Friday, September 21, 2007

در خواست مقام های نیویورک برای لغو سخنرانی احمدی نژاد

در خواست مقام های نیویورک برای لغو سخنرانی احمدی نژاد

پس از آنکه مقام های پليس نيويورک به دليل مسايل امنيتی با در خواست محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران برای بازديد از محل حملات يازدهم سپتامبر مخالفت کردند، اکنون برخی مقام های شهر نيويورک خواهان لغو سخنرانی وی در دانشگاه کلمبيا هستند.
دانشگاه کلمبيا از آقای احمدی نزاد دعوت کرده بود که روز دوشنبه در اين دانشگاه سخنرانی کند، اما کريستين کويين، رييس شورای شهر نيويورک، از اين دانشگاه در خواست کرد تا دعوتنامه خود را پس بگيرد.
به گفته رییس شورای شهر نیویورک حضور آقای احمدی نژاد به عنوان مهمان افتخاری در این شهر «توهین» به شهروندان این شهر محسوب می شود.
مقامات آمريکايی، پيشتر، روز پنجشنبه اعلام کردند که درخواست محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران برای بازديد از ويرانه های مرکز تجارت جهانی در نيويورک را رد کرده اند.
بر اساس گزارش خبرگزاری ها، رييس جمهوری ايران که قرار است هفته آينده برای شرکت در نشست مجمع عمومی به نيويورک سفر کند درخواست کرده بود تا با حضور در ويرانه های مرکز تجارت جهانی دسته گلی را برای يادبود قربانيان حمله تروريستی، اهداء کند.
مرکز تجارت جهانی روز ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ ميلادی مورد حملات تروريستی دو هواپيمای مسافربری ربوده شده توسط اعضای گروه القاعده قرار گرفت که در جريان آن نزديک به سه هزار نفر جان خود را از دست دادند.
سخنگوی پليس نيويورک گفت که درخواست آقای احمدی نژاد برای بازديد از محل برج های سازمان تجارت جهانی، به دليل ساختمان سازی در اين محل رد شده است.
پاول براون افزود: «اين درخواست همچنين به دليل مسائل امنيتی در اين منطقه، با مخالفت اداره پليس نيويورک قرار گرفته است.»
هنوز معلوم نيست که آيا آقای احمدی نژاد قصد داشته است تا در محوطه ويران شده برج های دو قلوی مرکز تجارت جهانی حضور يابد، يا اينکه در محوطه ای خارج از اين مجموعه که برای يادبود قربانيان آن طراحی شده است، با اهدای دسته گل به آنها ادای احترام کند.
• تصميم گيری درباره چنين موضوعی با مقامات شهر نيويورک است ولی عجيب است که رييس جمهوری کشوری درخواست ديدار از مرکز تجارت جهانی را مطرح می کند که حامی تروريسم است سخنگوی کاخ سفيد
دلايل ارائه شده توسط پليس نيويورک در حالی مطرح می شود که زلمای خليلزاد، سفير ايالات متحده در سازمان ملل متحد لحن تندتری در مخالفت با ديدار رييس جمهوری ايران در بازديد از اين مکان به کار برده و گفته است: «مرکز تجارت جهانی محلی برای گرفتن عکس های تبليغاتی نيست.»
آقای خليلزاد روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «ايران اگر در مورد برخورد با تروريسم جدی است می تواند اقدامات واقعی در اين زمينه انجام دهد.»
سفير آمريکا در سازمان ملل متحد از جمله اين اقدامات به «متوقف کردن حمايت ايران از گروه حزب الله لبنان و تعليق غنی سازی اورانيوم» اشاره کرده است.
همزمان محمد ميرعلی محمدی، سخنگوی هيات ايرانی در سازمان ملل متحد گفت: «هنوز به طور رسمی درباره اينکه رييس جمهوری ايران اجازه ندارد از اين مکان بازديد کند به وی اطلاعی داده نشده است.» وی در عين حال اين خبر را «مايه تاسف» خواند.
آقای مير علی محمدی گفت: «محمود احمدی نژاد قصد داشت تا به ياد قربانيان حادثه تروريستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ دسته گلی را به اين مجموعه اهداء کند و ما هنوز اميدواريم که بتوانيم موافقت اداره پليس را جلب کنيم.»
تاييد سخنگوی هيات ايران در سازمان ملل از ارائه درخواست برای بازديد رييس جمهوری ايران از ويرانه های مرکز تجارت جهانی در حالی ابراز می شود که يکی از مشاوران محمود احمدی نژاد گفته است:«رييس جمهوری برای بازديد از محل وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر هنوز تصميمی نگرفته است»
علی اکبر جوانفکر به خبرگزاری مهر گفته است: «بازديد دکتر احمدی نژاد از محل وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر در نيويورک، فعلا در حد يک پيشنهاد مطرح است و از سوی رييس جمهوری تصميمی در اين زمينه اتخاذ نشده است.»
گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفيد نيز در اين زمينه اظهار نظر کرده و گفته است: «تصميم گيری درباره چنين موضوعی با مقامات شهر نيويورک است، ولی عجيب است که رييس جمهوری کشوری درخواست ديدار از مرکز تجارت جهانی را مطرح می کند که کشورش حامی تروريسم است.»

No comments: