Sunday, August 26, 2007

کمک هاي ايران به لبنان بايد تأييد شود - گزارش فرانس پرس از خاورميانه

کمک هاي ايران به لبنان بايد تأييد شود
گزارش فرانس پرس از خاورميانه - دوشنبه 5 شهریور 1386 [2007.08.27]
در تابلوهاي ورودي روستاهاي جنوب لبنان نوشته شده: "اسراييل نابود مي کند، ايران از نو مي سازد." اين تابلوها در واقع نشان از سرمايه گذاري هاي اصلي ترين حامي حزب الله شيعه دارد که مي خواهد جاده ها و پل هاي از بين رفته توسط بمب و موشک هاي اسراييلي را از نو بسازد.
از سواحل مديترانه در غرب تا دشت هاي شرقي بقاع، صدها کيلومتر جاده در جنوب و جنوب شرقي لبنان دارد بازسازي مي شودد و بيل هاي مکانيکي و غاطک ها بي وقفه مشغول پر کردن گودال ها، ريختن آسفالت و تعمير زيرسازي جاده ها هستند. تابلوهايي که در جاده ها و پل ها نصب شده اند حکايت مي کنند "کمک مردم ايران به جنوب لبنان".
يک سال پس از اعلام آتش بس بين نيروهاي اسراييل و حزب الله، ايران نيز به مانند ديگر کشورهاي منطقه مانند قطر و عربستان سعودي در مسابقه بازسازي جنوب لبنان شرکت کرده و به عنوان حامي اصلي حزب الله از نظر مالي و سياسي در زمينه بازسازي و مرمت جاده ها، بيمارستان ها، مدارس و پل ها سرمايه گذاري کرده است.
در يک منطقه کوهستاني واقع در جنوب شهر نبطيه، کارگران بيل به دست در خيابان هاي روستاها کار مي کنند. در اينجا نيز مي توان تابلوهايي را که از کمک هاي مالي ايران مي گويند ديد: "25 مرکز پزشکي، 510 کيلومتر جاده فرعي، 200 پروژه بازسازي زيرساختي، 73 مرکز آموزشي..."
در پايين اين تابلوها نيز مي توان امضاي "کميته کمک ايران براي بازسازي لبنان" را مشاهده کرد؛ نامي که بر روي اکثر ديوارها، برچسب هاي روي بولدوزرها و لودرها و همچنين روي کلاه کارگران ديده مي شود.
اين کمک ها که به هدف بازسازي در اين منطقه انجام مي شوند، همچنين جنبه تبليغاتي بسيار بالايي دارند، زيرا آباداني اين منطقه از دهه ها قبل همواره از سوي دولت لبنان فراموش شده است.
ريدا عطويي، مهندس لبناني و ناظر پروژه، در خصوص کمک هاي ايران مي گويد: "ايران در حال حاضر مشغول ساخت 150 کيلومتر جاده است که 70 روستا و حومه مختلف را به يکديگر وصل مي کند. جمهوري اسلامي براي اين منظور دفتري در بيروت افتتاح کرده است."
اين مهندس لبناني مي افزايد: "50 مهندس، 10 ايراني و 40 لبناني، بر کارهاي انجام شده توسط 20 شرکت لبناني نظارت دارند." آقاي عطويي همچنين تأييد مي کند که اين فعاليت ها در هماهنگي کامل با دولت لبنان، به ويژه با وزارت امور اجتماعي انجام مي شود.
ولي ايران برخلاف قطر، بودجه پروژه هاي خود را به طور مستقيم و بدون واسطه دولت بيروت تأمين مي کند. هزينه پرداخت شده توسط ايران هنوز مشخص نيست و ميزان کلي اين کمک ها هرگز از سوي دولت لبنان اعلام نشده است.
يکي از منابع دولتي که نخواست نامش فاش شود به فرانس پرس اظهار داشت: "دولت از وجوه پرداخت شده هيچ گونه اطلاعي ندارد. در چنين شرايطي، براي دولت بسيار مشکل است که واقعيت پروژه هاي اعلام شده را تأييد کند. ما در تلاشيم ببينيم آيا اين پروژه ها واقعاً به تحقق پيوسته اند."
منبع: فرانس پرس، 25 اوت
مترجم: علي جواهريalijava_rooz@yahoo.es

No comments: