Thursday, September 06, 2007

فرانسه در پی تحریم بیشتر ایران است»


منتشر شده به وقت تهران در ساعت: ۱۸:۴۴ روز پنجشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۸۶
ايران
به گفته آقای مارتينون، فرانسه تلاش خواهد کرد تا تحريم های بيشتری عليه ايران وضع شود.
«فرانسه در پی تحریم بیشتر ایران است»

سخنگوی نيکلای سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه، ششم سپتامبر، گفت: تصويب قطعنامه سوم تحريم عليه ايران در چارچوب شورای امنيت سازمان ملل الويت اين کشور محسوب می شود.
ديويد مارتينون، اظهار داشت:«الويت ما امروز اين است که در چارچوب شورای امنيت سازمان ملل متحد قطعنامه سوم (تحريم عليه ايران) را تصويب کنيم.»
به گفته آقای مارتينون، فرانسه تلاش خواهد کرد تا تحريم های بيشتری عليه ايران وضع شود.
وی در پاسخ به اين سوال که آيا فرانسه از شرکت هایی چون رنو و يا شرکت نفتی توتال خواهد خواست تا به مشارکت و همکاری خود با ايران پايان دهند، گفت:«ما با سرمايه گذاران فرانسوی در تماس هستيم.»
در همین زمینه، وزير امورخارجه فرانسه روز سه شنبه گفته بود که تصويب قطعنامه جديد عليه ايران «الويت» کشورش خواهد بود ولی وی احتمال وضع تحريم ها عليه ایران از سوی اتحاديه اروپا را رد نکرده بود.
کشورهای غربی جمهوری اسلامی را متهم می کنند که در چارچوب برنامه هسته ای خود بدنبال دستيابی به سلاح هسته ای است و ايران در مقابل اين اتهامات را رد می کند.
شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی قطعنامه های ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران تاکنون از اجرای اين قطعنامه ها سرپيچی کرده است.
«ايران به وعده خود وفادار بماند»
من فکر می کنم، اگر ايران به تعهداتی که داده عمل کند، روند رسيدگی به پرونده هسته ای ايران کاملا تغيير خواهد کرد
محمد البرادعی
از سوی ديگر، محمد البرادعی روز پنج شنبه، اعلام کرد: در صورتی که ايران به وعده های اخير خود عمل کند، روند رسيدگی به پرونده هسته ای ايران به طور کامل تغيير خواهد کرد.
به گزارش خبر گزاری رويترز، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی تاکيد کرد که « ايران بايد بر سر عهد خود برای همکاری بيشتر با آژانس بين المللی انرژی اتمی باقی بماند و جامعه بين المللی نيز بايد در اين راه ايران را تشويق کند.»
محمد البرادعی در حالی که جايزه ويژه ای را برای خدماتش به انرژی اتمی دريافت می کرد، از رويکرد ايران برای «رفع ابهامات» از برنامه هسته ای خود استقبال کرد.
ايران اخيرا با آژانس بين المللی انرژی هسته ای توافق کرده است که در يک فرصت زمانی تعيين شده، به سوالات باقی مانده درباره برنامه هسته ای خود پاسخ بدهد.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ماه های آينده برای ايران بسيار حساس خواهد بود و چند و چون عمل به تعهداتی که داده است را نشان خواهد داد.
آقای البرادعی افزود: من فکر می کنم، اگر ايران به تعهداتی که داده عمل کند، روند رسيدگی به پرونده هسته ای ايران کاملا تغيير خواهد کرد.
وی که در جلسه «انجمن جهانی هسته ای» سخنرانی می کرد، افزود: اميدوارم که روش ايران تغيير کند و جامعه بين المللی نيز به حمايت و تشويق خود برای تغيير رويه ايران ادامه خواهد داد.
آقای البرادعی توضيحی درباره برخی انتقادها که گفته می شود، ايران در توافق اخير با آژانس وقت بيشتری برای توسعه تجهيزات اتمی خود خريده است ، نداد.
پيشتر، وی توافق حاصل ميان ايران و آژانس را«يک بخت عالی و شايد آخرين فرصت» برای بستن پرونده هسته ای تهران توصيف کرده بود.
همزمان با اين تحولات، جان هاوارد، نخست وزير استراليا گفت: در ديدارخود با ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه به وی خواهد گفت که استراليا تنها در صورتی به مسکو اورانيوم می فروشد که هيچ امکانی برای فروش آن از طريق روسيه به جمهوری اسلامی ايران و سوريه وجود نداشته باشد.
آقای هاوارد قرار است که روز جمعه در حاشيه اجلاس اقتصادی منطقه آسيا- پاسيفيک در سيدنی استراليا با ولاديمير پوتين گفت و گو می کند.

No comments: