاشيه جلسه علني مجلس، معاون پارلماني سازمان مديريت سابق كه پس از انحلال اين سازمان با ‏عنوان "معاون پارلماني معاون نظارت و برنامه‌ريزي رئيس‌جمهور" خوانده مي‌شود، خبر داد كه "لایحه بودجه ‏سال 87 حداکثر در 40 یا 50 صفحه تنظیم خواهد شد؛ مختصر و مفيد"! وي اين لايحه را شامل "یک ماده واحده ‏به همراه چند جدول" دانست و تاكيد كرد كه لايحه بودجه سال آينده "هيچ تبصره‌اي نخواهد داشت".‏
محمدقاسم حسيني سپس در پاسخ به سوال خبرنگاراني كه از مخالفت نمايندگان خبر مي‌دادند و مي‌گفتند آنها معتقدند ‏اين نحوه ارائه لايحه بودجه مانع از ايفای نقش مجلس در تدوین قانون بودجه و نظارت بر اجراي آن مي‌شود، ‏تصريح كرد: "نمایندگان ملت باید اهداف کلی و سیاست‌های کلان و چارچوب بودجه را رصد کنند، جزییات لایحه ‏بودجه در حوزه اجرا و مربوط به دولت است و مجلس باید اجازه دهد دولت در عرصه اجرا قدرت مانور داشته ‏باشد."‏
تصويري كه اين معاون سازمان منحله مديريت از بودجه سال آينده ارائه داده است، به معناي جدي بودن ‏نگراني‌هاي همه كارشناساني است كه در هفته‌هاي اخير سخنان عجيب و مبهم مقامات دولتي را مي‌شنيدند و معناي ‏دقيق آن را نمي‌فهميدند. سخناني كه در آنها از "رويكرد جديد" در تدوين بودجه 87 صحبت مي‌شد؛ رويكردي كه ‏دولت آن را "افزایش اختیارات دستگاههای اجرایی در راستای تسریع در اجرای بودجه‌ریزی" مي‌داند، اما يك ‏عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس توصيف دقيق‌تري از آن ارائه مي‌دهد: "تنظيم بودجه با ارقام كلي و مختار ‏كردن دستگاههاي دولتي در مورد هزينه‌كرد بودجه‌هاي تخصيص يافته".‏
هادي حق شناس كه اين رويكرد را "قطعا خلاف قانون" مي‌داند، معتقد است مجلس شريك اين كار خلاف دولت ‏نمي‌شود. اما توضيحات معاون پارلماني معاون برنامه‌ريزي احمدي نژاد نشان مي‌دهد كه دولت تصميم خود را در ‏اين باره گرفته است. او حتي از سرنوشت تبصره‌هاي بودجه هم خبر مي‌دهد: "تبصره‌های دائمی لایحه بودجه که ‏فاقد هیئت بودجه‌ای هستند و همواره در لوایح بودجه تکرار می‌شوند، نهایی شده‌اند و ظرف هفته آینده برای قانون ‏شدن به مجلس ارائه خواهند شد." حسيني تعداد اين تبصره‌ها را 40 عدد ذكر كرده است كه 3 مورد از آنها جديد و ‏از امسال اضافه مي‌شوند. اين در حالي است كه در قانون بودجه امسال كمتر از 20 تبصره وجود دارد.‏
‎‎خودمختاري دستگاههاي دولتي در مصرف بودجه‎‎
برخلاف تمام سالهاي گذشته، دولت احمدي نژاد تصميم گرفته است كه از امسال لايحه بودجه را به حدي خلاصه ‏كند كه نه تبصره‌هايي كه جهت‌گيري بودجه را نشان مي‌دهند همراه قانون بودجه سال بعد باشد، نه به برنامه‌ها و ‏پروژه هاي دستگاههاي دولتي (در قالب بودجه‌ريزي عملياتي) اشاره شود و نه جزييات بودجه هر يك از بخش‌هاي ‏دستگاهها مشخص شود.‏
معناي ديگر اين وضعيت كه دولت هدف از آن را "تحرك بيشتر دستگاههاي دولتي" ذكر مي‌كند، اين است كه ‏مجلس، كارشناسان، رسانه‌ها و افكار عمومي فقط اين را مي‌دانند كه يك وزارتخانه يا نهاد چه مقدار بودجه در ‏اختيار دارد؛ اما اينكه بودجه خود را در كجا و با چه متر و معياري هزينه مي‌كند، در بودجه مشخص نخواهد شد. ‏از سوي ديگر، سازمان مديريتي هم وجود ندارد كه بر هزينه‌كرد بودجه در دستگاههاي دولتي نظارت كند.‏
در واقع پس از ادغام سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در نهاد رياست جمهوري، معاونت تازه‌تاسيس جايگزين با ‏صدور بخشنامه‌اي به دستگاههاي دولتس خبر داد كه از اين پس نيازي به تبادل موافقتنامه براي طرح‌هاي در دست ‏اجراي خود ندارند و اين دستگاهها از همان زمان هم مي‌دانستند كه در بودجه سال بعد صرفا ارقامي كلي در ‏اختيار خواهند داشت كه نحوه مصرف آن با خودشان است!‏
اين موضوع را حق شناس، نماينده اصلاح طلب عضو كميسيون برنامه و بودجه فاش كرده است. وي كه به شدت ‏به نحوه تدوين بودجه 87 انتقاد دارد، تصريح مي‌كند: "لايحه بودجه در قالب رديف، فصل، امور و برنامه توسط ‏دولت تهيه و به مجلس ارائه مي‌شود و مجلس نيز بر اساس همين محورها به تصويب قانون بودجه اقدام مي‌كند. ‏تمام پرو‍‍ژه‌ها با اعتباراتي كه براي آنها مصوب مي‌شود به عنوان الزامات قانوني براي دولت لازم‌الاجرا هستند و ‏اين رويه‌اي است كه در سالهاي گذشته اعمال مي‌شده و امسال نيز بايد به همين شيوه عمل شود."‏
اما دولت احمدي نژاد هم به صراحت مي‌گويد كه بنا ندارد به اين شيوه عمل كند! دولتمردان حتي از اين هم فراتر ‏رفته و از حذف يك‌باره تبصره‌هاي بودجه خبر داده‌اند. درحالي كه بسياري از كارشناسان معتقدند حذف يكباره ‏تبصره‌ها ممكن نيست و حتي برخلاف حسيني، معاون پارلماني برقعي كه ديروز از "حذف كامل" تبصره‌ها خبر ‏داده بود، خود برقعي (رئيس سابق سازمان منحله مديريت و معاون كنوني احمدي نژاد) هفته پيش از كاهش ‏تبصره‌ها خبر داده بود. و باز برخلاف سخنان حسيني، معاون ديگر برقعي يعني عسگري (معاون امور اقتصادي ‏و برنامه بودجه سازمان سابق مديريت!) يك روز قبل از حسيني خبر داده بود كه تبصره‌ها تا حد امكان كاهش ‏مي‌يابد، نه اينكه كاملا حذف شود.‏
گفتني است موضوع حذف كامل تبصره‌هاي بودجه در سالهاي قبل هم دست كم چهار بار مطرح شده و هر بار به ‏تدوين يك قانون مكمل براي بودجه سالانه منجر شده است، اما هيچ‌گاه نتوانسته تبصره‌ها را براي هميشه از بودجه ‏حذف كند. قانون محاسبات عمومي كشور (۱۳۶۶)‬، قانون وصول برخي از درآمدهاي دولت و مصرف آن در ‏موارد معين (۱۳۷۳‬)، قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت (1380) و قانون الحاق موادي به قانون تنظيم ‏بخشي از مقررات مالي دولت (1384) همگي نمونه‌هاي تلاش‌هاي ناكام دولت‌هاي پيشين براي حذف تبصره‌ها از ‏بودجه سالانه كشور هستند كه همواره به دليل بي‌برنامگي دولت‌ها و تصميمات عجولانه هيات وزيران و مجلس به ‏تبصره‌هاي ضميمه ماده واحده بودجه بازگشته‌اند.‏
اكنون دولت در حالي بار ديگر موضوع حذف تبصره‌ها را مطرح مي‌كند كه خلاصه‌سازي خود را به‌طرز ‏شگفت‌انگيزي به رديف‌هاي بودجه هم تعميم داده است و بنا دارد صرفا رديف‌هاي كلي هر دستگاه را در بودجه ‏بياورد، بدون آنكه به برنامه هاي اجرايي دستگاهها اشاره كند. اختيار هزينه‌كرد اين مبالغ نيز با روساي دستگاهها ‏خواهد بود و طبق گزارش خبرگزاري فارس "در صورت تصويب اين بودجه در مجلس، دستگاههاي دولتي در ‏سال آينده مختار خواهند بود كه اعتبارات مصوب را "به صلاحديد خود" به پروژه‌هاي مورد نظر اختصاص ‏دهند."‏
به گفته برخي کارشناسان، تنها مي‌توان اميدوار بود كه اگر دست و دلبازي و خلاصه‌سازي دولت نهم به اين يك ‏مورد تعميم نيابد، تفكيك جاري- عمراني و نيز تفكيك هزينه‌ها از تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي در بودجه اعطا شده ‏به هر يك از دستگاهها مشخص شود
!‏

No comments: