Monday, September 24, 2007

اصرار سارکوزی بر تحريم شديدتر ايران

اصرار سارکوزی بر تحريم شديدتر ايران
خليج تايمز از اختلاف نظرها در غرب می نویسد - سه شنبه 3 مهر 1386 [2007.09.25]
نيکلای سارکوزی، رييس جمهور فرانسه، بار دیگر خواستار وضع تحريم های بين المللی سخت تری عليه برنامه هسته ای ايران شده است. او همچنين به شرکت بزرگ نفتی توتال و نيز شرکت گاز فرانسه هشدار داد از سرمايه گذاری در ايران خودداری کنند.
سارکوزی در مصاحبه با نيويورک تايمز مخالف نظر وزير امور خارجه اش در مورد آمادگی برای جنگ با ايران سخن می گفت، اما در عين حال خواستار اعمال فشارهای بيشتر عليه تهران برای توقف بلند پروازی های هسته ای آن کشور شد.
سارکوزی با توجه به بيانه ای که دفترش صادر کرده گفت: "اين واقعيت ندارد که راه حل ميانه ای به جز جنگ يا تسليم وجود ندارد."
او ضمن درخواست اعمال محدوديت های اقتصادی بيشتر در قالب دور سوم تحريم های سازمان ملل عليه تهران گفت: "در بین جنگ و تسليم طيفی از راه حل ها وجود دارد که يکی از آنها تشديد تحريم هاست. و اين در نهايت تاثيرگذار خواهد بود."
سارکوزی گفت اگر شورای امنيت سازمان ملل قادر به تجميع آراء برای صدور يک قطعنامه ديگر نشود، او از اتحاديه اروپا برای وضع تحريم های جديد حمايت خواهد کرد.
رهبر فرانسه برای اولين بار پس از برنده شدن در انتخابات ماه مه جهت شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل وارد نيويورک شده است. او گفت از شرکت های توتال و گاز فرانسه خواسته است از حفاری ها در قالب پروژه های جديد خودداری کنند. او به بانک های فرانسه هم دستور داده معاملات خود را در آنجا متوقف کنند.خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا، با ابراز ترديد نسبت به موفقیت درخواست احتمالی فرانسه از اتحادیه اروپا شامل 27 کشور برای وضع تحريم های جداگانه اروپايی علیه ایران گفت در اين خصوص و تا اين لحظه در اتحاديه اروپا، هيچ بحث و گفتگويی صورت نگرفته است.
برنارد کوشنر، وزير خارجه فرانسه، هفته گذشته گفته بود به خاطر مقاومت چين و روسيه، اميدی به توافقات در شورای امنيت سازمان ملل بر سر وضع قوانين سخت گيرانه تر عليه ايران ندارد. به همين دليل از اروپايی ها خواسته بود که برخی محدوديت ها در دادن اعتبار، سرمايه گذاری و بيمه گذاری برای ايران در نظر بگیرند.معذالک سولانا که برای شرکت در جلسه مجمع عمومی در نيويورک به سر می برد، به خبرنگاران گفت " هنوز تصميم گیری در اين خصوص در اتحاديه اروپا شروع نشده است. حرف هايی در اين مورد (توسط کوشنر) گفته شده اما من بايد بگويم هنوز بحث نشده است. و از سوی هيچ کدام از کشورها هنوز چيزی در اين خصوص برای بررسی بر روی ميز آورده نشده است."
قرار است وزیران خارجه ايالات متحده، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان در حاشيه مجمع عمومی سازمان ملل در روز جمعه، برای بحث بر سر تعيين راهکارهای اعمال فشار بيشتر بر تهران با هم ديدار کنند.
روسيه و چين معتقدند مادامي که ايران مشغول همکاری با نهاد مسوول نظارت بر برنامه های هسته ای سازمان ملل [آژانس بین المللی انرژی اتمی] هست، نبايد قطعنامه تحريمی سومی وضع کرد.سرگئی لاورف، وزير خارجه روسيه، در پاسخ به سوال خبرگزاری رويتر در مورد دور سوم تحريم ها گفت که "دور سوم، ابتکار آمريکايی ها و فرانسوی هاست ".
واشنگتن و پاريس معتقدند امور مربوط به آژانس بين المللی انرژی هسته ای نبايد موجب تاخير در انجام ساير اقدامات شود زيرا ايران همچنان با پيگيری غنی سازی اورانيوم، شورای امنيت را به مبارزه طلبيده است.
منبع: خليج تايمز – 24 سپتامبر

No comments: