Monday, October 08, 2007

تجليل علني فلاحيان از سعيد امامي

تجليل علني فلاحيان از سعيد امامي
در آستانه نهمين سالگرد قتل‌هاي زنجيره‌اي - سه شنبه 17 مهر 1386 [2007.10.09]
پريسا حاتمي
در آستانه نهمين سالگرد قتل‌هاي زنجيره‌اي و كشته شدن شش روشنفكر دگرانديش توسط عواملي كه از سوي وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي يك "غده سرطاني" ناميده شدند كه درون اين وزارتخانه "رخنه" كرده‌اند و بايد "ريشه‌كن" شوند، علي فلاحيان، وزير اطلاعاتي كه اين عوامل در دوران وي شكل گرفته و رشد كرده بودند، به دفاع از عملكرد خود و وزارت تحت مسئوليت خود پرداخت.
خبرگزاري فارس كه بدون هيچ دليلي به سراغ علي فلاحيان رفته و با وي گفت‌وگوي مفصلي را ترتيب داده، ابتدا اين خبر را با تيتر "سعيد امامي يك نخبه امنيتي بود" منتشر كرده و به عنوان تيتر يك خود برگزيد، اما چند دقيقه بعد اين خبر حذف شد و سپس با تغييراتي، با تيتر "خاتمي اهل حرف، هاشمي مرد اميد و احمدي نژاد اهل هر دو است" مجددا در خروجي اين خبرگزاري منعكس شد.
احمدي نژاد چندي پيش درباره خبرگزاري اصولگراي فارس كه همواره به عناون تريبون رسانه‌اي بخش تندروي اصولگرايان ايفاي نقش كرده است، گفت: "فارس يك چيز ديگر است." ارتباط نزديك اين خبرگزاري با محافل امنيتي براي اهل رسانه‌ها كاملا آشكار است و خبرسازي‌هاي اين خبرگزاري عليه اصلاح طلبان و فعالان سياسي، اجتماعي و دانشجويي بارها انتقاد اين فعالان مدني را برانگيخته است. با اين حال تاكنون حتي يك شكايت از خبرگزاري فارس در محاكم قضايي پيگيري نشده است، به گونه‌اي كه چندي پيش يكي از فعالان اصلاح طلب در اين باره گفته بود: "گويا خبرگزاري فارس هم مثل روزنامه كيهان، مصونيت آهنين دارد!"
سعيد امامي و خدمت‌هايش!
تا پيش از اين، تنها كسي از اعضاي محافل امنيتي ضد اصلاحات كه جرات كرده بود به صراحت از سعيد امامي دفاع كند، روح الله حسينيان بود كه در آن زمان در مجلس ختم سعيد امامي (پس از خودكشي وي) نيز شركت كرد. حسينيان در حال حاضر سمت "مشاور امنيتي احمدي نژاد" را يدك مي‌كشد.
اما روز گذشته، فلاحيان نيز در مصاحبه با خبرگزاري اصولگراي فارس نه تنها از دوران وحشتناك حضور خود در راس وزارت اطلاعات به عنوان "دوران قدرت" ياد كرد، بلكه سعيد امامي را كه نهادهاي رسمي حكومت پيش از اين يك "جاسوس" معرفي كرده بودند، يک "نخبه امنيتي" توصيف كرد، كه "بسيار آدم قوي‌اي بود و خيلي خدمت كرد."
اين در حالي است كه سعيد امامي (اسلامي)، كه در زمان وزارت فلاحيان به مدت هشت سال "معاونت امنيت" وي را برعهده داشت، از سوي بارها از سوي مسئولان وقت و به ويژه تيم بازجويي از متهمان قتل‌هاي زنجيره‌اي، به عنوان "يك عنصر جاسوس و وابسته به بيگانه" معرفي شده بود. حتي آيت الله خامنه‌اي، رهبر جمهوري اسلامي نيز پس از انتشار خبر قتل‌هاي زنجيره‌اي، با حضور در نمازجمعه اين قتل‌ها را به "سرويس‌هاي جاسوسي بيگانه" نسبت داده بود و چندي بعد كه سعيد امامي در زندان (يا به نقلي در بيمارستان) "خودكشي" كرد، حسين شريعتمداري مديرمسئول روزنامه كيهان در يادداشتي وي را "جاسوس" موساد (سرويس اطلاعاتي اسرائيل) ناميد.
اكنون فلاحيان در حالي سعيد امامي را يك نخبه امنيتي مي‌نامد كه حتي رئيس وي، هاشمي رفسنجاني، نيز در خاطرات و سخنان خود از اعمال خلاف قانون و ضد امنيت ملي وي پرده برداشته و گفته بود: او به خاطر اين كارهايش عزل شد و به دادگاه تخلفات اداري فرستاده شد."
فلاحيان در همين حال در اين گفت‌وگو، با دفاع از مصاحبه روح الله حسينيان با برنامه تلويزيوني "چراغ" كه در آن نزديكان خاتمي به انجام اين قتل‌ها متهم شده بودند، به تكرار اين اتهامات پرداخت و گفت: "آنها ـ اصلاح طلبان ـ خيلي خوب از اين استفاده كردند، به وظيفه ملي خود عمل نكردند. طبيعي است در دستگاه امنيتي يا انتظامي يك حادثه‌اي ممكن است اتفاق بيفتد و تخلفي رخ دهد، به اين نبايد جنبه سياسي و عمومي و ملي دهند و به بحران تبديل كنند، ولي آنها تعبيرشان اين بود كه يك لقمه چربي است و ما نبايد اين را زمين بگذاريم. اما اينكه خود آنها اين برنامه‌ريزي را كرده باشند من نتوانستم كدهاي روشني به دست بياورم. من به عنوان يك تخلف اين را ارزيابي مي‌كردم، البته يك احتمال ديگري هم مي‌دهم كه چون اطلاعات لازم به دستم نرسيده نمي‌توانم اعلام كنم، اما در هر صورت آنها با برنامه‌ريزي مفصل حاضر شدند منافع ملي را زير پا بگذارند و منافع گروهي‌شان را از اين راه تامين كنند."
اين در حالي است كه برخلاف ادعاهاي مذكور، فلاحيان، حسينيان و ديگر افراد بلندپايه امنيتي كه به دست داشتن در قتل‌هاي زنجيره‌اي متهم بودند، همواره با جوسازي و برخوردهاي امنيتي و حتي فيزيكي، كه يك نمونه از آنها "ترور سعيد حجاريان" بود، جلوي پيگيري شفاف اين پرونده و معرفي عاملان و آمران واقعي قتل‌هاي زنجيره‌اي گرفتند.
اصلاح طلبان همواره اين دو تن، ديگر اعضاي محفل حقاني و باندهاي امنيتي همفكر سعيد امامي را متهم كرده‌اند كه با فرافكني و متهم كردن عناصر نامشخصي تحت عنوان "دوم خردادي ها" از معرفي و محاكمه عاملان واقعي قتل‌هاي زنجيره‌اي خودداري كردند و تا پيگيري اين پرونده به سطوح بالاتر نرسد و احيانا افرادي از جمله حسينيان و فلاحيان و يا بالاتر از آنها مورد مواخذه و بازجويي قرار نگيرند.
كاش قتل ها بي‌سروصدا تمام مي‌شد
فلاحيان در مصاحبه با "فارس"، درباره "قتل‌هاي زنجيره‌اي" نيز گفت: "چند نفر تخلف كردند و محاكمه‌شان كردند، حكم دادند و زنداني كردند" و سپس در پاسخ به سوال خبرنگار فارس كه درباره استفاده تبليغاتي از اين موضوع پرسيده بود، گفت: "همان موقع هم قرار بر اين بود افرادي كه متخلفند دادگاهي شوند حال ممكن است به حكم هم معترض باشند، اما در نهايت همين كار را آن وقت بدون سر و صدا هم مي‌توانستند انجام دهند."
اين در حالي است كه محمد خاتمي، رئيس‌جمهور اصلاح طلب پيشين، همواره افشاي قتل‌هاي زنجيره‌اي و علني كردن اين غده سرطاني درون وزارت اطلاعات را يكي از بزرگترين خدمات دولت خود دانسته است. با اين حال هيچ‌گاه روشن نشد كه چند متهمي كه به اين اتهام به طور پنهاني بازداشت و بازجويي و به طور غير علني محاكمه و محكوم شدند، آيا واقعا عاملان قتل‌هاي زنجيره‌اي بودند يا خير؟ و همچنين دستگاه قضايي جمهوري اسلامي تا امروز از پيگيري معرفي آمران اين قتل‌ها نيز خودداري كرده است.
مصاحبه ديروز فلاحيان از آن حيث حائز اهميت است كه او خود يكي از متهمان اصلي اين پرونده است، اما هيچ‌گاه امكان بازجويي از وي در اين باره فراهم نشده است. مسئولان حكومت بارها عاملان اين قتل‌ها را به وابستگي به دشمن متهم كردند، اما هويت واقعي اين افراد، محفلي كه آنها در آن عضويت داشتند، اقداماتي كه اين غده سرطاني پيش از اين انجام داده بود و سرنوشت بقاياي آن در وزارت
اطلاعات و ديگر دستگاه‌هاي امنيتي جمهوري اسلامي هيچ‌گاه فاش نشد.

No comments: