Sunday, September 23, 2007

اصلاح طلبان در نوبت برخورد؟ - با نزديک شدن انتخابات

اصلاح طلبان در نوبت برخورد؟
با نزديک شدن انتخابات - دوشنبه 2 مهر 1386 [2007.09.24]
فاطمه قيدي
"تمام دوستان ايشان در «جبهه‌ي مشارکت» و همچنين کساني که در جبهه‌ي اصلاحات فعاليت مي‌کنند، همان‌طور که از بيانيه‌ي جبهه‌ي‌ مشارکت هم برمي‌آيد، تلقي‌شان اين است که مي‌خواهند فعاليت‌هاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان را تحت‌ تأثير قرار بدهند. احتمال دارد که اين آغاز يک انجام باشد و بخواهند ديگراني را هم دستگير کنند".
اين بخشي از اظهارات حجت الاسلام احمد قابل، روحاني مکلايي است که برادرش هادي قابل از حدود 10 روز قبل در بازداشت است. و او در تحليل بازداشت برادرش، همچنين از "تصفيه حساب نهادهاي امنيتي با خانواده قابل" هم سخن مي گويد: "به هر حال نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي هميشه دنبال خانواده ي ما بودند و اين بار هم قرعه به نام برادرم هادي افتاده است".
حجت الاسلام هادي قابل از حدود ده روز قبل در بازداشت است. بازداشت او را تاکنون هيچ ارگان رسمي اطلاعاتي بر عهده نگرفته و همچنين محل بازداشت او اعلام نشده؛ فقط دادگاه ويژه روحانيت قم که يکي از 4 نوع محاکم قضايي در ايران است، اعلام کرده او در اختيار ماست و در حال بازجويي از او و تکميل پرونده و تحقيقات هستيم.
اين دادگاه اما به خانواده هادي قابل اعلام کرده نمي تواند محل بازداشت او را مشخص کند. به همين علت است که خانواده قابل نمي دانند او از سوي وزارت اطلاعات بازداشت شده و يا يک نهاد امنيتي ديگر.
بازداشت هادي قابل، عضو شوراي مرکزي حزب مشارکت و روحاني سياسي و منتقدي که در حلقه دوستان و نزديکان به آيت الله منتظري قرار دارد، بسياري از سياسيون و دوستانش را متعجب کرد.
هادي و احمد قابل هر دو از جمله منتقدين سرسخت نظام سياسي و ديني ايران و به ويژه تئوري "ولايت فقيه "هستند. اين دو هرگز انتقاد خود نسبت به اين مساله را مخفي نکرده اند.
از همين رو هر چند هادي هنوز در کسوت روحانيت قرار دارد اما برادرش احمد که در فريمان "مشهد" سکونت دارد از سال 1370 شخصا خود را خلع لباس کرده است؛ هر چند همچنان به تحقيقات ديني و مذهبي خود ادامه مي دهد.
احمد که از جمله فعالان طرفدار سيد محمد خاتمي در انتخابات دوم خرداد 76 در مشهد بود، در اسفند ماه همان سال بازداشت شد و بيش از يک ماه هم در زندان بسر برد. در آن دوران نيز، خانواده قابل از او خبري نداشتند. او در سال 77 جزو اولين طرفداران خاتمي بود که چوب اين طرفداري را خورد و به يک سال زندان محکوم شد.
يکي از شوهر خواهر هاي احمد و هادي قابل نيز به نام سيد ابوالفضل موسويان هم براي حدود يک سال در زندان به سر برده است.
احمد قابل در ده روز گذشته تلاش زيادي کرد تا خبري از برادرش هادي بدست آورد اما موفق نشد و در نهايت نامه اي براي محسني اژه اي، وزير اطلاعات نوشت.
او در بخشي از اين نامه آورده است: "در آستانه ي ماه مبارک رمضان، ارگان شبه قضائي «دادگاه ويژه ي روحانيت» که مستقيما زير نظر رهبري کشور قرار دارد، بجاي بهره گيري از رويکرد و «سياست الهي» انتشار رحمت ( که البته قابليت مي خواهد) باب زحمت جديدي بر خود و خانواده ي ما گشود، تا نشان دهد که هيچ بويي از رحمت الهي نبرده است".
قابل درپايان اين نامه آرزو مي کند: "کاش امسال را سال «اتحاد ملي» نخوانده بودند و اينهمه با الفاظ، بازي نمي کردند و همه چيز و همه کس را از محتوا و ارزش تهي نمي ساختند. جرم «به بازي گرفتن فرهنگ ملي و اسلامي» از سوي دستگاه حاکمه، با هيچ جرمي از سوي شهروندان، قابل قياس نيست و هيچ فاجعه اي براي جامعه، خسارت بار تر از اين نيست، ولي چه کنيم که «عدل و انصاف » از ميانه رخت بر بسته و اکثر افراد بر اين فاجعه و فجايعي از اين دست، سکوت پيشه کرده اند و لب به انتقاد نمي گشايند".
احمد اين نامه را روز چهارشنبه 21 شهريور منتشر کرد. يک هفته پس از اين اقدام هادي قابل، طي تماس تلفني با خانواده بدون اينکه محل نگهداريش را اعلام کند از وضعيت عمومي خود ابراز رضايت کرد. اما "روح‌الله قابل" فرزند "هادي قابل"، به سايت نوروز گفت:" منابع موثق به صورت سربسته اتهام پدرش را اخلال در امنيت ملي عنوان كرده‌اند و حدس زده مي‌شود كه سخنراني‌ها و مصاحبه‌هاي قابل، دستمايه اين اتهام قرار گرفته است".
در اين حال منابع نزديک به قابل اعلام کرده اند او نه فقط به خاطر سخنراني ها و مصاحبه هايش، بلکه به خاطر نقد هاي علمي هم مورد غضب قرار گرفته است.
هادي قابل مدتي قبل با استناد به آمارهاي رسمي، گزارشي در مورد فساد هاي اخلاقي و گرايش به مواد مخدر در کشور تهيه و آن را براي مقامات کشور ارسال کرده بود. در اين گزارش، شهر قم از جمله شهر هايي بود که بيشترين بزه و فساد هاي اخلاقي و گرايش به مواد مخدر را به خود اختصاص مي داد.
از اين رو گفته مي شود برخورد با قابل، تصفيه حساب برخي نهادهاي سنتي قم با هادي قابل است. اما در عين حال و در آستانه انتخابات برخورد با هادي قابل از دي بسياري نمي تواند بي ربط به انتخابات باشد. اکنون شنيده مي شود در بسياري از استانها، مراکز
اطلاعاتي مسووليت يافته اند با برخورد با برخي چهره ها، مانع از ورود آنان به انتخابات شوند

No comments: