Monday, October 08, 2007

دستگيري سه ايراني ديگر

دستگيري سه ايراني ديگر
اين بار در بغداد - سه شنبه 17 مهر 1386 [2007.10.09]
سامناک آقايي
ارتش آمريکا در تازه ترين اقدام عليه ايران درعراق، روز شنبه سه ايراني ديگر را در يکي محله هاي شيعه نشين بغداد دستگير و به مکان نامعلومي انتقال داد. اين اتفاق در حالي مي افتد که به دنبال دستگيري محمود فرهادي که مقامات آمريکايي ادعا کرده انداز فرماندهان سپاه قدس است، فرمانده نيروهاي آمريکائي مستقردرعراق، حسن کاظمي قمي سفير ايران در بغداد را هم عضو سپاه قدس مي خواند. اقدامات اخير ارتش آمريکا در رويارويي با نفوذ و دخالت ايران در اوضاع امنيتي عراق، طي دو هفته اخير با تغيير لحن مقامات عراقي در قبال سياست هاي درپيش گرفته شده از جانب ايران درعراق همراه بوده است.
بر اساس يک گزارش منتشر شده به نقل از خبرگزاري فرانسه در خبرگزاري فارس، روز شنبه تفنگداران ارتش امريکا در يورش به مرکز شيعه نشين شهرک صدر در بغداد سه فرد ايراني را دستگير کردند و به مکان نامعلومي انتقال دادند.
به نوشته خبرگزاري فارس، ارتش امريکا اين سه ايراني دستگير شده رامتهم به تشکيل گروه هاي ويژه براي ربودن خارجيان مقيم عراق و همچنين شرکت در عمليات قاچاق سلاح کرده است. در اين گزارش آمده عنوان"گروه هاي ويژه" عنواني است که ارتش امريکا براي تيم هاي سري متهم به تروريسم در عراق بکار مي برد. "گروه هاي ويژه" رابطه نزديکي با جيش مهدي مقتدا صدر دارند که از نيروهاي خود خواسته تحرکات شبه نظامي را به مدت شش ماه متوقف کنند.
ارتش امريکا در بيانيه خود ادعا کرده سه ايراني دستگير شده در 29 ماه مي گذشته پنج پيمانکار بريتانيايي در بغداد را ربوده اند.
در ادامه اين گزارش همچنين اشاره شده است که ژنرال ديويد پترائوس فرمانده ارشد نيروهاي امريکا در عراق، در ماه ژوئن در مصاحبه با روزنامه تايمز گفته بود اين پنج پيمانکار بريتانيايي توسط گروهي که مورد حمايت تسليحاتي و مالي ايران قرار دارد، ربوده شده اند.
شايان ذکر است که در بيانيه ارتش امريکا هيچگونه اشاره اي به هويت دستگير شدگان نشده است. به اين ترتيب شمار دستگير شدگاني ايراني توسط ارتش امريکا به 9 تن مي رسد که به گفته مسئولين نظامي آمريکايي اميد چنداني به آزادي آنان نيست.
دستگيري محمود فرهادي، که دولت ايران او را مشاور استانداري و دولت آمريکا وي را يکي از فرماندهان سپاه قدس خوانده اند، منجر به بستن مرزهاي شمال غربي کشور با شمال عراق شد و بعد از آن وزير امور خارجه عراق ضمن اعتراض به اين اقدام ايران که به گفته مقامات عراقي روزانه يک ميليون دلار خسارت به کردستان عراق وارد مي آورد، در مصاحبه با شبکه سي ان ان امريکا سخنان ديگري گفت که مقامات ايراني انتظار آن را نداشتند.
زريباري با بيان اينکه امريکا اتباع ايراني را دستگير مي کند، اما ايران به حکومت اقليم کردستان فشار وارد مي آورد، سخناني گفت که حتي سرسخت ترين مخالفان ايران در دولت کنوني عراق نيز هيچ وقت به اين شکل نگفته بودند. زريباري در اين سخنان خود نه تنها هيچ اشاره اي به تلاش براي آزادي دستگير شدگان ايراني در عراق نکرد بلکه به صراحت گفت: "ما به دوستان ايراني تذکر داده بوديم که اعلاميه ها و هشدارهاي ارتش آمريکا در عراق را جددي بگيرند و در مناسبات خود با غرب بر سر پرونده اتمي با لحني ملايم تر و مسالمت جويانه تر به ديپلماسي خود ادامه دهند و در اين رابطه از سرنوشت صدام درس عبرت بگيرند."
وزير امور خارجه عراق همچنين گفت: "ما از يک طرف شاهد حمايت و پشتيباني ايران از دولت و پروسه سياسي عراق هستيم و از طرف ديگر مدارک و شواهدي در دست داريم که ثابت مي کند ايران بوسيله گروه هايي در عراق در پي ضربه زدن به نيروهاي امريکايي است؛ اين سياست اشتباهي است که تنها مي تواند اين احتمال را افزايش دهد که امريکا در عراق ضربه بيشتري به ايران بزند".
از سوي ديگر موفق ربيعي، سخنگوي امنيت ملي عراق در ارتباط با دستگيري اتباع ايراني توسط ارتش امريکا در مصاحبه با روزنامه امريکايي واشنگتن پست مي گويد: "تعدادايرانيان دستگير شده توسط امريکا به نسبت شمار زيادي ايراني هايي که در عمليات و اقدامات خرابکارانه مستقيم دست دارند، بسيار اندک است. ايران در تمام امورات داخلي عراق دخالت دارد و تلاش زيادي به عمل مي آورد تا از موفقيت نيروهايي امريکايي براي ايجاد امنيت و ثبات در عراق جلوگيري کند".
ربيعي مي افزايد "ايران همچنان با فرستادن سلاح هاي پيشرفته خود که براي ضربه زدن به ارتش امريکا مورد استفاده قرار مي گيرد، مشکلات امنيتي اين کشور را دو برابر کرده و اين اقدام ايران بعد از پايان يافتن نشست هاي ايران و امريکا در بغداد افزايش چشمگيري داشته است".
طي روزهاي گذشته مقامات ايران بارها از تلاش مقامات عراقي، به ويژه جلال طالباني براي آزادي محمود فرهادي سخن به ميان آوردند، اما تاکنون هيچ مقام عراقي، به غير از نماينده اتحاديه ميهني کردستان عراق در تهران چنين تلاشي را تاييد نکرده است. نماينده اتحاديه مهيني کردستان چند روز پيش همزمان با حضور يک هيات کرد عراقي که به منظور گفتگو پيرامون بازکردن مرزهاي بسته شده با شمال عراق به تهران سفر کرده بود، گفت جلال طالباني با ارسال نامه اي به جرج بوش خواستار آزادي محمود فرهادي شده است

No comments: