Thursday, September 20, 2007

بازداشت «شهردار قصر شيرين» توسط ارتش آمريکا

بازداشت «شهردار قصر شيرين» توسط ارتش آمريکا

نيروهای ارتش آمريکا روز پنج شنبه در حمله به هتل پالاس در شهر سليمانيه عراق سه شهروند ايرانی را بازداشت کردند.
بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يکی از ايرانی های بازداشت شده شهردار شهر قصر شيرين در نزديکی مرز ايران با عراق است و نفر دوم نيز رييس يک اداره اين شهر معرفی شده است.
مقام های ایران هنوز به این خبر واکنش نشان نداده اند ولی خبرگزاری فارس در گزارشی بدون اشاره به بازداشت شهردار قصر شيرين، به نقل از رييس اداره حراست استانداری کرمانشاه، خبر دستگيری شهريار حيدری، فرماندار قصر شيرين را تکذيب کرده است.
به گفته يک مقام اتحاديه ميهنی کردستان عراق، اين افراد متهم شده اند که برای بازرگانان ايرانی جهت انجام کارهای تجاری خود در کردستان عراق اجازه عبور صادر می کردند.
اين در حالی است که در گزارش منابع آمريکايی و عراقی هيچ اشاره ای به بازداشت فرماندار قصر شيرين نشده است.
به گفته يک مقام اتحاديه ميهنی کردستان عراق، اين افراد متهم شده اند که برای بازرگانان ايرانی جهت انجام کارهای تجاری خود در کردستان عراق اجازه عبور صادر می کردند.
نفر سوم با نام «فرهادی» معرفی شده که يک بازرگان است و گفته می شود که همراه با اين هيات تجاری به کردستان عراق سفر کرده بود.
در همین حال، ارتش آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که یک ایرانی عضو نیروی قدس وابسته به سپاه پاسداران را در سلیمانیه عراق بازداشت کرده است.
این شخص متهم به قاچاق بمب های ویژه ای شده است که در کنار جاده کار گذاشته می شوند. وی همچنین متهم شده است که در آموزش نظامی افراطیون خارجی و آوردن آن ها به عراق دست دارد.
اواخر ماه گذشته ماه ميلادی نيز، نيروهای آمريکايی به مدت کوتاهی هشت عضو يک هيات ايرانی از جمله دو ديپلمات سفارت ايران را در هتلی در بغداد بازداشت کردند ولی ارتش ايالات متحده بعدا با آزاد کردن آنها از بروز اين حادثه اظهار «تاسف» کرد.
اين اقدام پس از آن صورت گرفت که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا اعلام کرد که «با فعاليت های مرگبار ايران در عراق مقابله می کنيم.»
دستگیری این افراد با اعتراض دولت ايران روبرو شد ولی سخنگوی وزارت امور خارجه ايالات متحده از بازداشت ايرانی ها در هتل شرايتون بغداد توسط ارتش اين کشور دفاع کرد.
به رغم آزادی اين هشت ايرانی، پنج ايرانی ديگر بازداشت شده در شهر کردنشين اربيل عراق که در ژانويه گذشته دستگير شده بودند هنوز آزاد نشده اند.
تهران می گويد که اين پنج ايرانی بازداشت شده، ديپلمات هستند ولی واشينگتن آنها را متهم کرده که از نيروهای شورشی در عراق حمايت می کردند.

No comments: