Wednesday, September 05, 2007

پاکسازي استادان در سنندج

پاکسازي استادان در سنندج
نوبت دانشگاهيان کردستان رسيد - پنجشنبه 15 شهریور 1386 [2007.09.06]
سامناک آقايي
پنج تن از اساتيد و اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي سنندج ديروز طي احکامي از ادامه فعاليت و تدريس در اين دانشگاه منع شدند.
دکتر احمد قاضي زاده برجسته ترين چهره علمي اين دانشگاه تنها 15 سال سابقه کار در اين دانشگاه را دارد و چهار نفر ديگر نيز هيچ کدام سابقه کارشان به مرز بازنشستگي نرسيده است. ظرف کمتر از يک سال اين دومين بار است که دانشگاه علوم پزشکي سنندج علاوه بر اعمال فشار بر دانشجويان خود، شاهد بازنشسته کردن اجباري اساتيد و اخراج اعضاي هيات علمي و کارمندان بخش هاي مختلف خود مي باشد.
به گزارش سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان احمد قاضي زاده، پروين مناسکي، هوشنگ زندي، فراست اردلان و مظفر فيروزمنش پنج تن از اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي استان کردستان هستند که اجبارا بازنشسته شده اند. دکتر احمد قاضي زاده دانشيار و متخصص اين دانشگاه، 54 سال سن دارد و سابقه کار وي در اين دانشگاه 15 سال بيشتر نيست. قاضي زاده علاوه بر فعاليت هاي خود در هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي سنندج، مقالات متعددي در مجلات و منابع معتبرعلمي خارج از کشور به چاپ رسانده و بالاترين رتبه علمي دانشگاه مزکور را نيز دارد.در مورد علت بازنشسته کردن دکتر قاضي زاده گفته مي شود وي به دليل مسائل عقيدتي و همچنين انتقاد از نحوه عملکرد رياست دانشگاه با اين حکم روبرو شده است. در مورد علت اخراج چهار نفر ديگر، که عضو هيات علمي بنيان گذار اين دانشگاه هستند هنوز صحبتي به ميان نيامده است.
رياست اين دانشگاه در مورد بازنشسته کردن اجباري دکتر قاضي زاده و چهارتن از اعضاي هيات علمي اين دانشگاه هيچ اظهار نظري نکرده است. گفتني است مهرماه گذشته نيز 14 تن از کارمندان بخش هاي مختلف از جمله بخش هيات علمي اين دانشگاه يکجا اخراج شدند و رياست اين دانشگاه و از نهادهاي مربوطه در مورد دلايل اخراج اين 14نفر توضيحي ندادند.
بازنشسته کردن اجباري اساتيد دانشگاه علوم پزشکي سنندج در حالي اتفاق مي افتد که هنوز بحث کنار گذاشتن دکتر حسين بشيريه، دکتر شاهنده، دکتر هادي ستمي و دکتر ميرجلال الدين کزازي در محافل علمي و دانشگاهي در جريان است. طي روزهاي اخير گزارشاتي نيز مبني بر بازگرداندن اين اساتيد برجسته به دانشگاه منتشر شد و چندتن از نمايندگان مجلس نيز در اين مورد و ادامه روند اخراج و بازنشسته کردن اساتيد دانشگاه ها به دولت تذکر دادند. اما هنوز هيچ نشانه اي از بازگرداندن اين اساتيد به دانشگاه ها مشاهده نشده است.
اخراج و بازنشسته کردن اساتيد دانشگاه ها در حالي ادامه پيدا مي کند و بيم آن مي رود که به استان هاي ديگر نيز کشيده شود، که دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي ديروز در نشست خبري خود گفت: "انقلاب فرهنگي دوم در کار نيست، عده اي که از انقلاب فرهنگي دوم حرف مي زنند، خودشان ابتدا در اين شورا تخلفاتي را انجام مي دادند که ما قبول نداشتيم".
به گزارش خبر گزاري فارس مخبر دزفولي در ادامه صحبت با خبر نگاران ضمن دفاع از انقلاب فرهنگي افزود: "من به جد از ثمرات انقلاب فرهنگي دفاع مي‌كنم زيرا اين ثمرات را به خوبي مشاهده مي‌كنم. رشد علمي و آموزشي كشور در بعد از انقلاب، محصول انقلاب فرهنگي است".
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه اظهار داشت: "با توجه به مأموريت‌هايي كه شوراي انقلاب فرهنگي از قبل برعهده داشت، ضرورت داشت كه طبق حكم مقام معظم رهبري، يك بازنگري هم به لحاظ ساختاري و هم به لحاظ محتوايي نسبت به گذشته صورت بگيرد".
مخبر دزفولي ضمن تشريح بازبيني وظايف شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پي صدور فرمان رهبري، گفت: "يكي از اهداف ما اين است كه شوراها و نهادهايي كه توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي تاسيس شده مورد بازنگري قرار بگيرند و اگر موفق بودند ابقا شوند و اگر ناموفق بودند نسبت به ادغام و انحلال آنها تصميم گيري كنيم".
دزفولي چه در تشريح برنامه هاي آتي و چه در دفاع از عملکرد کنوني اين شورا، کوچکترين اشاره اي به اخراج و بازنشستگي اجباري اساتيد برجسته دانشگاه ها و حذف و خانه نشيني نخبگان علمي در سطح کشور نکرد.
بيشتر از يک سال است که وزارت علوم و شوراي عالي انقلاب فرهنگي در کنار نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي نظارت و کنترل شديدي را بر دانشگاه هاي و اساتيد برجسته دانشگاهي اعمال مي دارند و روز بروز عرصه را بر
دانشگاهيان و به ويژه اساتيد سرشناسي که تاحدودي نيز از شهرت بين المللي برخوردارند، تنگ تر مي کنند
.

No comments: