Monday, September 03, 2007

گراني و تورم با اختلافات آشکار شد

گراني و تورم با اختلافات آشکار شد
سانسور و تبليغات هفته دولت فايده نکرد -
سه شنبه 13 شهریور 1386 [2007.09.04]
مهسا آسا
در حالی که در آستانه هفته دولت تلاش وسیعی به کار گرفته شد که از طریق ملاقات های حضوری، تهديدهای دادستانی و ابلاغیه های مختلف از پخش اخبار و گزارش های عليه اقدامات دولت جلوگيری شود و دولت حتی از دادن گزارش آماری به مجلس هم خودداری ورزيد که زمينه های بررسی را از کارشناسان بگیرد، اما در پایان اين هفته آن بخش از گزارش ها که به روزنامه ها و رسانه ها منتقل گشته نشان می دهد که گرانی سرسام آور و تورم، همراه با گرانی خدمات دولتی و نمونه هائی از ناهماهنگی و بی برنامگی هفته دولت را به موقعيتی عليه دولت احمدی نژاد تبديل کرده است.
در پايان هفته به دنبال رهبر جمهوری اسلامی، چنان که از گزارش ها برمی آید امامان جمعه هم ماموريت یافتند همصدا با مقامات دولتی، در سخنان اغراق آمیز و احساساتی شرايط کشورش را مساعد و دولت را در انجام وعده های خود موفق نشان دهند.
اخباری که به جای ستون های خبری لابه لای سرمقاله ها و تحليل های اقتصادی منعکس شده، بيش از هر چیز به گفته کارشناسان نشان از نوع مقابله روزنامه ها با سانسور تحميل شده بر آنهاست. چنان که آفتاب يزد در سرمقاله روز دوشنبه خود از افزايش بهای هفتاد تا هشتاد در صدی قبض های برق خانه ها خبر داد، روزنامه های ديگر از قول مقامات آب و فاضلاب از افزايش ده در صد آب بها مصارف خانگی نوشتند.
در همين زمان و در حالی که دولت با تبليغاتی چند روزه از دستور مستقيم رييس جمهور به دادن سهميه صد لیتری بنزين يارانه ای به عنوان کمک به سفرهای بين شهری و رساندن بچه ها به مدرسه خبر داده بود، اما ناهماهنگی ها موجب شد تا روز قبل وزارت نفت چنين سهميه ای را انکار کند و سپس مقررات ضد و نقیضی برای آن اعلام گردد. عملا هم تنها فايده سهميه اعلام شده آن بود که جاده های کشور را از اتومیبل ها انباشت و مصرف را افزايش داد و ناراضی ها را نيز افزون کرد. روزنامه جمهوری اسلامی نوشت به گدای سامره هم چنین ترحم نمی کنند که دولت می خواهد به مسافران بنزين بدهد و تاکيد کرد که روش دولت توهين آمیزست. و همبستگی محاسبه کرد که اين همه سروصدا و منت گذاری بر سر مردم برای رقمي معادل دستمزد دو روز یک کارگر ساده افغانی است.به گفته یک خانم خانه دار ساکن تهران آن چه موضوع قيمت ها و افزايش سرسام اور هر روزه آن را ناگوارتر از پیش کرده، تکذیب های دولت و آمار و ارقامی است که هر شب بر زندگی مردم مانند نمکی به زخم های آنان است.
آفتاب یزد در سرمقاله روزدوشنبه خود ضمن اشاره به بی اعتنائی دولت به نظرات کارشناسی نمونه قیمت برق را مثال زده که از ابتداي سال بحث افزايش آن مورد توجه رسانه‌ها بود اما مسئولا‌ن دولتي، افزايش غيرمتعارف قيمت برق را تكـذيـب مي‌كردند. در حالي كه قبض‌هاي صادره براي مصارف خانگي، افزايش 80 - 70 درصدي را ثابت مي‌كرد.
به نوشته سردبیر آفتاب يزد حالا جريمه عدم رعايت الگـوي مصرف نیز بدون اعلا‌م قبلي وارد قبض‌هاي مصرفي شده و اما نكته جالب‌تر اين كه ظاهراً در محاسبات اوليه براي محاسبه "انحراف از الگوي مصرف" از گرماي هوا و لزوم استفاده از كولر غفلت شده است. همین روزنامه از قول یک مقام آب و فاضلاب اعلام کرده که بهای آب برای مشترکان پر مصرف ده در صد افزايش يافته. این روش تازه دولت است که به جای اعلام افزايش بهای خدمات خود ابتدا رقمی را به عنوان الگوی مصرف اعلام می دارد و بعد بدون توضیح قبلی مصرف کنندگان را ظاهرا جریمه می کند.
همبستگی در سرمقاله خود موضوع تبليغات دولت در مورد بنزين سفر را مطرح کرده و نوشته اين تصميم مقدار زيادي از وقت خبر و پس از خبر صدا و سيما و وسعت قابل توجهي از روزنامه‌هاي طرفدار دولت را به خود اختصاص داد برای تبلیغ بنزين سفر که چه بشود. بنزين که در سطح جامعه به وفور يافت مي‌شود! هر كس بنزين لازم دارد به هر ميزاني كه مي‌خواهد از وانت‌بارها و كرايه‌اي‌ها مي‌خرد به بهاي ليتري 250 تا 300 تومان. كارت كامل هم خريد و فروش مي‌شود. قيمت يك كارت 600 ليتري به 150 هزار تومان يا بيش‌تر است. كساني هم پيدا مي‌شوند كه مي‌گويند هر تعداد كارت كه مي‌خواهيد، موجود است.
مصطفی ایزدی در سرمقاله همبستگی نوشت با اين حساب ميزان بنزيني كه به عنوان سهميه خانواده قرار است در اختيار مردم سربلند و هميشه در صحنه و فرهيخته ايران اسلامي قرار گيرد، فقط 25 هزار تومان ارزش دارد! 25 هزار تومان دستمزد دو روز يك كارگر افغاني است. آيا اين همه وعده و وعيد و اين همه نشست و برخاست و اين‌همه موافقت و مخالفت كه در اين چند روز گذشته، مساله روز شده بود براي 25 هزار تومان است؟
در همين حال با همه تاکيدهائی که از سوی مقامات بالا به لزوم حفظ انسجام ملی و همبستگی می شود، درگيری های لفظی هاشمی رفسنجانی و احمدی نژاد بر سر مذاکرات هسته ای و برنامه های عمرانی بيش تر از هر نطق و بیانی نشان دهنده اختلافاتی است که بين اجزای حکومت وجود دارد و مردم را نسبت به آينده و عاقبت اين اختلافات نگران می کند و در احساس بي ثباتي اقتصادر در جامعه هم بي تاثير نيست.
هاشمی رفسنجانی روز جمعه اعلام داشت که به وظیقه قانونی خود برای گزارش بی اعتنائی دولت به چشم انداز بیست ساله کشور وارد عمل می شود. فردایش احمدی نژاد جواب داد دولت به افق های خیلی بالاتر از چشم انداز نگاه می کند.
سرمایه روزنامه اقتصادی صبح در گزارش اصلی خود نظرات رييس سابق سازمان گسترش صنايع را منعکس کرد که گفته بود مشكلات فراواني در بخش صنعت وجود دارد كه با بسياري از شعارهايي كه براي حمايت از توليد مطرح مي‌شود همخواني ندارد و مجموعهء اين عوامل باعث خواهد شد تا كشور به اهداف از پيش تعيين شده در برنامهء چهارم و سند چشم‌انداز 20 ساله دست پيدا نكند.
سعيد ليلاز‌ کارشناس اقتصادی همان روز نوشت در شرايط فعلي بخش صنعت كشور وضعيت نگران‌كننده‌اي را پيش‌رو دارد. عدم وجود برنامه، نه تنها در حوزهء صنعت بلكه در اغلب بخش‌هاي ديگر اقتصادي نيز تا حدودي مشهود است. به نظر مي‌رسد، دولت اهداف خود را روي سياست‌هاي اقتصادي كوتاه‌مدت و با رويكرد تبليغي متمركز ساخته كه در نتيجه بازدهي مثبتي را براي اقتصاد ايجاد نخواهد كرد.
به نوشته اين کارشناس اقتصادی طي دو سال گذشته نه‌تنها در بخش صنعت اغلب اهداف تعيين شده در استراتژي توسعهء صنعتي كنار گذاشته شده، بلكه در جايگاهي بالاتر، اهداف برنامهء چهارم نيز به حاشيه رفته است. در اين شرايط و در نگاهي كلان، سياست‌هاي سند چشم‌انداز 20 سالهء كشور نيز بي‌توجه مانده است.در اين ميان کارگزاران با عنوان "عقل معاش چغندرکاران علیه شعارها" نوشت طرفداران و مجریان اقتصاد دولتی و دولت همه کاره تصورات غلطی درباره امور گوناگون از جمله میزان عقل معاش نهاد دولت و عقل معاش شهروندان دارند.
کارگزاران با آوردن نمونه چغندرکاران و تصميم های دولت و فاجعه کارخانه های قند سرانجام نوشته: "نباید راهی که رفته شده و کارآمد نبوده است را تجربه کرد. یک راه اما برای دولت وجود دارد: شفاف و صریح بگوید، برای ما خودکفایی محصولا‌ت کشاورزی در برابر محبوبیت دولت کمتر اهمیت دارد
."

No comments: