Thursday, September 20, 2007

مریکا و فرانسه خواستار تحریم بیشتر ایران شدند

آمریکا و فرانسه خواستار تحریم بیشتر ایران شدند

جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه گفت همچنان به اقدامات ديپلماتيک برای متوقف کردن برنامه اتمی ايران اميدوار است.
آقای بوش در يک کنفرانس خبری در کاخ سفيد گفت:«من هميشه تاکيد کرده ام که اميدوارم بتوانيم حکومت ايران را قانع کنيم تا به طريق مسالمت آميز از برنامه توليد سلاح اتمی دست بردارد».
آقای بوش تاکيد کرد که فشارها بر دولت ايران ادامه خواهد يافت و در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در هفته آینده اعمال تحریم های اقتصادی برعلیه ایران را ترغیب خواهد کرد.
وی افزود آمريکا به همراه کشورهای دوست و متحد خود يک پيام متداوم را به ايران ارسال کرده است که راه حل بهتری «از انزوا» و «تحريم اقتصادی» پيش روی ايران است.
در همين حال نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، خواهان اعمال تحريم های شديد تر عليه ايران شد ولی تاکيد کرد پاريس خواهان جنگ با ايران به دليل سرپيچی از توقف فعاليت های حساس هسته ای، نيست.
به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای سارکوزی گفت:«ايران درصدد دستيابی به سلاح ها هسته ای است. من به مردم فرانسه می گويم چنين چيزی غير قابل قبول است».
من هميشه تاکيد کرده ام که اميدوارم بتوانيم حکومت ايران را قانع کنيم تا به طريق مسالمت آميز از برنامه توليد سلاح اتمی دست بردارد
جورج بوش
اين در حال است که ايران با رد اتهام اين اتهام می گويد هدف از برنامه هسته ای اين کشور مقاصد صلح جويانه و توليد انرژی است .
آقای سارکوزی که به صورت زنده با شبکه های اول و دوم تلويزيون فرانسه صحبت می کرد، افزود اگر در شرايط کنونی تحريم ها عليه ايران «کافی» نيستند، در اين صورت فرانسه خواهان وضع «تحريم های شديدتر» است.
تلاش فرانسه برای افزايش فشار بر ايران
فرانسه با سخت تر کردن موضع خود نسبت به ايران روز پنجشنبه، از کشورهای عضو اتحاديه اروپا خواست تا به شرکت ها و سرمايه گذاران داخلی خود بخواهند که از انعقاد قرارداد جديد با ايران خودداری کرده و سرمايه گذاری های خود در جمهوری اسلامی را کاهش دهند.
ديويد مارتينون، سخنگوی نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، گفت: به دليل آنکه مذاکرات در شورای امنيت سازمان ملل برای صدور قطعنامه سومی عليه ايران ممکن است به درازا بکشد، پاريس می خواهد که به موازات آن مذاکرات، اعضای اتحاديه اروپا، خود نيز در اين راستا اقدام کنند.به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، براساس طرح فرانسه از «شرکت های اروپايی خواسته می شود که قرارداد جديدی منعقد نکرده و موسسات مالی، تسهيلات و سرمايه گذاری خود را در بازار ايران کاهش دهند.»
يک ديپلمات فرانسوی در همين زمينه گفت:«فرانسه می خواهد که اتحاديه اروپا فعاليت های تعداد مشخصی از موسسات مالی، اعتباری و بيمه ايران را در ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا محدود و يا متوقف شود.»
آقای مارتينون بدون اشاره به نام کشورهايی که از اين طرح حمايت می کنند گفت: فرانسه اميدوار است که کشورهای عضو اتحاديه اروپا اين پيشنهاد ها را با شرکت داخلی خود در ميان بگذارند.
پيشتر، برنار کوشنر، وزير امورخارجه فرانسه، اعلام کرده بود که فرانسه از اتحاديه اروپا می خواهد که تحريم هايی عليه ايران، همزمان با افزايش تحريم ها در شورای امنيت سازمان ملل متحد، اعمال کند.
اين در حالی است که نشست نمايندگان کشورهای فرانسه، روسيه، چين، بريتانيا و آمريکا، (اعضای دايمی شورای امنيت) به همراه آلمان برای مذاکره درباره قطعنامه احتمالی عليه ايران روز جمعه، بيست و يکم سپتامبر، در واشينگتن برگزار خواهد شد.
آمريکا و فرانسه به توافقات اخير ميان آژانس بين المللی انرژی اتمی با ايران برای «رفع ابهام» از برنامه هسته ای اين کشور، انتقاد می کنند و معتقدند که هدف و رويکرد ايران برای همکاری با آژانس دست يافتن به فرصت کافی برای توسعه برنامه هسته ای خود است
سخنگوی رييس جمهوری فرانسه گفت:«هيچ کس باور ندارد که (برنامه)غنی سازی اورانيوم که توسط ايران انجام می شود، صلح آميز است. برای ما، يک ايران مسلح به جنگ افزار اتمی قابل قبول نيست».
« مذاکرات نبايد سال ها به طول بيانجامد»
همزمان با اين تحولات، آقای کوشنر روز پنجشنبه در گفت وگو با روزنامه فيگارو اعلام کرد که از مذاکرات ميان ايران و بازرسان اتمی سازمان ملل متحد حمايت می کند، اما «اين مذاکرات نبايد سال ها به طول بيانجامد.»
اين در حالی است که اظهارات آقای کوشنر در روز يکشنبه درباره احتمال جنگ با ايران بر سر برنامه اتمی اين کشور بازتاب گسترده ای در سطح جهانی داشته است.
آقای کوشنر در

No comments: