Saturday, September 08, 2007

البرادعی : چند ماه آینده برای جمهوری اسلامی حیاتی است


محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه ترین اظهارات خود پیرامون بحران هسته ای جمهوری اسلامی گفت "از یک طرف من شاهد این هستم که رژیم تهران بدون اینکه ما بتوانیم نظارت کافی بر فعالیت غنی سازی اورانیوم آنها داشته باشیم، این فعالیتها را ادامه می دهد. از طرف دیگر شاهد کوبیدن بر طبلهای جنگ از سوی کسانی هستم که می گویند تنها راه حل، بمباران تاسیسات هسته ای رژیم تهران است."
البرادعی تاکید کرد پذیرش بازرسیهای آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای رژیم تهران، ضرورتی است در جهت جلوگیری از گزینه هايی که می تواند به جنگ منجر شود.
وی گفت رژیم تهران باید به وعده‌هایش به آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی پایبند باشد. دو ماه آینده برای اینكه رژیم تهران حسن نیت ‌اش را در اجرای آنچه به آن متعهد شده نشان دهد، حیاتی است.
در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با انتقاد از سخنان البرادعی اعلام کرد که ایالات متحده برنامه ای برای حمله نظامی به رژیم تهران ندارد، ولی تمام گزینه ها همچنان روی میز قرار دارند.
تام کیسی که در جمع خبرنگاران سخن می گفت، افزود ما از ادامه اقدامات دیپلماتیک علیه رژیم تهران حمایت کرده و در حال حاضر مشغول مذاکره با همپیمانان خود در شورای امنیت سازمان ملل هستیم تا به راهکار مناسبی دست یابیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه گفت ایالات متحده همچنین در حال مذاکره با همپیمانان خود در باره حمایت رژیم تهران از گروههای تروریستی است تا برای این مسئله نیز به پاسخ مناسبی دست یابد.
از اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا چنین بر می آید که واشنگتن درصدد جلب حمایت متحدان خود برای گنجاندن نام سپاه پاسداران در لیست سازمانهای تروریستی است.
همزمان خبرگزاری فرانسه از هلسینکی (فنلاند) گزارش داد عباس‌ عراقچی،‌ معاون‌ وزير امور خارجه‌ جمهوری اسلامی هشدار داد اگر شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه‌ جديدی‌ عليه‌ جمهوری اسلامی‌ صادر کند، رژیم تهران‌ همکاريهای‌ خود را با آژانس‌ بين‌ المللی‌ انرژی‌ اتمی‌ به‌ حال‌ تعليق‌ در خواهد آورد‌.
عراقچی‌ در پايان‌ ديدار روز گذشته خود با مقامات‌ فنلاندی‌ در جریان يک‌ کنفرانس‌ مطبوعاتی، ضمن‌ رد هرگونه‌ تعليق‌ غنی‌ سازی‌ اورانيوم‌ گفت‌ "ما با توافقی‌ با آژانس‌ بين‌ المللی‌ انرژی‌ اتمی‌ جهت‌ حل‌ و فصل‌ مسائل‌ باقی مانده،‌ حسن‌ نيت‌ خود را نشان‌ داديم.‌‌ پس‌ حق‌ داريم‌ که‌ از طرف‌ مقابل‌ يعنی‌ شورای‌ امنيت‌ انتظار داشته‌ باشيم‌ قطغنامه‌ جديدی‌ صادر نکند‌، در غير اين‌ صورت‌ آژانس‌ مسئول‌ تمام‌ عواقب‌ منفی‌ آن‌ خواهد بود‌.
از سوی دیگر كاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریكا طی مصاحبه ای با یک شبکه تلویزیونی در استرالیا گفت اوضاع در ایران به سمت بدتر شدن پیش می رود.
خانم رایس گفت رژیم تهران از گروههای تروریستی در عراق، لبنان و مناطق فلسطینی نشین حمایت می كند. اینها دلائلی است كه رژیم تهران را در جهان منزوی ساخته است.
وزیر امور خارجه آمریكا در پاسخ به این سؤال كه چرا ایالات متحده گفتگوی مستقیم با رژیم تهران را رد می كند، گفت آمریكا وجهه خود را در مذاکره با حکومتی كه تلاش دارد به سلاح هسته ای دست یابد و اصلی ترین حامی تروریسم در جهان بشمار می رود، به خطر نمی اندازد.

No comments: