Saturday, September 22, 2007

هدف اصلاح طلباناصولگرايان هشدار دادند -

عدم کفايت احمدي نژاد، هدف اصلاح طلبان
اصولگرايان هشدار دادند - یکشنبه 1 مهر 1386 [2007.09.23]
روزبه مير ابراهيمي
در حالي که چندين ماه به آغاز رسمي رقابت هاي انتخاباتي مجلس هشتم باقي مانده است،اما دو جريان عمده اصولگرايان و اصلاح طلبان به صف آرايي هاي آشکاري روي آورده اند.در تازه ترين رويارويي از اين نوع، جريان اصولگرا در رسانه هاي خود سعي در القا اين موضوع دارد که شعار اصلاح طلبان در انتخابات، عدم کفايت احمدي نژاد و برکناري اوتوسط مجلس هشتم است.
اصلاح طلبان که پس از انتخابات گذشته شوراهاي شهر وبا پيروزي هاي نسبي به بازگشت اميدوارم شده اند از مدتي پيش تلاش خود را براي گرم کردن فضا آغاز کرده اند.در همين راستاانتقادات صريح اين جريان از عملکرد دولت احمدي نژاد در روزهاي اخير صراحت و شتاب بيشتري به خود گرفته است. در آن سوي ميدان نيز اصولگرايان بيکار ننشسته اند و به بهانه هاي مختلف به اصلاح طلبان مي تازند.
در آخرين حمله ها از اين دست محمد رضا باهنر، نايب رئيس مجلس ضمن سخناني با "توصيه "به "دوستان دوم خردادي" در مورد اينکه"افراطي‌ها را به حاشيه بکشانند..." گفت: "‌ما دو سه ماه پيش فکر مي‌کرديم که بحث مجلس ششم را ديگر تکرار نکنيم؛ چراکه يک اتفاق بود که رخ داده و به خير گذشته است و ديگر روح خودمان و دوستان‌مان را از يادآوري اين مسائل آزرده نکنيم."
و طبيعي است که اين اتفاق ديگر تکرار نشود؛ به هر قيمت. بي جهت نيست که نيروهاي اصلاح طلب، دستگيري هادي قابل و پرونده سازي براي مصطفي تاج زاده رادر همين مجموعه ارزيابي کرده و از نگراني هاي خود در مورد برگزاري انتخاباتي سالم سخن گفته اند. همان نگراني که هاشمي رفسنجاني، رئيس جديد مجلس خبرگان نيز به شيوه خود از آن سخن گفته است:"انتظار مي‌رود آزادي و احترام به افكار عمومي در انتخابات روز به روز افزايش يابد و همه گرايش‌هاي عضو خانواده انقلاب بتوانند با اطمينان از سلامت انتخابات در آن شركت كنند."
اما چون بين"گرايش هاي عضو خانواده انقلاب" هم يکدستي نيست، [سخنان اخير کروبي و مواضع مشخص چهره هاي حزب همبستگي] نيروهاي جناح راست از يک سو در پي دامن زدن بر اين چالش هاي دروني هستند و از سوي ديگر در حال پرونده سازي. کيهان اخيرا در همين ارتباط به انتشار خبري در مورد ديدار جان کري با برخي اصلاح طلبان در حاشيه اجلاس داوس اشاره کرد و نوشت: "دم خروس آشكارتر از اينكه جان كري ادعا كرده با نماينده اصلاح طلبان ايران 4 ساعت مذاكره داشته و آنها تقاضا كرده اند كه آمريكا قدر اصلاح طلبان را دانسته و از آنان حمايت بيشتري كند!"
خبري که از سوي افراد منتسب به اصلاح طلبان از جمله صادق خرازي مشاور محمد خاتمي که در اجلاس مذکور حضور داشت تکذيب شد.
در نمونه اي ديگر از اين دست از چند روز پيش جريان اصولگرا در رسانه هاي خود سعي در القا اين موضوع دارد که شعار اصلاح طلبان در انتخابات "اجراي طرح عدم کفايت احمدي نژاد" و برکناري وي از سوي مجلس هشتم در صورت ترکيب اصلاح طلب داشتن است. سخني که علني ترين سخنگوي آن هم طبق معمول کيهان بود. اين روزنامه روز شنبه در سرمقاله خود در اين مورد نوشت:"در حاشيه اخبار انتخاباتي، آنچه اين روزها شايع شده اين است كه شعار انتخاباتي اصلاح طلبان «رأي عدم كفايت به رئيس جمهور» است. هر چند اين موضوع از سوي برخي محافل اصلاح طلب شايعه تلقي و تكذيب شد، اما اگر اين شعار را صراحتاً هم نپذيرند با هجمه اي كه عليه سياست هاي دولت و عملكرد آن صورت داده اند تا آنجا كه حتي يك نكته مثبت قابل طرح در كارنامه 2 ساله احمدي نژاد هم نمي بينند، باطن عمل و واقعيت رفتار آنان چيزي جز همين شعار نيست. اين روزها برخي از زعماي اين قوم كار را به جايي رسانده اند كه پا از دايره انصاف بيرون گذاشته، زبان به گزاف گشوده و دكتر احمدي نژاد را بي سواد(!) خوانده اند."
کيهان در ادامه به نقل از "مردم" مي نويسد: "مردم ما از شنيدن اين قبيل حرفهاي تكراري خسته شده اند و نه تنها جذابيتي برايشان ندارد، بلكه باعث دلزدگي و روز به روز دوري شان از تفكر آنها نيز شده است به چند دليل؛ اولاً؛ بسياري از وصله هاي مخالفان به اين دولت نمي چسبد. ثانياً؛ مردم تفكر و عملكرد بسياري از مخالفان را مستقل نمي دانند. وابستگي برخي از عناصر داخلي به مراكز قدرت بيگانه و صرف دلارهايي كه با نيت براندازانه در جيب بعضي از آنان ريخته شده، چيزي نيست كه بتوان لاپوشاني كرد."
در پي انتشار چنين تحليل هايي از سوي جريان اصولگرا برخي از اصلاح طلبان به واکنش پرداختند. از جمله يک عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت با بيان اينکه "اصلاح‌طلبان برنامه‌اي براي استيضاح و طرح مسأله عدم کفايت احمدي‌نژاد البته در شرايط کنوني ندارند" در عين حال اظهار داشت: "اگر مجلس آينده در اختيار اصلاح‌طلبان باشد و شرايط نيز ايجاب کند، ‌مي‌توانيم از هر شيوه قانوني ممکن براي کنترل دولت احمدي‌نژاد استفاده کنيم".
"احمد شيرزاد" در واکنش به حملات گسترده رسانه‌هاي حامي دولت عليه اصلاح‌‌طلبان به بهانه اتخاذ شعار "عدم کفايت احمدي‌نژاد" در صورت پيروزي اين جريان در انتخابات مجلس هشتم، به سايت آفتاب گفت: "اگر اصلاح‌طلبان برنامه‌اي براي استيضاح رئيس جمهور داشته باشند بدون وحشت و با صراحت آن را به مردم اعلام مي‌کنند".
وي ادامه داد: "طرح مسأله عدم کفايت احمدي‌نژاد در مجلس آينده توسط اصلاح‌طلبان بستگي به ترکيب مجلس هشتم دارد و چون اين مجلس هنوز تشکيل نشده، نمي‌توان درباره آن با قطعيت سخن گفت".
نماينده مردم اصفهان در مجلس ششم در عين حال تصريح کرد: "البته مي‌توان گفت که اگر مجلس کنوني در اختيار اصلاح‌طلبان بود، ما مي‌دانستيم که چگونه بدون استيضاح و با تکيه بر ابزار قانوني ديگر دولت احمدي‌نژاد را کنترل کنيم".
شيرزاد طرح اتخاذ شعار "عدم کفايت احمدي‌نژاد" توسط اصلاح‌طلبان که حاميان دولت نهم به آن دامن زده‌اند را "مظلوم‌نمايي" دانست و اضافه کرد: "دولت نهم به اندازه کافي ضعف دارد که خود شرايط تضعيف هر چه بيشترش را فراهم کند."
اين بحث ها در حالي مطرح مي شودکه بر اساس اصول 89 و 110 قانون اساسي راي عدم کفايت به رئيس‌جمهوري تنها با اکثريت دو سوم نمايندگان مجلس و موافقت رهبري امکان پذير است. به همين دليل برخي معتقدند اين فضا سازي بيشتر براي اين است تا نيروهاي اصلاح طلب را در صورت ورود به انتخابات حذف کنند.به ويژه آنکه سخنگوي شوراي نگهبان هم اعلام کرده است: "شوراي نگهبان در مسير عمل به وظايف قانوني‌اش مستحکم به کار خود ادامه مي دهد؛ حتي اگر موجب رنجش خاطر يک جريان سياسي شود
."

No comments: