Sunday, August 26, 2007

راه اندازي گشت اينترنتي

راه اندازي گشت اينترنتي
طرح جديد پليس - دوشنبه 5 شهریور 1386 [2007.08.27]
سولماز شريف
معاون مبارزه با جرائم خاص و رايانه اي پليس آگاهي نيروي انتظامي از راه اندازي گشت اينترنتي پليس خبر داد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس، سرهنگ مهرداد اميدي با اشاره به ايجاد گشت اينترنتي در تهران براي تحقيق در خصوص آگهي هاي مشكوك اينترنتي گفت: ايجاد اين گشت از برنامه هاي امسال است. وي ادامه داد: تاكنون ده ها مورد گزارش مشكوك كسب و جهت رسيدگي به مراجع مربوط ارسال شده است.
معاون مبارزه با جرائم خاص و رايانه اي پليس آگاهي ناجا تاکيد کرد: پليس سعي دارد با شناسايي نقاط ضعف و ريشه هاي شكل گيري جرائم مالي و اقتصادي و با مشاركت ديگر سازمان ها اين گونه جرائم و مشكلات و آسيب پذيري مردم را كاهش دهد.
در همين راستا، سرهنگ اميدي در حاشيه همايش معاونان جرايم اقتصادي و رايانه اي استان هاي كشور، گفت: هدف از برپايي اين همايش، هدفمند كردن مجموعه اقداماتي است كه در راستاي جرايم اقتصادي و رايانه اي در كشور از سوي پليس آگاهي انجام مي‌شود. تا تمامي روساي ادارات در خصوص برنامه هاي درد ست اجرا توجيه شوند.
اميدي موضوعات مطرح شده در اين همايش را طرح مشكلاتي در خصوص جرايم جعل،‌كلاهبرداري،اختلاس و به خصوص سوء استفاده هايي كه از طريق ثبت شركت هاي جعلي و ساختگي، افتتاح حساب با مدارك جعلي،‌ كلاهبرداري در پوشش شركت ها و جرايم رايانه اي مي شود، برشمرد.
اين در حالي است که ايران از جمله کشورهايي محسوب مي شود که هنوز داراي تجارت از طريق اينترنت به معناي موجود در بازرگاني اينترنتي در دنيا نيست.
به گفته اين مقام انتظامي،‌ وقوع جرايم فوق به خصوص كلاهبرداري در پوشش شركت هاي ساختگي و با مدارك جعلي، به دليل خلاء هاي قانوني در افتتاح حساب است كه پليس هيچ نقشي در وقوع آنها ندارد اما از آنجا كه سازماني متولي براي رسيدگي به رفع اين خلاء ها نيست،‌ پليس براي حمايت از مردم كه بيشترين ضرر را مي‌برند، وارد عمل شده است.
معاون مبارزه با جرايم خاص و رايانه اي پليس اگاهي،‌ خاطرنشان كرد: نظرسنجي هاي اخير نشان مي‌دهد كه مردم از بابت جرايم مالي و اقتصادي كه برايشان پيش آمده،‌احساس نگراني مي‌كنند.
اولين جرايم اينترنتي در جهان و ايران
تاريخچه مشخصي از پيدايش جرم اينترنتي و کامپيوتري زمان وجود ندارد ولي به هرحال اين دسته از جرائم را بايد زائيده و نتيجه تکنولوژي ارتباطي و اطلاعاتي دانست.
براساس مطالعات صورت گرفته توسط مرکز تحقيقات و مطالعات رسانه اي روزنامه همشهري، منشاء پيدايش جرم کامپيوتري و اينترنتي به قضيه رويس برمي گردد. او که بعد از بي مهري مسئولان يک شرکت فروش عمده ميوه و سبزي، به عنوان حسابدار آنها انتخاب مي شود از طريق کامپيوتر اقدام به حسابرسي کرده و با تغيير قيمت ها و تنظيم درآمد جنس ، مبلغي از مرجع آن را کاهش و به جاي خاص واريز مي مي کند.
رويس با ظرافت خاصي قيمت ها را تغيير مي داد، بعد از آن با نام 17 شرکت محل و طرف قرارداد ، چک هاي جعلي صادر و از آن حساب برداشت مي کرده به طوري که در کمتر از 6 سال بيش از يک ميليون دلار به دست آورده است اما به علت نداشتن مکانيزم براي توقف اين روند، رويس خودش را به محاکم فضايي معرفي مي کند و به 10 سال زندان محکوم مي شود .بدين ترتيب زمينه پيدايش جرم رايانه اي شکل مي گيرد و دادگاه را به تدوين قوانين مدون وا مي دارد.براساس اطلاعات موجود اولين جرم اينترنتي در ايران در تاريخ 26 خرداد 1378 به وقوع پيوست. يک کارگر چاپخانه و يک دانشجوي کامپيوتر در کرمان اقدام به جعل چک هاي تضميني مسافرتي کردند و چون تفاوت و تمايزي چندان بين جرم کامپيوتري و جرم اينترنتي وجود ندارد، عمل آن ها به عنوان جرم اينترنتي محسوب مي شود.
بعد از اين بود که گروههاي هکر موسوم به گروه مش قاسم و ... ، جرم هاي ديگري را مرتکب مي شدند، مواردي چون جعل اسکناس ، اسناد و بليط هاي شرکت هاي اتوبوسراني ، جعل اسناد دولتي از قبيل گواهينامه ، کارت پايان خدمت ، مدرک تحصيلي و جعل چک هاي مسافرتي و عادي بخشي از اين جرايم اينترنتي هستند.
براساس آمارهاي موجود در سال 1384 ، 53 مورد پرونده مربوط به جرايم اينترنتي در کشورتشکيل شد که کشف جرائم آمار 50 درصدي را نشان مي دهد.
از مهمترين موارد جرم اينترنتي و رايانه اي در سال گذشته ، 32 مورد سوء استفاده از کارت هاي اعتباري 11 مورد کلاهبرداري اينترنتي ، 7 مورد ايجاد مزاحمت از طريق اينترنت ، 3 مورد کپي رايت و 2 مورد نشر اکاذيب از طريق اينترنت و 5 مورد موضوعات متفرقه بوده است.
باتوجه به آمارهاي سال 84 ميزان کشفيات مروبط به کلاهبرداري ، جعل و ساير جرائم رايانه اي و اينترنتي 11 درصد رشد را نشان مي دهد.
جرم اينترنتي چيست؟
به جرائم اينترنتي cyber crime مي گويند.درآمد حاصل از جرايم اينترنتي در سال گذشته حدود 105 ميليارد دلار بود. يعني بيش از کل درآمد فروش مواد مخدر در سطح جهان!
انتشار اخبار کذب ، ارسال مطالب ، تصاوير و فيلم هاي مستهجن ، آموزش و تبليغ تروريسم ، هتک حرمت افراد استفاده از فضاي متعلق به ديگران ، ارسال پيام هاي مخرب ، اخلال در دسترسي به ديگران ، نقض حق مالکيت، هک و ويروسي کردن سايت ها ، اجازه به حريم خصوصي افراد از طريق ايميل ها بخشي از جرم هاي اينترنت محسوب مي شوند.به جرم هاي اينترنتي مي توان کلاهبرداري ، سوء استفاده از نام شرکت ها ، سرقت اينترنتي و استفاده از علايم اينترنتي ، نفوذ به سايت هاي دولتي و خصوصي رزوکردن آدرس سايت ها بر اساس نام شرکت ها و افراد و باج خواهي از آنها طراحي برنامه هاي مخرب ، سرقت ، جنايت و ساير موارد از طريق "ايميل" و "چت" را هم اضافه کرد.
جرم رايانه اي بر 2 نوع است : در تعريف محدود (مضيق) جرمي که در فضاي مجازي (سايبر) رخ مي دهد جرم رايانه اي است و بر اساس اين ديدگاه، اگر رايانه ابزار و وسيله ارتکاب جرم باشد آن جرم را نمي توان در زمره جرايم رايانه اي قلمداد کرد.
در تعريف گسترده (موسع) هر فعل يا ترک فعلي که "در" يا "از طريق" يا "به کمک سيستم هاي رايانه اي" رخ مي دهند و ناقض قوانين است جرم رايانه اي قلمداد مي شود. از اين ديدگاه جرايم به 3 دسته تقسيم مي شوند :
1- رايانه موضوع جرم: در اين دسته از جرائم رايانه و تجهيزات رايانه اي ،موضوع جرايم سنتي (کلاسيک) مثل سرقت، تخريب تجهيزات و ... هستند.
2- رايانه واسطه جرم: رايانه وسيله و ابزار ارتکاب جرم است و از آن براي جعل مدرک ، گواهينامه و ... استفاده مي شود.
3- جرايم محض رايانه اي: دسته سوم جرايم محض جرائمي مانند هک يا ويروسي کردن که صرفا در فضاي سايبر (مجازي) اتفاق مي افتد.
درکنفرانسيون بين المللي بوداپست (2001) چيزي تحت عنوان جرم رايانه ي مطرح نشده بلکه در فضاي مجازي syber space از cyber crime نام برده شده که در فارسي به جرم مجازي تعبير مي شود . در اسناد و کنفرانسيون هاي بين المللي پيرامون جرايم رايانه اي رويکردي دوگانه وجود دارد به اين معنا که هم ارتکاب جرايم رايانه اي محض مانند هک کردن و هم ارتکاب برخي جرايم مانند جرايم سنتي با استفاده از سيستم هاي رايانه اي مانند نقض حقوق مالکيت معنوي جرم انگاري تلقي شده است .
در کشور ما تعاريفي که در پيش نويس جرايم کامپيوتري آمده جرم ها را به جرم هاي از قبيل کلاهبرداري کامپيوتري ، جعل کامپيوتري ، جاسوسي کامپيوتري، خرابکاري کامپيوتري ( تغيير، محو، متوقف سازي، ملاحظه در خطوط ارتباطي و ...) تخريب کامپيوتري ، دستيابي غير مجاز ، شنود غير قانوني و ... تقسيم کرده و مجازات هاي براي برخورد با اين جرايم در نظر گرفته شده است.

No comments: