Wednesday, September 05, 2007

قاچاق زنان به بهانه زيارت حرم امام رضا

قاچاق زنان به بهانه زيارت حرم امام رضا
وقتي خطوط پليس مشغول است - پنجشنبه 15 شهریور 1386 [2007.09.06]
سولماز شريف
اخبار مربوط به قاچاق زنان ايراني به کشورهاي حاشيه خليج فارس و ربودن دختران ايراني توسط خليج نشينان هر روز بيش از روز قبل به رسانه ها راه مي يابد، اما در اين ميان، خبر جديدتري هم به گوش مي رسد: قاچاقچيان زنان و دختران، اين بار از ايران به عنوان راه ميانبر براي رساندن "زنان ربوده شده" آسياي ميانه به کشورهاي خليج نشين استفاده مي کنند.
محسن شهبازي داديار شعبه‌ دوم دادياري دادسراي فرودگاه، روز سه شنبه در مصاحبه با رسانه ها پرده از اين اتفاق برداشت و اعلام کرد که از دو ماه پيش گزارش‌هايي درباره فعاليت باند بزرگ قاچاق دختران و زنان از مرزهاي جنوبي ايران به كشورهاي حوزه خليج‌فارس به دست پليس رسيده بوده که در راستاي اجراي طرح افزايش امنيت اجتماعي، عوامل پليس امنيت وارد عمل شدند و فعاليت‌هاي اطلا‌عاتي را در دستور كار قرار دادند.
به گزارش ايسنا، اين شبکه بين المللي، دختران بين 28 تا 43 ساله را از کشورهاي آسياي ميانه نظير تاجيکستان و آذربايجان به بهانه زيارت حرم امام رضا وارد ايران مي کرده است.
در بررسي‌هاي فني پليس مشخص شد هدايت اين باند را يك ايراني برعهده دارد که دختران را پس از سفر به مشهد مقدس وارد فرودگاه بين‌المللي امام‌خميني و سپس با برنامه‌ريزي قبلي، به شهرستان كرج منتقل مي کرده است. سركرده باند به همراه همدستانش، پس از استقرار ميهمانان ناخوانده در ويلا‌هاي آماده شده در كرج، آنها را مورد بهره‌برداري جنسي قرار مي دادند و سپس براي سرريز شدن وجوه نقد هنگفت به جيب خود، پارتي‌هايي با حضور آنها و تحت عنوان ميهمانان خارجي راه مي انداختند.
شهبازي در اين مورد مي افزايد: "با كاملتر شدن اطلا‌عات پليسي، سرانجام چهارم شهريور ماه امسال، ماموران پليس، متهمان را كه قصد سفر به كشورهاي حاشيه خليج‌فارس از طريق مرزهاي جنوبي كشور با قايق داشتند، رد زني و در يك اقدام ضربتي و غافلگيرانه، 15 زن و 10 مرد را دستگير كردند".
گفتني است اين زنان در حالي با عنوان دروغين سفر به حرم امام رضا وارد ايران مي شدند که هيچيک مسلمان نبوده اند.در تحقيقات اوليه از متهمان مشخص شد "قاچاقچيان، زنان و دختران را پس از انتقال به بندرعباس از طريق قايق راهي كشورهاي خليج‌فارس مي‌كردند".
حالا به گفته ماموران انتظامي "تمامي متهمان دستگيرشده براي ادامه روند رسيدگي به پرونده، تحويل مراجع قضايي شده اند و تحقيقات پليس با احتمال قاچاق مواد مخدر و يا مشروبات الكلي از سوي متهمان دستگير شده نيز در دست پيگيري است".
سردار روزبهاني، رئيس پليس امنيت اخلاقي ناجا در جمع خبرنگاراندر تشريح نحوه فعاليت اين باند قاچاق مي گويد: "بسياري از اين دختران فريب اين باند را خورده بودند و به قصد کارهايي نظير خدمتکاري، قصد اقامت در کشورهاي عربي را داشتند اما عده اي نيز از ابتدا به قصد کارهاي غير اخلاقي وارد اين باند شده اند".
وي با بيان اينکه مقصد نهايي اين باند براي انتقال دختران و زنان آسياي ميانه ، کشورهايي نظير عمان، دبي، شارجه و قطر بوده است، مي افزايد: "نيروي انتظامي با پيگيري و نظارت دقيق در اين گونه مسائل اجازه نمي دهد که از خاک ايران به عنوان پل ارتباطي اين باندهاي فساد استفاده شود".سردار روزبهاني در حالي اين ادعا را مطرح مي کند که به گفته خود وي "باند قاچاق دختران آسياي ميانه اي ، در طول 6 ماه گذشته در حدود 100 دختر را از طريق خاک ايران به کشورهاي حاشيه خليج فارس انتقال داده و از ايران به عنوان بارانداز استفاده" کرده اند.
اگرچه مسئولان اعلام مي کنند که با اقداماتي از اين دست مقابله خواهند کرد تا ايران به مرکزي براي انتقال فساد و قاچاق تبديل نشود اما اين در شرايطي است که دختران ايراني خود در معرض چنين خطري قرار دارند. بحث قاچاق دختران ايراني به منظور سو استفاده جنسي به کشورهاي حاشيه خليج فارس اگر چه مبحث تازه اي نيست، اما اخبار رسيده از پيشروي قاچاقچيان به درون جامعه حکايت دارد.در تازه ترين مورد بر اساس خبر منتشر شده از سوي خبرگزاري جهان، چند رباينده در ميدان شلوغي چون ميدان وليعصر تهران اقدام به دختر ربايي مي کنند که در نهايت با تلاش مردم و مامور پليس راهنمايي و رانندگي اين اقدام منتهي به خير مي شود.
بر اساس خبر فوق، در حين اين حادثه تمام تلاشهاي شاهدان عيني جهت تماس با پليس 110 و حتي تماس مامور راهنمايي و رانندگي و سرباز وظيفه ناجا با بيسيم نتيجه اي در بر نداشته است.
به گزارش اين خبرگزاري، سه شنبه شب حوالي ساعت 21 در محدوده ميدان وليعصر 3 تبعه كشورهاي حاشيه خليج‌ فارس كه به قصد ربودن دو دختر جوان با مردم درگير شده بودند، در نهايت پس از ضرب و شتم يكي از مأموران راهنمايي و رانندگي و حمله به سوي سرباز وظيفه ناجا مستقر در كيوسك ميدان ولي‌عصر، پس از خارج كردن خودروي خود، از محل متواري شدند.
برپايه گزارش شاهدان عيني، اين درگيري بيش از 30 دقيقه طول كشيد و با وجود تماس‌هاي مكرر مردم با فوريت‌هاي 110 يا شبكه شلوغ بود و يا پاسخگويي براي اقدام در اين باره وجود نداشت. حتي با وجود در خواست كمك سرباز وظيفه ناجا و مامور راهنمايي و رانندگي از طريق شبكه بيسم، باز هم خبري از پليس نشد.
اين گزارش در ادامه مي آورد: در اين درگيري اين افراد براي خروج از محاصره مردمي اقدام به خلع سلاح سرباز حاضر در محل كردند كه با حمايت مردم اين سرباز توانست سلاح خود را حفظ كند.
در نهايت با وجود اينكه كيوسك ناجا در ميدان ولي‌عصر مستقر است، اين 3 نفر به همراه خودروي پژو نوك مدادي خود، به راحتي متواري شدند و پس از پايان ماجرا و فرار آنان، فوريت‌هاي پليسي تازه به محل درگيري رسيدند.
وقتي که قرباني در محل مانده و مجرم گريخته بود
.

No comments: